قطعات خودرو

دولت به جای وعده باید چالش‌ های بازار خودرو را حل کند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، با نزدیک شدن به فصل پایانی سال و محقق نشدن وعده های واردات خودرو، این پیشنهاد وزیر صامت به ذهن متبادر می شود که مردم صبور باشند و برای خرید خودرو وقت بگذارند. و وضعیت رو به بهبود است»، تحلیلگر صنعت خودرو به این پیشنهاد پاسخ داد و معتقد بود خرید خودرو نیازمند صبر، منطق و برنامه ریزی است.

 

وزیر صمت در اوایل آبان ماه همزمان با گلایه ها از شرایط بازار خودرو و عملی نشدن به وعده های مربوط به واردات خودروهای نو و کارکرده از مردم خواست برای خرید خودرو عجله نکنند.

 

عباس علی آبادی در این اظهارات اظهار داشت: با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست دولت، ثبات به بازار خودرو باز می گردد و اضطراب کاهش می یابد و رکورد تولید و افزایش خودروهای مونتاژی و وارداتی را به ثبت خواهیم رساند. ماشین خودروهای نو و دست دوم به زودی به نتایج خوبی دست خواهند یافت و شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود».

 

با این حال بیش از یک ماه و نیم از زمانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم تقاضای صبر کرد، با وجود اینکه بازار خودرو معاملات را با رکود مواجه کرده است، وعده واردات خودرو محقق نشد. آماده مقابله با انفجار قیمت در هر لحظه. اگرچه متولیان صنعت خودرو مدعی هستند دستاوردها و راهکارهای آنها موجب ثبات و کنار گذاشتن دلالان از بازار شده است، اما نوسانات و افزایش قیمت ها نشان می دهد که جدای از محقق نشدن وعده ها، دلار و نرخ تورم است. قویتر و تاثیرگذارتر از متولیان خودرو در کشور هستند.

 

امرالله امینی، تحلیلگر صنعت خودرو در این زمینه گفت: شرایطی مانند تورم و نرخ ارز وجود دارد که بر صنعت خودرو تاثیر می گذارد و صبری که آقای وزیر خواسته اند.

 

وی تاکید کرد: دولت به جای وعده دادن به مردم باید برای این صنعت برنامه مشخصی داشته باشد و چالش ها را حل کند.
وی با اشاره به مجوز واردات خودروهای فرسوده و پیگیری مسئولان و وکلای ملت در این زمینه گفت: در دهه 70 می خواستیم خودروساز باشیم اما امروز بزرگترین آرزوی مسئولان است. . این است که خودروهای خارجی کارکرده وارد می کنند که جای تاسف دارد.

 

خودروسازان باید به فکر تولید اقتصادی باشند

این کارشناس و کارشناس همچنین گردش مالی کم را یکی از معضلات مهم در صنعت خودرو عنوان کرد و خاطرنشان کرد: هزینه تولید در صنعت خودرو باید همراه با مدیریت کاهش یابد. این امر مستلزم بازنگری در توانمندی های داخلی و بازنگری در ساختارهاست که گامی موثر در رفع مشکلات تولید، گردش مالی و هزینه ای است و مشتریان را امیدوار می کند.

 

به گفته امینی، تا زمانی که خودروسازان به فکر تولید ناب نباشند، هر گونه نوسان در نرخ ارز یا هر تحول اقتصادی، قیمت خودرو را چند برابر می کند.

 

وی همچنین خواستار تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو شد و افزود: دولت باید صنعت خودرو را به عنوان یک بخش راهبردی و استادانه در نظر بگیرد اما متاسفانه در تولید داخلی و در بحث واردات تمرکز اصلی بر روی خودروسازی است. درآمد حاصل از این تولید و واردات». در عین حال باید به توسعه هر دو حوزه نگاه کنند.

 

چرا عربستان و ترکیه 70 سال از خودروی ایران جلو افتاده اند!

تحلیلگران صنعت خودرو یکی از نکات منفی این صنعت را نبود آینده نگری و برنامه ریزی برای افزایش بهره وری می دانند: به عنوان مثال خودروسازی ایران بین 20 تا 30 میلیون خودرو تولید می کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *