قطعات خودرو

بازار ايران در دست چين است

احسان اسدزاده كه همراه پدرش در كار اداره یک واحد نیمه‌هلدینگ است و ۴۰ سال در زمينه واردات لوازم یدکی سابقه دارد و ۱۰ نمایندگی را نيز در کشورهای اروپایی و کره جنوبی اداره مي‌كنند، به خبرنگار قطعات خودرو گفت: ما چهار سال پیش، یک کارخانه را در ايران تأسیس کردیم كه فاز نخست آن راه‌اندازی شد. در آنجا یکسری قطعات، مهندسی معکوس و بومی‌سازی شده‌اند تا دیگر به کشور وارد نشوند.

او توضيح داد: کار ما در زمينه قطعات ماشین‌های راهسازی و معدنی «کوماتسو» است.

وضعيت توليد قطعات وخيم است

اسدزاده درباره شرايط توليد قطعات در كشور، اظهار كرد: در اين حوزه، وضعیت وخیم است؛ از نوسان نرخ فولاد تا گرفتن مجوز که دوندگی‌های زیادی دارد. ما خیلی سختی می‌کشیم، از زمان ثبت شرکت تا حالا که درگیر گرفتن پروانه تولید هستیم.

بايد پروانه توليد يك نفر ديگر را بخريم!

وي ادامه داد: چند سال است که کارخانه ما راه افتاده، ولی هنوز نتوانسته‌ایم پروانه تولید بگیریم. چون به ما می‌گویند ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان باید پول بدهیم! در حالی که طبق قاعده باید به ما پروانه تولید را بدهند؛ ولی یکسری قواعد و قوانینی گذاشته‌اند که به‌صورت عادی نمی‌توانیم پروانه بگیریم و حتماً باید پروانه یک نفر دیگر را بخریم!

اين توليدكننده و واردكننده قطعات ماشين‌هاي راهسازي و معدني همچنين بيان كرد: نوسان قیمت فولاد از جمله درگیری‌های ماست. ما بیشتر قطعات گیربکسی و شاسی را برای ماشین‌های «کوماتسو» توليد مي‌كنيم.

بازار ايران در دست چين است

او درباره شرايط قیمت‌گذاری نيز گفت: قيمت‌گذاري کالاهای ما براساس رقابتی است که در بازار شکل می‌گیرد و در پایین‌ترین سطح ممکن است، چون قیمت‌های جنس چینی نازل است و توزیع بسیار گسترده‌ای در داخل کشور دارد.

اسدزاده تاكيد كرد: با وجود این‌که گفته‌اند باید از کالای ایرانی حمایت شود، بازار ایران همچنان در دست چین است. قطعات چینی هم بی‌کیفیت و ارزان هستند و ما مجبوریم برای فروش جنس، با آن‌ها رقابت کنیم. چون کسی جنس ایرانی را گران‌تر از جنس چینی نمی‌خرد.

او در ادامه گفت: قطعات حساس سوخت و موتور را از نمایندگی‌هاي‌مان در آلمان، ایتالیا و کره‌ جنوبی می‌آوریم. در داخل کشور، تولید آن قطعات مقرون به‌صرفه نیست و کسی آن‌ها را تولید نکرده است.

وي درباره شرايط واردات قطعات به كشور نيز توضيح داد: ما در اين زمينه مشکلی نداریم، چون در كشورهاي خارجي دو شرکت دیگر به خواهرخواندگی شرکت ایراني داریم که در راستای رفع تحریم‌ها، آن شرکت‌ها فعال هستند. حدود چهار سال پیش آن‌ها را تاسیس کردیم و قراردادهای ما از طریق آن شرکت‌ها بسته مي‌شود.

اسدزاده اضافه كرد: نوسان قیمت دلار کمی ما را اذیت می‌کند، وگرنه مشکل دیگری در زمينه واردات نداریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *