قطعات خودرو

تاریخ خودرو : نخستین خودروی کرایسلر وارد بازار شد

 در روز 14 دی ماه در سال 1302 خورشیدی برابر با 5 ژانویه در سال 1924 میلادی، بازدیدکنندگان هتل کومودور نیویورک با رونمایی عمومی از نخستین خودروی کرایسلر مورد استقبال قرار گرفتند. خودرو که به عنوان کرایسلر سیکس در طول نمایشگاه خودروی نیویورک عرضه شد، تنها چند هفته قبل از خط مونتاژ خارج شده بود.

آغاز راه پرشکوه کرایسلر

نخستین خودروی کرایسلر به عنوان کرایسلر سیکس (Chrysler Six) در طول نمایشگاه خودروی نیویورک عرضه شد

بازدیدکنندگان از لابی هتل کومودور در شهر نیویورک، در روز 14 دی ماه در سال 1302 خورشیدی / شمسی برابر با 5 ژانویه در سال 1924 میلادی، ممکن است با رونمایی عمومی از نخستین خودروی کرایسلر که از نام تجاری خود استفاده می کرد، استقبال شده باشند.  این خودرو که تحت نظارت مکسول به عنوان کرایسلر سیکس (Chrysler Six) در طول نمایشگاه خودروی نیویورک عرضه شد، تنها چند هفته قبل در 28 آذر ماه برابر با 20 دسامبر از خط مونتاژ خارج شده بود. رسیدن به این نقطه برای  والتر کرایسلر (Walter Chrysler) کار آسانی نبود.

ماکسول چالمرز

خودروسازی ماکسول-چالمرز والتر کرایسلر را تنها یک سال قبل به عنوان رئیس استخدام کرده بود

شرکت خودروسازی ماکسولچالمرز (Maxwell-Chalmers) والتر کرایسلر را تنها یک سال قبل از آن به عنوان رئیس این برند خودرو استخدام کرده بود. برندی که در شرایط بدی به سر می برد.  آنها امید زیادی داشتند که کرایسلر بتواند شرکت را نجات دهد، زیرا او قبلاً هم موفق شده بود.

گام های یک مدیر قدرتمند

از نخستین گام‌هایی برای نجات خودروسازی تعطیل کردن تولید چالمرز بود

یکی از نخستین گام‌هایی که کرایسلر برای بیرون راندن شرکت خودروسازی ماکسول چالمرز از حفره اقتصادی برداشت: تعطیل کردن تولید چالمرز (Chalmers) در سال 1302 ش (1923م) بود.  کرایسلر برای اینکه به شرکت فرصتی برای مبارزه بدهد، تصمیم گرفت خودرویی کاملاً جدید و بسیار پیچیده مهندسی کند.  اما در واقع ممکن است در این کار کرایسلر از خودش هم پیشی گرفته باشد.

مدل کرایسلر سیکس

خودروی شش سیلندر دارای ویژگی هایی مانند فیلتر روغن قابل تعویض بود

کرایسلر سیکس نتیجه نهایی تلاش های او بود.  این خودروی شش سیلندر دارای ویژگی هایی مانند موتوری با تراکم بالا و فیلتر روغن قابل تعویض بود که هر دو جزء کمیاب در آن زمان بودند. این خودرو به قدری موفق شد که در روز 14 خرداد ماه در سال 1304 خورشیدی برابر با روز 6 ژوئن در سال  1925 میلادی، والتر کرایسلر شرکت ماکسول را مجددا سازماندهی کرد تا به شرکت کرایسلر تبدیل شود.

سازماندهی دوباره

مکسول دوباره سازماندهی شد تا به شرکت کرایسلر تبدیل شود

اگرچه این نام از بین رفت، اما خودرو ماکسول از بین نرفت. حداقل، نه زیر علامت و نشان مخصوص.  کرایسلر یک خودروی چهار سیلندر را برای سال 1305 ش (1926م) معرفی کرد، اما برای مردم ماکسول مطمئناً آشناتر به نظر می رسید.

رقابت با تمام توان

پلیموث به عنوان خودروی سطح مقدماتی و دسوتو به عنوان خودروی سطح متوسط​​ و کرایسلر در صدر زنجیره تولید، معرفی شدند

در سال های آینده، شرکت کرایسلر قصد داشت در تمام سطوح  و با تمام توان و بودجه رقابت کند. برای انجام این کار، کرایسلر در سال 1307 ش (1928 م) پلیموث را به عنوان خودروی سطح مقدماتی خود و دسوتو (DeSoto) را به عنوان خودروی سطح متوسط ​​خود معرفی کرد و کرایسلر را در صدر زنجیره تولید قرار داد.  با این حال، در همان سال، شرکت کرایسلر، دوج برادرز (Dodge Brothers) را خریداری کرد.

پیامدهای پیشرفت‌های کرایسلر

برند کرایسلر به دومین خودروساز پرفروش آمریکا تبدیل شد

دوج و دسوتو در چند دهه آینده موقعیت‌های قیمت گذاری خود را تغییر دادند تا اینکه دومی در سال 1339 ش (1960 م) به موفقیت رسید. پیشرفت‌های طراحی و مهندسی که باعث موفقیت اولیه کرایسلر شد، این برند را به دومین خودروساز پرفروش آمریکا از سال 1315 تا 1328 ش ( 1936 تا 1949 م) تبدیل کرد.

دهه سخت کرایسلر

کرایسلر با وجود همه مشکلات، توانست قایق خود را در دریای بازار متلاطم شناور نگه دارد

به دنبال موفقیت‌های مرتبط با اسب بخار، کرایسلر در دوران خودروهای عضلانی، اقتصاد سخت، محدودیت‌های فزاینده دولت و کمبود سوخت در اواخر دهه 1350 ش (دهه  1970 م) درگیر کاهش فروش شد.  با کاهش شدید فروش، شرکت اما با این حال توانست قایق خود را در دریای بازار متلاطم و طوفانی خودرو شناور نگه دارد. کرایسلر در سه دهه گذشته با چالش های مالی مختلفی روبرو بوده است که منجر به مشارکت و خریدهای متعدد شده است اما هنوز دفتر مرکزی آن در میشیگان، درست خارج از دیترویت است.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *