قطعات خودرو

علت لرزش خودرو حین ترمز گرفتن چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک،شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که هنگام ترمز گرفتن با لرزش خودرو مواجه شده باشید، شاید این موضوع را یک امر طبیعی بپندارید و تصور کنید که از همان زمانی که خودرو را از ثبت نام ایران خودرو تحویل گرفته‌اید به همین صورت بوده است؛ این یک تصور اشتباه است که باید سریعا به آن رسیدگی کنید. با پی بردن به علت این اتفاق می‌توانید از بروز مشکلات جدی‌تر و خسارات بیشتر جلوگیری کنید. فراموش نکنید که نگهداری صحیح خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر راننده باید به آن دقت کند؛ در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا به معرفی علل لرزش‌های خودرو هنگام ترمز گرفتن بپردازیم.

 

 

لرزش فرمان به دلیل مستهلک شدن روتورها

اگر شما هم لرزشی در فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن احساس کردید، باید به شما بگوییم که این مشکل می‌تواند ناشی از مستهلک شدن روتورها باشد. روتورها همان دیسک‌هایی هستند که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به آن می‌چسبد. هنگام ترمز گرفتن، با هر بار ترمز گرفتن مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف خواهد ‌شد که باعث کاهش ضخامت روتورها و لرزش آن‌ها هنگام ترمز گرفتن می‌شود. به همین دلیل کارشناسان خودرو پیشنهاد می‌کنند در چک لیست خودرو قبل از سفر،، بررسی لنت ترمز و روتورها را هم اضافه کنید.

 

 

دیسک ترمز تاب برداشته است

حتما شما هم با اصطلاح تاب برداشتن دیسک ترمز آشنا هستید. این اصطلاح زمانی اتفاق می‌افتد که بر اثر زیاد ترمز گرفتن، دیسک‌ها داغ و حتی سرخ شوند؛ بعد از سرد شدن سریع دیسک‌ها، این قطعه تاب برمی‌دارد، ترمز کارایی خودش را از دست می‌دهد، باعث لرزش و ایجاد سر و صدای شدید مثل زوزه کشیدن هنگام ترمز گرفتن می‌شود که این مشکل را به راحتی با استفاده از دستگاه دیسک تراش می‌توانید رفع کنید.

 

 

سیستم تعلیق با مشکل مواجه شده است

سیستم تعلیق دقیقا همان چیزی است که مانع از لرزش خودروی شما می‌شود و ارتعاشات جاده را به اتاق و سرنشینان منتقل نمی‌کند؛ پس یکی دیگر از دلایلی که باعث لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن می‌شود، سیستم تعلیق است. ممکن است به دلیل پریدن از دست‌اندازها و چاله‌ها با سرعت زیاد در سیستم تعلیق شما اختلال ایجاد شود، از حالت تراز خارج شود و باعث لرزش خودرو شود. برای حل این مشکل باید سیستم تعلیق را تراز کنید.

 

 

یکی دیگر از مشکلاتی که سیستم تعلیق می‌تواند به آن دچار شود، ساییدگی اجزای تعلیق است. اگر سیبک‌ها و بوش‌های سیستم تعلیق شما دچار ساییدگی شوند هم باعث لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن و یا در سرعت‌های بالا می‌شود. می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر چک کردن بوش‌ها را در چک لیست هفتگی خودرو قرار دهید.

 

لاستیک‌های قدیمی، خودروی شما را به لرزه در می‌آورند

اگر از لاستیک‌های قدیمی استفاده می‌کنید که آج آن از بین رفته‌است، می‌توانند عامل لرزش خودروی شما شوند. لاستیک‌های قدیمی و یا معیوب علاوه بر اینکه می‌توانند ماشین را هنگام ترمز کردن به لرزه در بیاورند، باعث لرزش خودرو و خارج از کنترل شدن آن در سرعت بالا شوند.

 

چرخ‌ها را بررسی کنید تا علت لرزش پیدا شود

لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن، بر اثر دلایل مختلفی می‌تواند رخ ‌دهد. اگر در جاده‌های پر چاله و دست‌انداز رانندگی می‌کنید، علت لرزش خودروی شما احتمالا از چرخ‌ها نشات می‌گیرد. اگر چرخ‌ها از حالت بالانس خارج شوند و یا از محور چرخش خودشان انحراف پیدا کرده باشند، لرزش محسوسی در خودرو ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل حتما به یک مکانیکی مراجع کنید تا علت لرزش را به صورت دقیق‌تر تشخیص و حل کند.

 

 

 

کلاچ منشا اصلی لرزش ماشین است

اگر خودروی شما هنگام ترمز گرفتن، تعویض دنده و یا نیم کلاچ به لرزش می‌افتد، به احتمال بسیار زیاد کلاچ شما به مشکل برخورده است؛ این مشکل می‌تواند ناشی از تمام شدن صفحه کلاچ، مشکل در فنرهای سیستم کلاچ، فرسودگی فلایول و تمام شدن دیسک باشد؛ برای حل این مشکل به یک مکانیک مراجعه کنید تا علت اصلی و قطعه معیوب را تشخیص دهد، آن را تعویض و یا تعمیر کند.

شکستگی دسته موتور لرزش‌های شدیدی ایجاد می‌کند

دسته موتور یک وسیله‌ای است که خودرو سازان در موتور قرار داده‌اند تا با تحمل وزن موتور، از انتقال ارتعاشات موتور به داخل اتاق بکاهد. دسته موتور بر اثر گذر زمان می‌تواند بشکند و لرزش‌های شدیدی را به داخل اتاق منتقل کند و این لرزش‌ها هنگام ترمز گرفتن، حالت پرتابی و شدیدتری خواهد داشت.

 

 

 

پلوس قطعه‌ای حیاتی برای کنترل لرزش خودرو

پلوس یا محور با سرعت ثابت، یک میله است که به چرخ خودرو متصل شده‌است که نیروی تولید شده توسط موتور را می‌گیرد و به چرخ‌ها منتقل می‌کند. پلوس یک قطعه حیاتی برای خودروی شما است که اگر به مشکلی بر بخورد، این مشکل را با علائمی مثل لرزش هنگام توقف، لرزش بعد از رد شدن از دست‌انداز و جهش‌های غیر معمول هنگام رانندگی ، روغنی شدن لبه لاستیک‌ها، صدای تق تق و یا کلیک هنگام دور زدن مشخص می‌کند.

رانندگان باهوش رانندگانی هستند که به خودروی خودشان توجه می‌کنند و از کنار هیچ نشانه‌ای به سادگی نمی‌گذرند. گاهی توجه به نشانه‌های کوچک و رفع مشکل در نطفه از مشکلات بزرگتر و جدی‌تر جلوگیری می‌کند.

 

از سالم بودن کالیپرهای ترمز مطمئن شوید

اگر لرزشی در خودرو هنگام توقف احساس کردید و یا بوی سوختگی در ماشین به مشام شما رسید، به احتمال بسیار قوی مشکل از کالیپرها است. کالیپرها لنت‌های ترمز را به روتورها متصل می‌کنند و وظیفه‌ی ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت‌ها را بر عهده دارند. بعد از هر ۱۳۰۰۰۰ کیلومتر کالیپرها را بررسی کنید تا خراب یا چسبنده نشده باشند.

 

 

میزان توجه و اهمیت شما به سلامت خودرویتان تاثیر مستقیم با سلامت جسمانی شما و سرنشینان خودروی شما دارد. هیچ وقت از هیچ نشانه‌ی به ظاهر ساده و کوچکی غافل نشوید و حتما به یک مکانیک متخصص مراجعه کنی تا مشکل را برای شما رفع کند. گاهی مشکلات خودرو خودشان را با علائم ظاهری مثل خروج دود از اگزوز نمایان می‌کنند و باید هرچه سریع‌تر علت دود آبی اول صبح را بررسی و مشکل را حل کنید؛ گاهی مشکل خودشان را با تولید صدایی مشخص می‌کنند؛ مثل صدای شدید موتور؛ گاهی قطعات مشکلات خودشان را با لرزش نمایان می‌کنند. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی و بررسی دلایل لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن پرداخته‌ایم تا در صورت برخورد با مشکلاتی از این قبیل بتوانید علت را تشخیص و سریعا آن را رفع کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *