قطعات خودرو

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک،در این مقاله از خودرو بانک به بررسی مزایا و معایب خودرو لیزینگی پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با شرایط خودروهای لیزینگی تا پایان همراه خودرو بانک باشید.

 

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

خرید خودرو با توجه به افزایش شدید قیمت آن در چند سال اخیر تبدیل به یک معظل برای خانواده‌های ایرانی شده است. با توجه به این که خودرو یک کالای لوکس نیست و تقریبا برای گذران زندگی و رفاه خانواده یک کالای ضروری محسوب می‌شود، چگونه باید از پس مخارج زندگی و خرید خودرو بر بیاییم؟ اگر شما هم به دنبال خرید خودروهای داخلی مثل رانا پلاس هستید اما با توجه به قیمت راناپلاس و بودجه خودتان، پشیمان شدید؛ خرید خودروی لیزینگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تا پایان این مطلب از خودرو بانک همراه ما باشید تا با مزایا و معایب خرید خودروهای لیزینگی آشنا شوید.

 

خرید خودرو لیزینگی به چه معنا است؟

واژه لیزینگ معادل اجاره دادن است؛ یعنی در خرید خودرو به‌صورت لیزینگی، شما با پرداخت اقساطی مبلغ خودرو، مالک آن می‌شوید و تا قبل از پرداخت آخرین قسط، خودرو در رهن شرکت لیزینگ است و پس از پرداخت قسط آخر خودرو به‌نام شما سند می‌خورد. به بیان ساده‌تر، شرکت‌های لیزینگی با عقد قرار داد اجاره به شرط تملیک به شما خودروی قسطی تحویل می‌دهند و شما باید هر ماه مبلغ قسط خود را سر موعد پرداخت کنید تا مالک خودرو شوید.

 

 

 

 

1.از خودروی لیزینگی تا کلاهبرداری

هرجا بحث از اعتماد است، سخن از سواستفاده و فریب هم رایج می‌شود. برخی افراد با توجه به تجربیات تلخ خود از خرید خودروهای لیزینگی ترجیح می‌دهند بدون خودرو سر کنند اما در دام این دست از کلاهبرداری‌ها نیوفتند. در ادامه همراه خودرو بانک باشید؛ به معرفی برخی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌های لیزینگی پرداخته‌ایم.

 

خودروی تحویلی همان خودروی عقد قرارداد نیست

گاهی اوقات برخی مراکز غیر قانونی قبل از عقد قرار داد، یک خودرو با برگه کارشناسی به شما نشان می‌‌دهند و پس از عقد قرارداد خودروی دیگری به شما تحویل می‌دهند. خودرویی که تحویل می‌گیرید ممکن است شامل مشکلات فنی خودرو باشد، شماره شاسی آن جعلی باشد و شما را در آینده دچار مشکل ‌‌کند و یا قول یک خودروی فول آپشن اتومات را به شما بدهند ولی هنگام تحویل، خودرویی با آپشن کمتر و دنده‌ای به شما تحویل دهند.

 

خرید خودرو لیزینگی از مراکز غیرقانونی

شاید بتوانیم طمع را دردسرسازترین احساس انسان‌ها تعریف کنیم. یکی از دلایل همیشگی که افراد را در دام کلاهبردارن می‌اندازد، شرایط عالی و وسوسه انگیزی است که توسط کلاهبردار پیشنهاد می‌‌شود و به دلیل غریزه سودجویی و طمع، افراد چشم بر منطق و ریسک‌های احتمالی می‌بندند و شرایط پیش‌رو را یک فرصت و شانس تلقی می‌کنند. شرکت‌های لیزینگی غیرقانونی هم با آگاهی از این امر، با عنوان‌هایی مثل شرایط شگفت‌انگیز فروش خودرو لیزینگی با پیش‌‌پرداخت کم و دریافت سود پایین‌تر نسبت به شرکت‌های لیزینگی قانونی شروع به فعالیت و جذب مشتریان زیادی می‌کنند و پس از دریافت مبلغ هنگفت از آن‌ها بدون تحویل خودرو ناپدید می‌شوند.

 

 

 

بندهای قرداد بندی بر دست‌وپای شما

گاهی اوقات شرکت‌های لیزینگی از ناآگاهی خریدار نسبت به قانون سو استفاده می‌کنند و بندهایی را در قرار داد اضافه می‌کنند که بتوانند خریدار را در شرایط سختی قرار دهند و سود بیشتری کسب کنند و یا با معطل کردن و عدم تحویل خودرو، خریدار را مجبور به انصراف می‌کنند و درصدی از مبلغ قرارداد را به عنوان ضرر و زیان از خریدار کسر می‌کنند.

 

یک خودرو و چند مالک

یکی از رایج‌‌ترین کلاهبرداری‌ها فروش یک دارایی به چند نفر است. در این نوع از کلاهبرداری‌ها که در شرکت‌های لیزینگی هم گاها به چشم می‌خورد، شرکت فروشنده شروع به فروش یک خودرو به چند خریدار می‌کند. برای جلوگیری از گرفتار شدن به دام کلاهبرداران و از دست دادن سرمایه خودتان بهتر است حتما به مراکز قانونی و معتبر مراجع کنید و برای اطمینان یافتن از قانونی بودن کار آن‌ها از طریق سامانه بانک مرکزی نام مراکز معتبر را استعلام بگیرید و یا برای اطمینان خاطر، هنگام عقد قرارداد با یک شخص مطمئن و آشنا به قانون مشورت کنید.

 

 

 

2.قسطی صاحب خودرو شوید

یکی از اصلترین مزایای خرید خودرو های لیزینگی، خرید به صورت اقساطی است. به دلیل افزایش شدید قیمت خودروهای موجود در بازار ایران بسیاری از افراد امکان خرید خودرو به‌صورت نقدی را ندارند و به‌دلیل شرایط سخت وام گرفتن از بانک‌‌ها، افراد راه سومی را به نام خرید خودروهای لیزینگی انتخاب می‌کنند.

در این نوع از خرید خودروها حدودا نیمی از مبلغ خودرو را برای عقد قرار داد پرداخت می‌کنید و مبلغ باقی مانده همراه با سود مشخص شده توسط طرفین را به صورت اقساط می‌پردازید؛ اگر خریدار نتواند طبق قرارداد عمل کند، سند خودرو به نام فرد زده نمی‌‌شود و نکته حائز اهمیت بعدی در خرید اینگونه خودروها این است که چک لیست خودرو قبل از سفر را همراه خود داشته باشید تا بتوانید با مشورت یک کارشناس خودرو، خودرویی بدون ایراد فنی تحویل بگیرید.

 

 

 

 

3.سرمایه گذاری با خرید خودرویی با چند برابر قیمت بازار

خرید خودروی لیزینگی می‌‌تواند یک تیغ دولبه باشد، با توجه به اقتصاد ایران نمی‌توان گفت پرداخت قسطی در آینده با 2 یا 3 برابر قیمت بیشتر از قیمت امروز همان خودرو، برای شما یک ضرر مالی تلقی می‌شود و یا برگ برنده‌ شما است.

اگر تا پایان پرداخت اقساط، قیمت خودروی خریداری شده توسط شما در بازار هم رشد 3 برابری و یا بیشتر را تجربه کند، به این معنی است که شما نه تنها ضرر نکرده‌اید؛ بلکه در این مدت هم صاحب خودرو بوده‌اید و هم سودی که بابت شرایط اقساطی پرداخت کردید، جبران شده است؛ ولی اگر اقتصاد به ثبات برسد و قیمت‌ها رشد چشمگیری را تجربه نکنند، نمی‌‌توان به‌‌طور دقیق ادعا کرد که سرمایه‌گذاری شما همراه با سود بوده است و یا ضرر؟

 

4.خودرو به نام کیست؟

یکی از دلایلی که مالکان خودروی لیزینگی را در انجام این معامله کمی دلسرد می‌کند، عدم توانایی در نقل و انتقال تا زمان تمام شدن اقساط خودرو توسط مالک است.

یعنی مالک خودرو تا زمان تسویه کامل بدهی به‌طور رسمی مالک خودرو نیست و خودرو در رهن شرکت لیزینگ است. در این مدت مالک خودرو نمی‌تواند خودرو را به شخص دیگر بفروشد، زیرا سندی به نام او زده نشده تا بتواند به فرد دیگری انتقال دهد. همچنین سند نخوردن خودرو می‌تواند با ریسک‌هایی همراه باشد که امکان دارد مالکیت خودرو را به خطر بیاندازد؛ مثل کلاهبرداری، عدم توانایی فرد در پرداخت اقساط و یا تعطیلی شرکت لیزینگی.

 

5.هزینه‌های جانبی خودرو را چه کسی باید بپردازد؟

همانطور که در این مقاله از خودرو بانک به آن اشاره کردیم، خرید خودروی لیزینگی، بسیار گران‌تر از خرید با شرایط عادی کارخانه برای شما تمام می‌شود. اگر شما خودروی خودتان را به‌صورت نقد و از کارخانه بخرید، هزینه‌‌هایی مثل بیمه خودرو، هزینه ارسال و لیست لوازم مصرفی خودرو به عهده کمپانی سازنده خودرو است؛ اما اگر همان خودرو را از شرکت‌های لیزینگی خریداری کنید، باید این هزینه را خودتان بپردازید و یا اگر شرکت لیزینگی ادعا کند که این مبلغ را بر عهده می‌گیرد و خودروی بیمه شده به شما تحویل می‌دهد، احتمالا این مبلغ را بر روی اقساط شما محاسبه خواهد کرد.

 

6.خرید خودرو با شرایط منعطف

یکی از مزایای خرید خودروی لیزینگی نسبت به دریافت وام‌های بانکی دارند، شرایط منعطف است.

معمولا در دریافت‌ وام‌های بانکی، باید مدت زمان نسبتا طولانی را در صف انتظار دریافت وام صبر کنید؛ یک قرارداد از پیش تعیین شده را امضا کنید؛ اما در خرید از شرکت‌‌های لیزینگی می‌‌توانید قرار داد را با توجه به شرایط خود کمی تغییر دهید، نیاز نیست زمان طولانی را برای دریافت تسهیلات صرف کنید و معمولا در خریدهای لیزینگی، پس از دریافت خودرو چند ماهی را به عنوان استراحت، اقساط پرداخت نمی‌کنید.

 

 

 

خودروی لیزینگی بخریم؟

خرید خودرو شاید امروز تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی برای خانواده‌ها با درآمد پایین شده‌ باشد. شرکت‌های لیزینگی با دریافت سودی تقریبا 25 الی 30 درصدی که با توجه به مدت زمان بازپرداخت، این نرخ متفاوت است و افراد با نقدینگی کمتر را هم مالک خودرو می‌کنند. در این مطلب از خودرو بانک به بررسی 6 مورد از مزایا و معایب اصلی خرید خودروهای لیزینگی پرداختیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *