قطعات خودرو

فاو بستیون NAT دومین مدل تاکسی برقی ایران خودرو

فاو بستیون NAT

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، گروه صنعتی ایران‌خودرو اقدام به واردات تاکسی برقی در کلاس مینی ون ها (MPV) از برند چینی “فاو بستیون” کرده است و حالا تصاویری از این خودرو را در خیابان‌های کشور نشان می‌دهد.

 

دومین محصول وارداتی گروه صنعتی ایران‌خودرو از این شرکت چینی، دارای امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی برای تاکسی‌داران و مسافران خواهد بود و این تاکسی برقی مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری و ورود به ناوگان تاکسی‌رانی را اخذ نموده است.

 

مشخصات فاو بستیون NAT EV

فاو بستیون NAT با نام کامل (FAW Bestune NAT E05) به یک مجموعه باتری لیتیوم-یون فسفات مجهز است و با شارژ سریع می‌تواند ظرف مدت 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ شده و پس از هر بار شارژ، توانایی طی مسافت 425 کیلومتر را دارد که برای یک خودرو تاکسی برقی مسافت پیمایش مناسبی است.

 

موتور برقی فاو بستیون NAT دارای حداکثر توان 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر است.

 

ابعاد این خودرو برقی به ترتیب 4450 میلی‌متر طول، 1840 میلی‌متر عرض و 1680 میلی‌متر ارتفاع بوده و فاصلهٔ بین دو محور آن 2850 میلی‌متر است. با توجه به کاربری تاکسی فضای مناسب سرنشین و بار و نیز سهولت سوار و پیاده شدن مسافران از ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود.

 

خودرو برقی جدید ایران خودرو

 

 

تجهیزات فاو بستیون NAT EV

امکانات رفاهی این تاکسی برقی می‌توان به فرمان برقی، صندلی‌های چرمی شش حالته با سیستم تهویه و حالت استراحت برای راننده، صندلی‌های چهار حالته برای سرنشینان، اهرم دنده الکترونیکی، سامانه بازیابی انرژی حاصل از ترمز و گرمای اضافی، سامانه کنترل پایداری و کشش، ترمز اضطراری، سامانه کمک حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی، کروز کنترل، پایش فشار باد تایرها، ترمز پارک الکتریکی، اتوهلد، کشوی برقی در عقب و چراغ‌های جلو ال‌ای‌دی اشاره کرد.

 

فاو بستیون NAT دومین مدل تاکسی برقی ایران خودرو

 

 

خودروهای برقی در ایران

متأسفانه در حال حاضر استفاده گسترده از خودروهای برقی در ایران با چالش‌های شدید زیرساختی مواجه است:

– کمبود شدید یا در اصل عدم وجود ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سراسر کشور(تعداد اندک ایستگاه‌های موجود باعث محدودیت شدید در شارژ وسایل نقلیه می‌شود.)

– عدم توسعه زیرساخت‌های شبکه برق برای پاسخگویی به نیاز شارژ تعداد زیاد خودروهای برقی (شبکه برق فعلی ظرفیت لازم را ندارد.)

– فقدان استانداردها و دستورالعمل‌های لازم عمومی برای نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ عمومی.

– هزینه بالای تهیه و نگهداری خودروهای برقی در ایران. قیمت بالای خودرو و باتری‌های آن.

– مشکلات مربوط به دوره عمر کوتاه باتری‌ها و هزینه تعویض آن‌ها

– نبود امکانات تعمیر و نگهداری خودروهای برقی در کارگاه‌ها و مراکز خدماتی

– عدم آشنایی مکانیک‌ها با فناوری خودروهای برقی و کمبود نیروی متخصص

– نگرانی در مورد برد کم خودروهای برقی و عدم امکان طی مسافت‌های طولانی

– نبود فرهنگ و آگاهی عمومی نسبت به مزایای خودروهای برقی

 

 

 

تا مادامی که به صورت گسترده و در تیراژ بالا خودروهای برقی وارد کشور نشود و همچنین مواردی همچون نبود جایگاه های شارژ، تامین برق مورد نیاز، مراکز خدماتی خودروهای برقی و سایر مسائلی که عنوان شد، حل نشود، موضوع واردات خودروهای برقی در حد یک نمایش تبلیغاتی در تیراژ محدود و غیر اثرگذار و در واقع یک پروژه نمایشی از پیش شکست خورده دولتی باقی خواهد ماند و مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های قبلی با عوض شدن مقامات مسئول متوقف خواهد شد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *