قطعات خودرو

هنگام ترمز بریدن خودرو چکار کنیم

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، ترمز بریدن خودرو یکی از آن موارد استرس‌زا و پراضطراب هنگام رانندگی است که دوست نداریم هیچ وقت برای ما پیش بیاید. اما ممکن است به هر دلیل ترمز ماشین عمل نکند و بنابراین باید بدانیم که هنگام ترمز بریدن خودرو چه کار کنیم تا از بروز حوادث ناگوار و خسارت‌های پرهزینه جلوگیری کرده باشیم.

 

موقع ترمز بریدن ماشین چه کار کنیم؟

 

هنگام بریدن ترمز خودرو باید چند کار را انجام دهید تا میزان خسارت وارده به شما، سرنشینان و ماشینتان در حداقل سطح ممکن باشد و احتمالاً بتوانید بدون آسیب‌دیدگی شدید، ماشین را کنار جاده متوقف کنید. بدین منظور باید امور زیر را مدنظر قرار دهید.

 

حفظ خونسردی

 

مسلما زمانی که ترمز ماشین عمل نمی‌کند، استرس زیاد و همه‌جانبه‌ای در راننده به وجود می‌آید. این استرس می‌تواند به‌قدری شدید باشد که اجازه انجام امور لازم جهت توقف خودرو را به کاربر ندهد. بنابراین سعی کنید چندین نفس عمیق بکشید و خونسردی خودتان را تا حد امکان حفظ کنید.

 

بدانید که در این لحظه حفظ خونسردی و پرهیز از اضطراب اضافی، پایه‌ای‌ترین کار ممکن است که می‌تواند شما و سرنشینان ماشین را از یک حادثه جدی دور کند.

 

فلاشر یا جفت راهنما را روشن کنید

 

 

فلاشر یا جفت راهنما را روشن کنید

 

حتما فلاشر خودرو را روشن کنید. فلاشر یا همان جفت راهنما به سایر رانندگان اطلاع می‌دهد که وضعیت شما عادی نیست و خطری در شرف وقوع است. بنابراین آنها با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و احتمال بروز تصادف با سایر خودروها در این شرایط به حداقل می‌رسد.

 

پدال ترمز را چندین بار فشار دهید

 

 

پدال ترمز را چندین بار فشار دهید

 

بعد از آنکه متوجه شدید ترمز خودرو به درستی عمل نمی‌کند، سعی کنید پدال ترمز را چند مرتبه فشار دهید؛ چرا که احتمال دارد بریدن ترمز ماشین به دلیل خالی شدن روغن ترمز باشد. در این مواقع شاید مقدار کمی روغن ترمز درون سیستم باقی مانده باشد و با فشردن چندین‌باره پدال، بتوان تا حدودی ترمزها را فعال و از سرعت خودرو کم کرد.

 

همچنین اگر متوجه شدید که پدال قفل شده و پایین نمی‌رود، باید مطمئن شوید که چیزی زیر پدال گیر نکرده است. معمولاً مواردی مثل آچار، قفل فرمان یا…، در زیر پای راننده وجود دارد که ممکن است زیر پدال برود و عملکرد آن را مختل کند. در این هنگام از سرنشین بخواهید که زیر پدال ترمز را بررسی کند و مطمئن شود چیزی پشت آن گیر نکرده است.

 

اگر تنها بودید، با حفظ توجه به قسمت جلو سعی کنید با پای راست خود زیر پدال را خالی کنید و اگر چیزی آن قسمت وجود دارد، آن را بیرون بیاورید. بنابراین دومین کاری که هنگام ترمز بریدن باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم زیر پدال ترمز چیزی وجود ندارد و چند بار روی آن محکم فشار دهیم.

 

از دنده معکوس یا همان ترمز موتور استفاده کنید

 

ترمز بریدن ماشین را می‌توان با دنده معکوس کشیدن تحت کنترل درآورد. در این شرایط برای کاهش سرعت خودرو باید به‌تدریج دنده‌های گیربکس را سنگین کرد تا به‌واسطه قدرت موتور در دنده‌های سنگین، بتوان از سرعت ماشین کم کرد و آن را درنهایت متوقف ساخت.

 

در این شرایط بهتر است دنده‌ها را یکی‌یکی سنگین کنید تا خودرو به‌آرامی و به‌صورت کنترل شده سرعت خود را کاهش دهد. اگر به یکباره از دنده‌های بسیار سبک به دنده‌های بسیار سنگین بیاییم، احتمال برهم خوردن تعادل ماشین وجود دارد. در گیربکس‌های دستی می‌توان به‌راحتی این کار را انجام داد؛ در گیربکس‌های اتوماتیک مجهز به سیستم تیپ ترونیک نیز ابتدا جعبه دنده را در وضعیت دستی قرار دهید و سپس دنده‌ها را یکی‌یکی و با فاصله سنگین کنید.

 

 

از ترمز دستی استفاده کنید

 

 

از ترمز دستی استفاده کنید

 

ترمز دستی یا همان ترمز پارک با فعال کردن سامانه ترمز چرخ‌های عقب می‌تواند سرعت خودرو را کاهش دهد. در این شرایط باید حتماً حواستان باشد که اهرم ترمز دستی را به‌آرامی بالا بکشید تا ترمزهای عقب به‌تدریج درگیر شده و سرعت ماشین را به‌صورت کنترل شده کاهش دهند. اگر ناگهان ترمز دستی را بکشید احتمال انحراف قسمت عقب خودرو و واژگون شدن آن وجود دارد. استفاده هم‌زمان از این روش به همراه معکوس کردن ترتیبی دنده‌ها، می‌تواند نتیجه بهتری به دنبال داشته باشد.

 

به‌آرامی ماشین را به شانه خاکی منتقل کنید

 

بعد از آنکه مراحل فوق را انجام دادید و سرعت خودرو تا حدودی کاهش پیدا کرد، جهت توقف کامل با احتیاط و بعد از اطمینان از نبود خودروهای دیگر در مسیر شما، به سمت راست حرکت کنید و وارد شانه خاکی جاده شوید. معمولا آسفالت شانه خاکی اصطکاک بیشتری با لاستیک‌ها ایجاد می‌کند و می‌تواند خودرو را راحت‌تر متوقف سازد.

 

ششم از یک تصادف ساختگی با ماشین جلویی جهت کاهش سرعت خودرو استفاده کنید

 

مسلما تصادف با خودروهای جلویی کار عاقلانه‌ای نخواهد بود اما اگر نتوانستید به هر دلیلی با استفاده از ترفندهایی که پیش از این گفتیم، ماشین ترمز بریده را متوقف کنید، می‌توانید از خودروی روبرویی که سرعتش تقریباً با سرعت شما یکسان است، جهت کنترل ماشینتان استفاده کنید. در این شرایط سعی کنید به سمت ماشینی بروید که جلوی شما حرکت می‌کند و سرعتش تقریباً با شما برابر است. سپس سپر جلو خود را به سپر عقب آن تماس دهید تا به کمک نیروی ترمز ماشین جلویی ماشین شما نیز متوقف شود.

 

از موانع طبیعی یا مصنوعی اطراف جاده استفاده کنید

 

در صورتی که چاره‌ای نداشتید، می‌توانید با انحراف خودرو به بیرون از جاده و استفاده از موانع طبیعی همچون درختچه‌ها، بوته‌های کوچک، علفزارها ، مزارع و…، نسبت به متوقف کردن خودرو ترمز بریده اقدام کنید.

 

اگر اطراف شما کوه یا تپه یا گارد ریل وجود داشت و تمام موارد بالا در متوقف کردن خودرو خیلی کارساز نبود، چاره‌ای ندارید که بدنه ماشین را به‌آرامی به بدنه کوه یا گارد ریل تماس دهید تا بتوانید آن را متوقف کنید.

 

البته این کار اصلا ایمن نیست اما اگر چاره‌ای نبود، باید با احتیاط آن را انجام دهید تا خودرو با حداقل خسارت جانی و مالی از حرکت بایستد.

 

تصادف با بشکه‌های حاوی آب یا ماسه که معمولا در جاده‌ها وجود دارد نیز می‌تواند یک راه‌حل در این مواقع باشد.

 

علت ترمز بریدن خودرو چیست؟

 

ترمز بریدن یا ضعیف شدن ترمز خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما معمولا خالی شدن روغن ترمز، خرابی پمپ ترمز، خرابی بوستر ترمز، خرابی شیلنگ رابط بوستر و منیفولد هوا، خرابی لنت‌ها خرابی دیسک ترمز، خرابی کالیپر و پیستون ترمز، چرب شدن دیسک ترمز و لنت‌ها و…، جزو مهم‌ترین علت‌های بریدن ترمز ماشین تلقی می‌شوند.

 

کلام پایانی

 

ترمز بریدن خودرو جزو آن دسته از ایراداتی است که معمولاً می‌شود از آن پیشگیری کرد. برای پیشگیری از بریدن ترمز ماشین باید طی هر شش ماه یا یک سال به متخصص ترمز ساز مراجعه و قسمت‌های مختلف سیستم ترمز خودرو را چک کرد. بدین ترتیب در صورت خرابی هر یک از اجزای مهم سیستم ترمز، تعمیرکار آن را رفع عیب کرده و از بروز ایراد بریدن ترمز خودرو جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

در مورد روغن ترمز بهتر است هر دو یا سه سال آن را با نمونه نو تعویض کنید تا با افت قدرت ترمز ناشی از کاهش کیفیت روغن روبرو نشوید. بازدید دوره‌ای لنت‌ها و سطح روغن ترمز و نیز اطمینان از اتصال محکم شیلنگ رابط بوستر و منیفولد هوا نیز می‌تواند در جلوگیری از بریدن ترمز خودرو موثر باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *