قطعات خودرو

صفحه کلاچ و علائم خرابی آن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، اگر به علائم خرابی صفحه کلاچ دقت نکنید، مشکلات بیشتری برای خودرو ایجاد می‌شود و امنیت سرنشینان هم به خطر می‌افتد.

صفحه کلاچ چیست و چه کاربردی دارد؟

خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، قطعه‌ای به نام صفحه کلاچ دارند که عملکرد آن کاملا بستگی به چگونگی استفاده راننده از آن دارد. صفحه کلاچ در اصل رابطی بین دور و گشتاور موتور و گیربکس خودرو است. این بخش از خودرو دارای طول عمری مشخص است و پس از مدتی باید آن را تعویض کرد. البته نباید این نکته را هم نادیده بگیرید که استفاده صحیح از آن و کلاچ گیری استاندارد، می‌تواند عمر صفحه کلاچ را افزایش دهد.

صفحه کلاچ از اجزا و قطعات مختلفی مانند بلبرینگ، دوشاخه، صفحه دنده، شاخک و دیسک کلاچ تشکیل شده است. این صفحه شرایط را برای تعویض دنده توسط راننده مناسب می‌کند تا رانندگی راحتی داشته باشد. به مرور زمان صفحه کلاچ ساییده شده و باید با یک صفحه نو تعویض شود.

وظایف صفحه کلاچ، انتقال نیرو انجام می‌گیرد. البته در خودروهای اتوماتیک، انتقال نیرو به صورت خودکار و بدون دخالت انسان انجام می‌شود.

با توجه به اهمیت صفحه کلاچ در رانندگی ایمن، باید به علائم خرابی صفحه کلاچ را بدانید و در صورت بروز مشکل هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید. در ادامه این علائم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علائمی که به شما می‌گوید صفحه کلاچ خراب شده است!

صفحه کلاچ از بخش‌های مهم یک خودرو است. هر زمان که متوجه شدید این قطعه از دچار مشکل شده است باید سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنید. علائم خرابی صفحه کلاچ خودرو شامل موارد زیر هستند.

سفت شدن پدال کلاچ یکی از علائم خرابی صفحه کلاچ

هنگامی که صفحه و کلاچ کاملا خراب شده باشند و سایش آن‌ها به حدی باشد که کار خود را به خوبی انجام ندهند، جزو اولین علائمی که مشاهده می‌کنید، صدا قیژ قیژ هنگام جا زدن دنده است. کلاچ حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست می‌دهد. در این مواقع دنده‌های خودرو به خصوص دنده عقب و دنده ۱ به خوبی جا نمی‌روند. حتی ممکن است در بین راه خودرو متوقف شود و شما را نگه دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *