قطعات خودرو

۲.۵ ميليارد دلار قطعات خودرو در بازار بي هويت هستند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سيد احمد حسيني، رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران با اشاره به اينکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شامل مقررات و دستورالعمل هايي است که قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز را بسط داده است، گفت: امروز حمايت از توليد داخلي بايد مشروط به رعايت استانداردها و کيفيت توليد باشد به همين دليل بايد نظارت در اين بخش تقويت شود. از طرف ديگر زيرساخت هاي لازم براي مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود ندارد و روش اجراي قوانين مرتبط هم به درستي اجرا نمي شود، هرچند مجلس شوراي اسلامي اسلامي بايد از بعد نظارتي به چگونگي اجراي قوانين و مقررات قاچاق کالا و ارز بايد هزينه کند.

 

وي با بيان اينکه قطعات خودرو تنها مربوط به سواري نيست و بخشي از اين قطعات مربوط به ماشين آلات و تجهيزات است که مشمول ممنوعيت واردات است، افزود: در حال حاضر برخي از قطعات که در نتيجه دور زدن تحريم به کشور وارد مي شوند امکان اين را ندارند که تا دو ماه به دست مصرف کننده برسند و اگر اين اتفاق نيفتد مشمول کالاي قاچاق مي شوند.

 

رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران با تاکيد بر اينکه براي ورود به سامانه جامع تجارت، کسبه بايد پروانه کسب داشته باشند، تصريح کرد: براي شناسه دار شدن کالاهاي توليد داخلي به کد آي سي صنفي نياز است تا بتوانند در سامانه جامع تجارت کد نقش دريافت کنند.

 

حسيني با تاکيد بر اينکه ماده ۱۳ قاچاق کالا و ارز به صراحت اعلام مي کند که کالاهاي وارداتي بايد قوانين و مقررات را رعايت کرده و استاندارد لازم داشته باشند، اطهار کرد: در حال حاضر شرکت هاي بزرگ و خودروسازان ۲۰ درصد از سهم بازار قطعات و لوازم يدکي خودرو را دارند و بقيه سهم بازار مربوط به اصناف تامين کننده قطعات هستند.

 

او با بيان اينکه امروز بخشي از خودروهايي که وارد تعميرگاه ها مي شوند خودروهاي صفر توليد داخل بسيار بي کيفيت هستند، اطهار کرد: شرکت هاي بزرگ، کد فني خود را مرتبط به کد شناسه کالا کرده اند و همين مسئله باعث شده کالاهايي که استاندارد و کيفيت لازم ندارند با کد شناسه وارد بازار شوند.

 

رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران با تاکيد بر اينکه از ۸.۵ ميليارد دلار قطعات خودرو موجود در بازار، ۲.۵ ميليارد دلار کالاي بي هويت هستند که بخش عمدي از آن توليد داخل و بخشي هم قاچاق هستند، گفت: بايد کالاي بدون هويت از کالاي قاچاق تفکيک شود و اين مسئله با ايجاد زيرساخت ها براي دريافت کد آيسيک توسط اصناف حل مي شود و به نوعي از قاچاق لوازم يدکي خودرو هم جلوگيري مي کند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *