قطعات خودرو

معرفی دایون Y7 محصول جدید خودروسازی ایلیا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، خودروسازی ایلیا به زودی مدل قوی‌تر و بروزتر دایون Y5 را با نام دایون Y7 روانه بازار می‌کند. با معرفی تنها شاسی بلند آفرودی صفر کیلومتر بازار ایران در پدال همراه باشید.

 

دایون Y7 ترکیبی آفرودی از تویوتا و میتسوبیشی!

چنگدو دایون اتومبیل یا به‌طور خلاصه دایون، یک سازنده کامیون و تراکتور در بازار چین با نام دایون تراک و همچنین موتورسیکلت‌هایی با نام دایون و دایانگ است. این شرکت از سال ۲۰۱۸ با معرفی یک مینی‌ون تجاری، فعالیت در تولید خودروهای سبک را آغاز کرد. با این وجود هیچ آماری از تولید محصولات سواری و سبک‌وزن از این شرکت در دست نیست.

 

رالی خزر تا خلیج فارس

 

در ابتدای همکاری دایون و صنایع خودروسازی ایلیا، شاسی بلند Y5 در دو تیپ معمولی و پلاس به بازار آمد. این خودرو یک SUV شاسی مستقل و ۷ نفره است و قابلیت دو دیفرانسیل در آن دیده می شود. دایون Y5 به پیشرانه دو لیتری توربو شارژ ۴K21 میتسوبیشی مجهز است و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک زومکس با فناوری آیسین بر روی آن نصب شده است.

 

از نظر ابعاد و اندازه و ساختار شاسی این آفرودر چینی بسیار به تویوتا فورچونر نزدیک است. قطعات جلوبندی این خودرو به طور کامل با تویوتا اف جی کروزر مشترک است و از این حیث می‌توان نسبت به عملکرد و همچنین تأمین قطعات آن امیدوار بود.

 

طراحی دایون Y7

یک اس یو وی آفرودی قطعا طراحی زمختی دارد. دایون هم از این قائده جدا نیست و ترکیب این مسئله با الگوی قدیمی و از مد افتاده طراحی حاصلی جز زشتی ندارد! تنها نکته مثبت این خودرو ابعاد بزرگ و قد بلند آن است که باعث ایجاد ابهت برای آن شده است. مشتریان می‌توانند با سفارش به ایلیا خودرو، دایون را با کیت آفرودی تحویل بگیرند.

 

 

دایون Y7 از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با نسخه Y5 ندارد و همان سبک ظاهری در آن دیده می شود. در بخش جلوی خودرو چراغ روشنایی روز اضافه شده است که پیش از این در دایون Y5 وجود نداشت.

 

مشخصات فنی دایون Y7

دایون Y7 در رده ابعادی D و کلاس بدنه SUV شاسی مستقل آفرودی دسته‌بندی می‌شود. طول، عرض و ارتفاع دایون Y7 به ترتیب ۴۷۷۱، ۱۸۷۰، ۱۸۲۸ میلی‌متر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۷۹۰ میلی‌متر است. حجم صندوق دایون ۲۷۸۵ لیتر و اتاق آن ۳ ردیف صندلی دارد.

 

 

دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا به پیشرانه متفاوتی نسبت به Y5 مجهز است. این خودرو پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ ۴K22 میتسوبیشی را دارد و می تواند ۲۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده این خودرو همچنان از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است و توان را به چهار چرخ خودرو تولید می کند. Y7 می تواند ۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتن گشتاور بیشتر را نسبت به Y5 تولید کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی وای ۷ حدود ۱۰.۱۵ لیتر و  استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.

 

 

موتور جدید دایون Y7 که قبلا نیز در مکث موتور کلوت نصب شده، از فناوری اختصاصی میتسوبیشی به نام MIVEC بهره‌­مند شده است، که زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را به همراه دارد تا در شرایط متفاوت، میزان متفاوتی از گشتاور، توان خروجی و مصرف سوخت را ارائه ­دهد. مزیت دیگر افزایش حجم و راندمان پیشرانه در دایون Y7، بهبود شتاب این خودرو است. شتاب صفر تا صد دایون Y5 حدود ۱۱ ثانیه بود که انتظار داریم در دایون Y7، این رقم به زیر ۱۰ ثانیه کاهش یابد.

 

برای تکمیل ویژگی‌های آفرودی، از یک دیفرانسیل ۴WD ساخت بورگوارنر استفاده شده که به همراه قفل دیفرانسیل Eaton و ترمزهای ساخت بوش می‌تواند در مسیرهای سخت، راهگشا باشد. همچنین باید اشاره کرد که این شاسی بلند چینی و مونتاژی به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب مجهز است و در صورت بروز هرزگردی در این محور، قفل دیفرانسیل به صورت اتوماتیک فعال می شود.

 

مشخصات ایمنی دایون Y7

به غیر از پیشرانه، نقطه عطف مدل Y7 نسبت به Y5 تجهیزات ایمنی آن است. متاسفانه در مدل Y5 حداقلی ترین امکاناتی که در حتی خودروهای ایرانی نیز وجود دارد، مانند اتولایت، دیلایت و کنترل پایداری دیده نمی‌شود. خودروسازی ایلیا این نقص بزرگ را در Y7 جبران کرده و اکنون این خودرو این امکانات را در خود جای داده است.

 

 

قدرت در دایون Y7 به صورت پیش‌فرض به دیفرانسیل عقب انتقال پیدا می‌کند اما در صورت تمایل راننده، می‌توان خودرو را به صورت چهار چرخ محرک نیز تبدیل کرد. دو حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین برای این خودرو در نظر گرفته شده‌اند که در مواقع لزوم توسط قفل دیفرانسیل عقب پشتیبانی می‌شوند. سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و مولتی لینک فنر لول محور یکپارچه در عقب نیز وظیفه دفع ضربات وارده به کابین را در این خودرو برعهده دارند.

 

امکانات رفاهی و تجهیزات دایون Y7

دایون Y7 نسبت به Y5 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی ارتقا پیدا کرده است؛ چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور نور و باران، سامانه پایش فشار باد تایرها و سیستم کنترل پایداری از جمله تجهیزات اضافه شده به این خودرو هستند.

 

قرار است Y7 نیز همانند Y5 تیپ پلاس داشته باشد؛ در این صورت شاهد امکانات بیشتری نظیر سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور  و تزئینات چوبی داشبورد هستیم.

سایر تجهیزات دایون Y7 همانند دایون Y5 هستند و تغییری در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. دو کیسه هوا، سیستم سرگرمی به همراه نمایشگر ۸ اینچی، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD، رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک و دوربین عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و همچنین تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت دیگر امکانات رفاهی و ایمنی این شاسی‌بلند آفرودی چینی هستند.

 

رقبا و قیمت احتمالی دایون Y7

با کمبود خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل در بازار، رقبای دایون Y7 معدود و شناخته شده‌ هستند؛ این خودرو با رقبای متنوعی از ژاپنی‌های دو دیفرانسیل کارکرده رقابت می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به میتسوبیشی پاجرو و تویوتا لندکروزر پرادو اشاره کرد. البته یک رقیب تازه نفس صفر کیلومتر نیز به نام لئو MX8‌ بزودی روانه بازار می‌شود. البته که لئو به دلیل اینکه یک نسخه ری‌برند شده از نیسان پالادین است قیمتی به مراتب بالاتر از دایون دارد.

 

طبق اظهارات مدیران خودروسازی ایلیا دایون Y7 احتمالا در محدوده قیمتی ۱.۶ میلیارد تومان روانه بازار شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *