قطعات خودرو

سیاست‌های چین در توسعه خودروهای برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، چین از کشورهای پیشتاز در تولید خودروهای برقی است بطوریکه نزدیک به ۶۰ درصد تولید و ۵۰ درصد بکارگیری خودروهای برقی را داراست.

 

توسعه چین در این صنعت به سیاست های برنامه پنچ ساله دهم این کشور (۲۰۰۶ – ۲۰۰۱) باز می گردد اولین برنامه‌ای بود که ایجاد پلتفرم‌های همگرا برای فناوری‌های مربوط به خودروهای برقی (موتور، باتری و سیستم انتقال قدرت) را توصیه کرد و در ادامه طی روندی ۱۵ ساله، فعالیت‌های مرتبط در قالب انواع مختلفی از سیاست‌های تنظیم گرانه و مشوق‌های تسهیل گرانه ادامه یافت (جدول ۱ و ۲).

 

سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق­ های تسهیل­ گرانه چین در توسعه خودروهای برقی

سیاست‌های تنظیم‌گرانه و مشوق­ های تسهیل­ گرانه چین در توسعه خودروهای برقی

 

توجه به نکات ذیل برای توسعه این خودروها در کشور توصیه می شود.

 

1) توجه به زیرساخت خودروهای برقی: در چین برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی، سیاست هایی مانند اعطای یارانه برای ساخت ایستگاه های شارژ، ایجاد دسترسی ویژه برای خودروهای برقی در پارکینگ های عمومی، ایجاد خطوط ویژه. برای عبور و استفاده از داده های این خودروها از زمین (فضا) برای اختصاص فضا برای ایجاد مراکز و نقاط شارژ خودروهای الکتریکی استفاده شد. بر این اساس توسعه زیرساخت خودروهای‌برقی باید به عنوان یکی از الزامات اساسی توسعه خودروهای برقی در کشور مورد توجه قرار گیرد.
2) تمرکز بر تحریک تقاضا: سیاست هایی مانند پرداخت یارانه برای خرید خودروهای برقی، معافیت از مالیات بر دارایی، حذف عوارض، معاینه فنی رایگان خودروهای برقی، تخفیف بیمه، حذف محدودیت سفر و استفاده از IO و … به دستیابی به استفاده پایدار در چین انجام شد بر این اساس یکی از الزامات اساسی برای گذار به خودروهای‌برقی در این کشور، تمرکز بر سمت تقاضا و ایجاد مشوق ها در این زمینه است.
3) تمرکز بر توسعه فناوری و بهبود بهره وری انرژی: در چین، برای بهبود بهره وری انرژی و دستیابی به انرژی پایدار، سیاست هایی مانند باتری ماشین های الکتریکی، شبکه های هوشمند، منابع انرژی تجدید پذیر و پلت فرم های همگرایی بین بخش های اطلاعاتی. به دنبال آن فناوری ارتباطات، برق و اتومبیل. با توجه به ظرفیت علمی و پژوهشی کشور و فعالیت شرکت های دانش بنیان در این بخش، صندوق را می توان یکی از ابزارهای اصلی جهت دهی به توسعه فناوری و ارتقای بهره وری انرژی خودروهای‌برقی دانست.
4) ادغام سهامداران: یکی از گام های کلیدی که چین برای توسعه وسایل نقلیه الکتریکی برداشته است، ادغام سهامداران صنعت برای کاهش درگیری های داخلی و افزایش هم افزایی بین فعالیت های آنها است. تعداد این علاقمندان را در کشور در نظر بگیرید (وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور داخله، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت راه و … شهرسازی، شهرداری‌ها، شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، دانش‌بنیان و… باید مستندسازی توسعه این صنعت را از طریق هم‌گرایی و هم‌افزایی از طریق مشارکت ادامه دهند.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *