قطعات خودرو

عوارض سالیانه خودرو چیست و با چه روش هایی پرداخت میشود؟

عوارض خودرو

عوارض خودرو همان مالیات جاده ای و آزادراهی است که به ‌صورت سالیانه از سوی تمام دارندگان خودروهای شخصی و دولتی دریافت می‌شود.

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، شهروندان مالکِ خودرو در تمامی شهرهای کشور، به منظور دریافت خدمات شهری و با هدف سهولت در تردد، باید سالانه مبلغی را به شهرداری پرداخت کنند که همان عوارض شهرداری برای خودروها خواهد بود. این عوارض برای نوسازی جاده‌ها و خیابان‌های درون‌شهری و برون‌شهری هزینه می‌شود.

 

عوارض سالیانه خودرو چیست؟

عوارض سالیانه خودرو که از سال ۱۳۹۶ در پی مصوبه مجلس‌ شورای ‌اسلامی به‌ عنوان بخشی از درآمدهای شهرداری‌ها مقرر شده ‌است، ابتدای هر ‌سال پس از تعیین نرخ جدید آن و تصویب در مجلس به وزارت ‌کشور می‌رود و از آن‌جا توسط سازمان دارایی به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود.

 

دفترچه‌ قیمت‌گذاری خودرو، دی ماه هر سال از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود و تمامی خودروهای دولتی و موتورسیکلت‌ها نیز موظف ‌به پرداخت عوارض سالیانه خودرو هستند. می‌توان گفت که هر خودرو بابت تردد در مسیرهای مختلف شهری و بین‌شهری باید هزینه‌ای را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، مشمول جریمه خواهد شد.

 

عوارض سالیانه خودرو بر عهده کیست؟

پرداخت عوارض خودرو بر عهده مالک خودرو است. مالکان هر ساله علاوه ‌بر بیمه خودرو (بیمه شخص ثالث) باید برای پرداخت عوارض هم اقدام کنند.

 

از سال ۱۳۶۹ مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که به موجب آن، خودروها باید برای تردد در مسیرهای مختلف عوارض پرداخت می‌کردند. این عوارض باید به شهرداری و بابت دریافت خدمات حمل‌ ونقل مانند انجام طرح‌های عمرانی، خدماتی و رفاهی پرداخت می‌شد.

 

مالکان خودرو موظف به پرداخت سالانه عوارض خودرو خود شدند. البته اعمال جریمه عدم پرداخت عوارض هم، عامل مهمی در این فرهنگ‌سازی بود.

 

عوارض سالیانه شهرداری خودرو چقدر است؟

فاکتور اصلی برای محاسبه مقدار عوارض خودرو، قیمت و ارزش خودرو است. البته دو فاکتور مهم دیگر تحت عنوان شهر محل سکونت و سال تولید ماشین نیز در محاسبه تاثیرگذار است. وزارت صمت علاوه بر سه فاکتور مدل خودرو، سال ساخت و قیمت فروش کارخانه، اگر خودرو وارداتی باشد ضریبی تحت عنوان حقوق گمرکی نیز به آن اضافه می‌کند. قیمت نهایی این پروسه همان ارزش ریالی برای محاسبه عوارض شهرداری خودرو است. هر سال نیز ضریبی برای برآورد نهایی در نظر گرفته می‌شود که این عدد متغیر است.

 

مرجع تعیین عوارض سالیانه خودرو چه کسی است؟

محاسبه عوارض سالیانه خودرو بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. این مرجع در دی ماه هر سال برای تعیین عوارض سالانه اقدام و آن را به وزارت کشور ابلاغ می‌کند.

 

وزارت کشور هم سامانه‌ الکترونیک سمیع را راه‌اندازی کرده است که مالکان خودرو می‌توانند برای محاسبه آنلاین عوارض خودرو، استعلام عوارض سالیانه خودرو و پرداخت و همین‌طور برای دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری از این طریق اقدام کنند.

 

عوارض سالیانه خودرو را کجا پرداخت کنیم؟

کافی است یک بار خودرو خود را در سامانه سمیع به نشانی http://saamie.ir ثبت کنید تا پروسه پرداخت عوارض خودرو برایتان آسان شود. برای پرداخت عوارض، اطلاعات مربوط به پلاک خودرو، نام و نام خانوادگی مالک خودرو، تاریخ تولد، شماره تماس، کد ملی و کد پستی را وارد کرده، بعد کد امنیتی را وارد کرده و سپس گزینه استعلام را بزنید یک پنجره برای شما باز می‌شود که مشخصات خودرو به همراه عوارضی که مالک باید پرداخت کند لیست شده است. دو راه کلی برای پرداخت قبوض مربوط به عوارض خودرو دارید.

 

 ۱- پرداخت عوارض سالیانه با شناسه قبض

بر روی دکمه صدور قبض در سامانه سمیع کلیک کنید، برای شما کادری باز می‌شود که یک شناسه قبض در آن می باشد. کافی است که به یکی از دستگاه‌های کارت خوان بانک ملی مراجعه کنید و قبض مربوطه را پرداخت کنید. یادتان باشد برای پرداخت هزینه عوارض شهرداری خودرو تنها یک روز از زمان صدور شناسه قبض فرصت دارید.

 

۲- پرداخت عوارض شهرداری خودرو در سامانه تهران من

برای مشاهده آنلاین و پرداخت عوارض سالیانه خودرو و استعلام مبلغ آن می‌توانید به سایت https://my.tehran.ir مراجعه کنید. در صورتی که با پیغام خطای «تشکیل پرونده» مواجه شدید، ابتدا باید مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید تا پرونده شما تشکیل گردد. پس از تایید مدارک شما، مبلغ عوارض سالانه خودروی‌تان، نمایش داده شده و می‌توانید برای پرداخت عوارض اقدام کنید. برای استعلام عوارض شهرداری خودرو در تهران و دیگر شهرها می‌توانید به آدرس‌های تعریف شده برای هر شهر به طور جداگانه مراجعه کنید.

 

۳- سایت http://mypishkhan.com، با ثبت نام در سایت مای پیشخوان، ورود به سامانه و تکمیل فرم درخواست پرداخت عوارض خودرو پیامکی شامل میزان بدهی ارسال خواهد شد.

 

۴- سامانه https://cartax.ir، سامانه کارتکس یک سایت جامع برای عوارض خودرو است. با وارد کردن پلاک خودرو می‌توانید برای مشاهده عوارض سالیانه شهرداری خودرو اقدام کنید. این سامانه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، عوارض ورود به محدود کنترل آلودگی‌ هوا و عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو را هم محاسبه خواهد کرد.

 

نحوه پرداخت عوارض سالیانه خودرو به صورت حضوری

به دفاتر پیشخوان یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید. برای دریافت لیست عوارض باید مدارک زیر را ارائه کنید؛

– کارت ملی مالک خودرو

– سند مالکیت یا برگ سبز خودرو

– مدارک پرداخت عوارض قبلی

 

استعلام عوارض سالیانه خودرو با پیامک

از کد دستوری استفاده کنید. کد دستوری برای استعلام عوارض خودرو،  #۳*۳*۱۳۷* است. وقتی این کد دستوری را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید، مراحل به ترتیب مشخص خواهد شد.

 

اعتراض به عوارض سالیانه خودرو

برخی از مالکان ممکن است به مبلغ عوارض شهرداری تعیین‌شده، اعتراض داشته باشند. در این شرایط مالک خودرو باید مدارک زیر را به شهرداری محل سکونت خود ارائه کند؛

– سند مالکیت خودرو یا برگ سبز

– اسناد پرداخت عوارض گذشته

– کارت ملی مالک خودرو

 

عدم پرداخت عوارض سالیانه خودرو

جریمه عوارض سالیانه خودرو، قوانین خاص خودش را دارد. اگر تا ۲۹ اسفندماه، مالیات سالانه خودرو را پرداخت نکرده باشید:

– در فروردین‌ماه سال بعد، ۱۰% بعنوان جریمه دیرکرد سالانه، به مبلغ عوارض‌تان اضافه می‌شود.

– از اردیبهشت‌ به بعد، هر ماه ۲% بعنوان جریمه دیرکرد ماهانه، به مبلغ عوارض‌تان اضافه می‌شود.

اگر تا پایان سال برای پرداخت عوارض سالانه خودرو اقدام نکنید، حداکثر جریمه دیرکرد عوارض معادل ۳۲% خواهد بود (۱۰ درصد برای ماه اول و ۲۲ درصد برای ۱۱ ماه بعدی). باید بدانید که این میزان جریمه غیرقابل بخشش است.

 

سوالات متداول

غیراز عوارض سالیانه خودرو، عوارض دیگری داریم؟

به ‌طور کلی عوارض خودروها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ عوارض شهرداری خودرو، عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض آزادراهی.

عوارض آزادراه، هزینه‌ای است که رانندگان مسافر بابت عبور از آزادراه‌های کشور موظف به پرداخت آن هستند. نحوه پرداخت عوارض آزادراهی از طریق اپلیکیشن به شکل غیرحضوری انجام می‌شود.

 

یکی از راه‌های پرداخت عوارض آزادراه، استفاده از برچسب آزادراه خودرو است. دوربین‌ها و آنتن‌های موجود در اطراف، اطلاعات پلاک خودرو را توسط دوربین‌ها دریافت می‌کنند و سپس مبلغ از حساب متصل به پلاک خودرو کسر می‌شود.

عوارض طرح ترافیک، رانندگان خودروها موظف هستند برای ورود به شهرهای پرتردد، مانند تهران، اصفهان و کرج در مکان‌هایی که دارای طرح ترافیک هستند، هزینه‌ای را به عنوان عوارض پرداخت نمایند.

 

عوارض طرح ترافیک چگونه پرداخت می‌شود؟

نحوه پرداخت عوارض طرح ترافیک نیز به صورت غیرحضوری است. افراد ساکن تهران می‌توانند با مراجعه به سایت https://my.tehran.ir علاوه بر پرداخت عوارض شهرداری خودرو عوارض طرح ترافیک و دیگر خلافی‌های خود را پرداخت نمایند.

 

عوارض سالیانه شهرداری خودرو صرف چه چیزی خواهد شد؟

صرف بهسازی راه‌ها و وضعیت جاده‌های درون شهری و جبران هزینه‌هایی که شهرداری تقبل کرده است.

 

آیا پرداخت عوارض شهرداری الزامی است یا اختیاری؟

بر طبق ماده ۴۲ قانون مالیات، پرداخت عوارض خودرو الزامی است.

 

آیا عوارض شهرداری شامل خودروی صفر نیز می‌ شود؟

خیر. اگر خودرو صفر باشد و در خیابان تردد نکرده باشد؛ عوارضی برای آن صادر نخواهد شد.

 

روش های پرداخت عوارض شهرداری خودرو کدامند؟

به سه شیوه آنلاین، حضوری و استعلام آفلاین(استعلام با شماره‌گیری کد دستوری  #۳*۳*۱۳۷*)

 

آدرس سامانه استعلام عوارض سالیانه خودرو کدام است؟

سامانه الکترونیک سمیع http://saamie.ir

 

مرجع قانونی تعیین عوارض سالیانه خودرو کیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور

 

آیا محاسبه عوارض خودرو وارداتی با داخلی تفاوت دارد؟

خیر. تنها ضریب مربوط به هزینه گمرکی به ارزش نهایی خودرو اضافه خواهد شد./

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *