قطعات خودرو

تولید کامیون و کمپرسی‌های ۱۹ و ۲۸ تن شایان دیزل تا بهمن ماه

شایان دیزل

مشکلات تخصیص ارز، تولید شایان دیزل را به کمتر از یک چهارم کاهش داد.

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، حمید تقی‌زاد، تولید نوعی از کامیونت جدید در شایان دیزل خبر داد و افزود: در قرارداد با یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه خودروهای تجاری، در آینده نزدیک کامیونت‌های ۵ تن، ۸ تن و ۱۰ تن را به شرط رفع مشکلات تخصیص ارز تولید خواهیم کرد.

 

 

وی گفت: شرکت شایان دیزل ظرف چند سال تلاش، امروز در رده بزرگ‌ترین خودروسازان تجاری کشور قرار گرفته است. این شرکت در سال ۱۴۰۱ که اوضاع شرکت‌های خودروساز بهتر بود، توانست ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کشنده تجاری تولید کند و پس از ایران خودرو دیزل موفق به کسب عنوان دومین خودروساز برتر تجاری در کشور شود اما هم اکنون این شرکت در تولید خودروهای نسل جدید، اولین شرکت خودروساز تجاری کشور محسوب می‌شود.

 

 

سهامدار و رئیس هیات مدیره شرکت شایان دیزل در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته تولید شرکت شایان دیزل روزانه ۱۲ تا ۱۵ دستگاه بود به طوری که شرکت در سال ۱۴۰۱ توانست ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصول تولید کند اما در سال جاری تولید شرکت به دلیل مشکلات با افت همراه و به  ۶۹۰ دستگاه رسیده است گر چه ۴۵۰ دستگاه از آمار فعلی مربوط به سال گذشته است که امسال تولید شده است.

 

 

استانداردهای اجباری و غیرمعمولی که با صرف منابع ملی به هدر می‌روند!

تقی زاد همچنین به چالش استانداردهای اجباری و غیر معمول ۸۵ گانه خودروسازان اشاره و تاکید کرد: در شرایطی خودروسازان را مجبور می‌کنند که استانداردهای ۸۵ گانه اروپا را در ایران پاس کنند که نه در اروپا هستیم و نه جاده‌ها و سوخت اروپا را داریم.

 

 وی افزود: ضمن احترام به همه متولیان حوزه تدوین استانداردها در کشور، متاسفانه با الزامات استانداردی، شرکت‌های خودروساز مجبور به اجرای استاندارد آلایندگی یورو۶ می‌شوند و بر همین اساس شرکت‌ها نیز ناگزیر به واردات محصولات با موتور یورو ۶ هستند که مسلما هزینه بیشتری را به تولید کننده و مصرف کننده تحمیل می‌کند در حالی که سوخت مناسب با استاندارد یورو ۶ در کشور وجود ندارد.

 

به گفته وی الزامات استانداردی غیرقابل اجرا در کشور باعث می‌شود که به رغم صرف هزینه‌های بالا، موتور یورو ۶ دانگرید و به یورو۲ تبدیل شود و آلایندگی آن نیز بیشتر شود و ۲ هزار دلاری که از منابع ملی صرف شده است با دانگرید موتور به استاندارد پایین‌تر، عملا هدر برود.

 

رئیس هیات مدیره شرکت شایان دیزل همچنین به الزام نصب دی پی اف بر روی محصولات به منظور کاهش آلایندگی کمتر سوخت در خودروهای تجاری اشاره و بیان کرد: برای اینکه آلایندگی سوخت مصرفی خودروها کم شود شرکت‌ها ناگزیر با هزینه‌ای در حدود هزار و ۸۰۰ دلار دی پی اف را نصب و وارد کشور می‌کنند اما متاسفانه با ایجاد چهار سوراخ بر روی دی پی اف در اولین نمایندگی، عملا نصب آن هیچ فایده‌ای در کاهش آلایندگی سوخت نداشته و به اصطلاح دانگرید می‌شود.

 

 

تقی‌زاد در ادامه به بررسی موانع و مشکلات و گرفتاری‌های خودروسازان در جریان تخصیص ارز پرداخت و گفت: در شرایطی که شرکت‌های خودروساز تجاری در گروه ۲۲ ارز تخصیصی و ارز نیمایی قرار داشتند در سال گذشته به یکباره از تالار اول وارد تالار دوم ارزی شدند و این جریان حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومن ارز تخصیصی به شرکت‌ها را گران‌تر کرد و حالا در شرایطی که خودروساز فروش و پیش فروش داشته و متعهد به تحویل محصول است چگونه باید جواب مشتری را بدهد؟

 

 

وی افزود: پس از اینکه شرکت‌های خودروساز خصوصی با دشواری و فروش اموال، مسائل مالی را تا حدودی پشت سر گذاشتند، مجدد دولت تصمیمات دیگری اتخاذ می‌کند و در چنین شرایطی است که خودروساز نمی‌داند با این مشکل جدید چه کند و همچنان این گرفتاری‌های ارزی ادامه دارد و کماکان شرکت‌های خودروسازی با سختی این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

 

وی در پایان با وجود تمام مشکلات و موانع تولید در کشور، حس خوب تولید و اشتغال‌زایی در کشور را بالاترین حس برای یک تولیدکننده دانست و خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات، تمام تلاش ما حفظ جریان تولید و افزایش اشتغال زایی در کشور و حرکت به سمت توسعه داخلی سازی و انجام این مسئولیت به بهترین شکل ممکن است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *