قطعات خودرو

فروش «طرح اصلی» به‌جاي قطعه اصلی!

امیر اسدزاده كه در كار واردات و فروش قطعات ماشین‌های سنگین، ماشين‌هاي راهسازی و معدنی است، به خبرنگار قطعات خودرو توضيح داد: اين کار اکنون به‌صورت علنی انجام می‌شود که كالايي را با عنوان «طرح» فلان برند به مشتری می‌فروشند. در بازار می‌گویند، فلان جنس «طرح» اصلی‌اش موجود است.

او ادامه داد: وقتی یک نفر می‌گوید این كالا طرح اصلی است یا می‌گویند طرح فلان برند معروف است، معنی آن در خودش نهفته است، یعنی این كالا مربوط به آن برند نیست، اما شبیه‌اش است.

ابايي از خريد و فروش «جنس طرح» ندارند!

وي در اين‌باره افزود: در این‌باره تکرار یک مسئله گويا آن را عادی کرده است! انگار کسی ابایی از خرید و فروش «جنس طرح» ندارد و فکر می‌کنند این کار قانونی و مجاز است. در حالي كه هر كالايي یک کارخانه و سازنده دارد و بايد با نام سازنده خودش فروخته شود.

اسدزاده تصريح كرد: تمام این شرایط باعث می‌شود كه عرضه‌كنندگان كالاهاي اصلي با مشكل مواجه شوند و کار براي‌شان سخت‌تر ‌شود. از طرف ديگر، کسانی که كالاي مشابه، غیراصلی و تقلبی می‌فروشند، درآمدزایی بیشتری دارند.

كشتيراني ظرفيتش را در مسير چين گذاشته است

اين فروشنده قطعات ماشين‌هاي سنگين در ادامه سخنانش، توضيح داد: تحریم، مشکلاتی را در کار ما ایجاد کرده است؛ کشتی‌های خارجی به ایران نمی‌آیند. کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز تمام ظرفیت خود را در مسیر چین گذاشته است.

او با اشاره به اين‌كه آوردن كالا از چین آسان‌تر است، ادامه داد: ما براي كالاهايي كه از ژاپن یا کشورهای اروپایی و آمريكايي می‌آوریم، مشکلات بيشتري داریم. مثلاً باید بار خود را به دبی ببریم و با پرداخت هزینه اضافه، آن را به ایران بیاوریم. طبیعتاً با اين كار، قیمت تمام‌شده کالا بیشتر می‌شود.

وي با بيان اين‌كه این مشکلات مدت‌هاست وجود دارند، اضافه كرد: با این حال، کار در حال انجام است.

سهولتي در ترخيص كالا از گمرك در كار نيست

اسدزاده درباره مشكلات موجود در گمرك نيز بيان كرد: در گمرک برای ترخیص کالا سهولتي در کار نیست. كالاي بی‌کیفیت هم در بازار وجود دارد که طبیعتاً از گمرک وارد کشور شده است. جایی که باید نظارت وجود داشته باشد تا اجازه ورود به کالای بی‌کیفیت داده نشود، این اتفاق نمی‌افتد و می‌بینیم که اکنون کالاهای بی‌کیفیت در بازار وجود دارند.

اين عضو اتحاديه لوازم يدكي گفت: ترخیص کالا از گمرک زمان‌بر است كه به سبب آن، هزينه‌هاي زيادي تحمیل می‌شود و در نهایت نيز به بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا منجر می‌شود که به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در بازاری که قطعات گران هستند، مصرف‌کنندگان چه راهكارهايي در پيش مي‌گيرند؟ گفت: اگر قطعه غیراستانداردی روي كاميون يا سواري بسته شود،  خطر جانی مصرف‌كننده را تهديد مي‌كند. در واقع، وقتی لوازم یدکی گران می‌شود چند حالت وجود دارد؛ برخي مصرف‌كنندگان به سراغ كالاي ارزان‌تر و بي‌کیفیت‌تر می‌روند یا گاهي از یک دست قطعه، چند تایی را که سالم است، نگه می‌دارد و بقیه را عوض می‌کند كه نوعي راه‌اندازي موقت است. برخي مصرف‌كنندگان هم كه تمايل به استفاده از كالاي اصلي و مرغوب دارند، ناچار به پرداخت بهاي آن هستند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *