قطعات خودرو

ضرورت اسقاط فرسوده‌ها همراه با توقف تولید قدیمی‌ها

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری در این‌باره نوشت: تولید خودرو پراید دو سال پیش متوقف شد و در سال گذشته و جاری نیز تولید خودروهای ۴۰۵ و سمند به پایان رسید، اما همچنان بیش از یک‌چهارم (۶.۲میلیون دستگاه) از حدود ۲۳.۵میلیون خودرو در حال تردد در خیابان‌ها و جاده‌های کشور را پراید تشکیل می‌دهد و ۴۰۵ و سمند نیز به‌اتفاق؛ سهمی معادل همین تعداد خودرو را از کل خودروهای موجود در کشور دارند. بر این اساس، با توقف تولید این مدل‌ها و اسقاط فرسوده‌ها، سهم خودروهای ایمن در کشور به‌یک‌باره افزایش نمی‌یابد.

از سوی دیگر، به‌موازات توقف تولید خودروهای دارای پلت‌فرم‌های قدیمی، باید جریان خروج اسقاط فرسوده‌ها و جایگزینی آن‌ها با محصولات جدید که از کیفیت و ایمنی نسبتا بهتری برخوردارند را سرعت بخشید.

این در حالی است که طی چهار سال گذشته که واردات ممنوع بوده و واردکنندگان به‌ازای ورود هر دستگاه خودرو اقدام به تهیه گواهی اسقاط ۴ دستگاه خودرو فرسوده نمی‌کرده‌اند، اسقاط خودروهای فرسوده عملا متوقف بوده است و حدود ۲میلیون دستگاه خودرو مشمول اسقاط که هم ناایمن هستند و هم معادل وزن خود در سال آلایندگی تولید می‌کنند، همچنان مشغول تردد در خیابان‌ها و جاده‌های کشورند. زیرا خودروسازان هم برخلاف واردکنندگان حتی زیر بار اسقاط یک دستگاه خودرو به‌ازای هر چهار دستگاه از خودروهای تولیدی خود نرفته‌اند و آن را موجب افزایش قیمت تمام‌شده و فشار به مصرف‌کننده دانسته‌اند.

در چنین شرایطی، از یک‌سو باید با آزادسازی واردات دست‌کم موجبات اسقاط سالانه ۵۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده را فراهم کرد و از سوی دیگر، باید با بالا بردن قدرت خرید برای استفاده از محصولات جایگزین، مصرف‌کنندگان را به سمت خودروهای ایمن‌تر، باکیفیت‌تر و کمترآلاینده سوق داد. در این خصوص، حتی می‌توان «الزام به انجام اسقاط خودرو به تناسب میزان تولید» را ازجمله شروط توقف قیمت‌گذاری دستوری خودرو قرار داد و انتظار داشت در آن صورت خودروساز نیز از این موضوع استقبال کرده و آن را به تعهدات متقابل خود بیفزاید.

درهرحال، گرچه نوع خودرو در برخی عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای مانند خطای انسانی یا نابسامانی راه‌ها تاثیری ندارد و عمده تاثیر آن در بخش عملکرد فنی وسیله نقلیه است، اما قطعا یک خودرو ایمن و باکیفیت موجب می‌شود که در شرایط برابر و حتی به‌فرض بروز همین تعداد تصادف جاده‌ای در سال، با تلفات جانی و خسارات مالی کمتری روبه‌رو باشیم. هرچند که بی‌شک خودروهایی که از پایداری و هندلینگ بهتری برخوردارند، به‌خودی خود نیز احتمال بروز حادثه را تقلیل می‌دهند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *