قطعات خودرو

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی جنرال موتورز از شبکه ان بی سی (NBC) به دلیل افترا شکایت کرد

برنامه دیتلاین ان بی سی بخشی را در مورد موقعیت خطرناک مخازن و باک بنزین در وانت های شرکت خودروسازی جنرال موتورز پخش کرد. این امر سرآغاز نبرد حقوقی شرکت خودروسازی جنرال موتورز بر علیه شبکه ان بی سی شد که آغاز دعوای حقوقی غولهای خودرو و رسانه گردید. برنامه دیتلاین ان بی سی، نمایشی بود که حاوی یک تست تصادف آتشین بود که در آن نشان داده می شد که در صورت ضربه زدن به یک روش خاص، مخزن و باک بنزین ممکن است سوراخ شود و وانت جنرال موتورز منفجر گردد. در شکایت رسمی شرکت خودروسازی جنرال موتورز از شبکه ان بی سی ادعا شد که تولیدکنندگان ان بی سی، آزمایش را با استفاده از مدل موتورهای موشک که کنترل از راه دور بودند و در مخزن سوخت قرار داده شده بودند، عامدانه و به قصد شعله‌ور ساختن آتش در تصادفات انجام داده بودند.

جنرال موتورز بر علیه ان بی سی : آغاز دعوای حقوقی غولهای خودرو و رسانه

برنامه دیتلاین ان بی سی بخشی را در مورد موقعیت خطرناک مخازن و باک بنزین در وانت های شرکت خودروسازی جنرال موتورز پخش کرد

در روز 26 آبان ماه در سال 1371 خورشیدی / شمسی برابر با روز 17 نوامبر در سال 1992 میلادی، شبکه ان بی سی (NBC) در برنامه دیتلاین ان بی سی (NBC’s Dateline) که یک مجله خبری و برنامه واقع گرایی تلویزیونی محبوب در ایالات متحده آمریکا است، بخشی را در مورد موقعیت خطرناک مخازن و باک بنزین در وانت (pickup) های شرکت خودروسازی جنرال موتورز (GM) از سال 1352 ش (1973 م) تا سال 1366 ش (1987 م) پخش کرد.

دیتلاین ان بی سی و حقیقتی تلخ

در صورت ضربه زدن به یک روش خاص، مخزن و باک بنزین ممکن است سوراخ شود و وانت منفجر گردد

برنامه دیتلاین ان بی سی، نمایشی بود که حاوی یک تست تصادف آتشین بود که در آن نشان داده می شد که در صورت ضربه زدن به یک روش خاص، مخزن و باک بنزین ممکن است سوراخ شود و وانت منفجر گردد. در پی تحقیقات شرکت خودروسازی جنرال موتورز، این شرکت در روز 19 بهمن ماه در سال 1371 خورشیدی برابر با روز 8 فوریه در سال 1993 میلادی، شکایتی رسمی را تنظیم کرد و از شبکه ان بی سی، به دلیل افترا شکایت کرد.

متن شکایت رسمی شرکت خودروسازی جنرال موتورز از شبکه ان بی سی

تولیدکنندگان شبکه ان بی سی، بینندگان برنامه دیتلاین ان بی سی، را از دستکاری در خودروهای برنامه مطلع نکرده اند 

در این شکایت رسمی جنرال موتورز از شبکه ان بی سی ادعا شده بود که تولیدکنندگان شبکه ان بی سی، این آزمایش را با استفاده از مدل موتورهای موشک که کنترل از راه دور بودند و در مخزن و باک سوخت قرار داده شده بودند، به قصد شعله‌ور ساختن آتش در تصادفات انجام داده بودند. تنها دو روز پس از طرح دعوی، شبکه ان بی سی، به عنوان بخشی از توافقنامه با شرکت خودروسازی جنرال موتورز، در پخش زنده خود یک عذرخواهی عمومی را پخش کرد و اذعان کرد که بینندگان برنامه دیتلاین ان بی سی، را از دستکاری در خودرو و وسایل نقلیه نمایش مطلع نکرده است.

مخازن و باک بنزین با طراحی معیوب

مخازن و باک بنزین وانت های سری سی/کی در خارج از چارچوب و فریم قرار دارند که آنها را در برابر ضربه آسیب پذیر می کند

مخازن و باک بنزین وانت های سری سی/کی (C/K) شورولت و جی ام سی که بین سال 1352 ش (1973 م) تا سال 1366 ش (1987 م) ساخته شده اند در خارج از چارچوب و فریم قرار دارند که آنها را در برابر ضربه آسیب پذیر می کند. شکایت های متعددی به دلیل مرگ هایی که گفته می شد به سبب طراحی معیوب مخازن و باک بنزین وانت ها اتفاق افتاده است، علیه شرکت خودروسازی جنرال موتورز، ثبت شد که برخی از خودروسازان در آنها شکست خوردند.

فورد پینتو : رقیبی با مشکلی مشابه

سیصد نفر در حوادث منجر به فوت وانت ها به دلیل مشکلاتی که می تواند با طراحی معیوب مخزن بنزین مرتبط باشد، کشته شده بودند

در زمان شکایت جنرال موتورز از شبکه ان بی سی، حدود سیصد نفر در تصادفات و حوادث منجر به فوت وانت ها به دلیل مشکلاتی که احتمالاً می تواند با طراحی معیوب مخزن و باک بنزین مرتبط باشد، کشته شده بودند. این رقم تقریباً ده برابر تعداد افرادی است که در فورد پینتو (Ford Pinto) جان خود را از دست داده اند. بدنامی فورد پینتوس به دلیل وجود مشکلات مشابهی در مخزن و باک بنزینش بود.

مترجم: حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *