قطعات خودرو

هیئت‌مدیره حق کسب درآمد شخصی از امکانات اتحادیه را ندارد

گفت‌وگوی زیر حاصل  گپ وگفت زهره حاجیان خبرنگار قطعات خودرو با «امیرصادق پور» است.

نظرتان در مورد انتخابات پیش روی اتحادیه چیست؟

انتخابات این دوره اتحادیه به دلیل شیوع  ویروس  کرونا  و ادامه این بیماری و محدودیت‌ها به مدت طولانی به تعویق افتاده و هنوز هم تاریخ برگزاری آن مشخص نشده است. البته اگر عزم جدی وجود داشت در بهمن ماه سال ۹۹ (مانند انتخابات اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی) برگزار می‌شد. به تعویق افتادن انتخابات و به دنبال آن بلاتکلیفی و نداشتن  برنامه مشخص، مشکلات و خسارات غیرقابل جبرانی را به صنف و اعضا تحمیل کرد. اما یک حُسن هم داشت.

گروه تحول و ارتقا در کنار گروه‌های دیگر تشکیل شد و با توجه به تشکیل جلسات حضوری و غیرحضوری نتایج مثبت و مهمی مانند آشنایی بیشتر اعضا با یکدیگر، آشنایی با نامزدها و نقطه نظرات آنها و آشنایی بیشتر با اتحادیه را در پی داشت. در این گروه‌ها در مورد تشریح خدمات انجام‌شده، نقاط ضعف و نقد عملکرد اتحادیه در دوره‌های گذشته و از همه مهم‌تر ایجاد روحیه مطالبه گری و طرح انتقادات و پیشنهادت اعضا و دعوت از همه اعضای صنف جهت حضور و نظارت بحث شد.

عملکرد اتحادیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیئت‌مدیره در دوره‌های قبل و فعلی در حد وسع و توان خود زحمت  کشیده‌اند که باید  از زحمات آن‌ها تشکر کرد. اما نمی‌توانند مدعی باشند بدون نقاط ضعف بوده‌اند. باید اشتباهات را پذیرفت چراکه  پافشاری مصرانه و عدم قبول اشتباهات گذشته، باعث مشکلات بیشتری می‌شود.

لطفاً اشتباهات و انتقادات را به‌صورت مصداقی بیان کنید. بیشتر مشکلات در چه مواردی بود؟

اولین انتقادی که از طرف عده زیادی از اعضا مطرح بود روش خدمات‌دهی و نوع بیمه تکمیلی بود. به اعتقاد من روش ایجاد بیمه تکمیلی نه قانونی بود و نه شفاف. چون اعضا هیئت‌مدیره اتحادیه بر اساس قانون نظام صنفی حق ندارند از منابع اتحادیه برای خودشان  ایجاد درآمد کنند. این مورد فاقد شفافیت بود و شائبه زیادی  به وجود آمد. ضمن اینکه همه امور بیمه تکمیلی در اختیار یک نفر از اعضا هیئت‌مدیره بود و هیچ‌گونه نظارت و پاسخ‌گویی در مورد میزان دریافت و پرداخت و نحوه  آن وجود  نداشت.

هیئت‌مدیره اتحادیه در سال ۱۳۹۹  پس از پیشنهاد و اقدام تعدادی از اعضا تصویب  کرد که با شرکت بیمه دیگری به‌غیراز بیمه سینا قرارداد بسته شود تا  در یک زمان و شرایط مساوی بتوانند خدمات‌رسانی کنند، اما قرارداد با بیمه دیگری بسته نشد و بیمه سینا شروع به تبلیغات و ثبت‌نام کرد.

عدم انجام این مصوبه با  اعتراض دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره مواجه شد، جلساتی با حضور نمایندگانی از رسته‌های مختلف تشکیل شد و بعد از چندین جلسه بحث‌های پرحاشیه ، هیئت مدیره در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ با تشکیل کمیسیون بیمه تکمیلی موافقت  کرد و تصویب شد. مسئولیت عقد قرارداد بیمه  دو و نظارت بر حسن اجرای آن به کمیسیون که یکی از اعضای هیئت‌مدیره هم عضو آن بود محول شد.  طبق قانون نظام صنفی اتحادیه موظف بود کمیسیون  تصویب‌شده را به اتاق اصناف اعلام و تأییدیه  اتاق اصناف  را دریافت کند که از انجام این وظیفه قانونی هم امتناع شد.

کمیسیون بیمه تکمیلی باوجود محدودیت زمانی و سایر محدودیت‌ها شروع به فعالیت کرد و در ابتدا بعد از مذاکره با شرکت بیمه آسماری پیش‌نویس قرارداد به مشاور حقوقی اتحادیه واگذار شد و پس از بررسی‌های دقیق اشکالاتی مانند سهامی خاص بودن شرکت بیمه مطرح شد و از مشاور حقوقی اتحادیه سؤال شد آیا در موردقرارداد چندین ساله  بیمه سینا این بررسی‌ها صورت گرفته است؟ پاسخ این بود که قراردادهای بیمه سینا را تا آن تاریخ هرگز ندیده است. کمیسیون با بیمه ملت وارد مذاکره و سعی شد حداکثر خدمات از بیمه  ملت  برای اعضا دریافت شده  و برای  هیچ‌کسی  بیمه رایگان صادر نشود. حتی اجازه  ثبت‌نام به بیمه  ملت داده شد، اما بعد از چند روز بیمه ملت از ارائه  قرارداد امتناع کرد.

سؤالی که  مطرح می‌شود این است که مگر اعضای اتحادیه از تشخیص انتخاب صحیح در مورد یک بیمه عاجز هستند  و نیاز به قیم دارند؟ آیا این توهین به شعور اعضایی که همگی صاحب اندیشه هستند نیست؟ این مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها و محروم کردن اعضا از حق انتخاب برخوردار نشدن از خدمات بهتر بر شائبه‌ها افزوده و ایستادگی افرادی که در مقابل منافع و مصالح اعضا ایستادگی کرده‌اند به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست.

از اعضای هیئت‌مدیره جدید چه انتظاری دارید؟

اعضای هیئت‌مدیره  جدید باید این اصل را بپذیرند که این مسئولیت امانتی  در مدت محدود است که به آنها سپرده می‌شود و بهتر است از تجربه  دوره‌های گذشته درس گرفته و باانگیزه خدمت وارد شوند. اگر هدف خدمت باشد  پذیرش انتقادها  و قبول واقعیت‌ها آسان می‌شود و وقتی روحیه  خدمت ایجاد شد نه تنها پاسخ‌گویی آسان می‌شود و هراسی از پرسشگری و مطالبه گری به وجود نمی‌آید بلکه همان پرسشگران پشتوانه قوی جهت موفق شدن در خدمت‌رسانی خواهند بود.

چه پیشنهادی برای اعضای جدید دارید؟

پیشنهاد می‌کنم هیئت‌مدیره جدید اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و با ترجیح دادن منافع و مصالح اکثریت به اقلیت خاص پشتوانه خود را تقویت کنند.

دوگانگی یا چندگانگی در تخلفات و برخورد سلیقه‌ای به اعتماد اعضا آسیب جدی وارد

می‌کند که جبران‌پذیر نیست.

 در مورد برخورد با کالاهای تقلبی باید با روش‌های اصولی و زیربنایی و مشاوره با خبرگان رسته‌های مختلف صورت گیرد.

اطلاع دارید که طرحی مبنی  بر ممانعت از حضور افرادی که دو دوره در اتحادیه حضورداشته‌اند مطرح شد. نظرتان در مورد این طرح چیست؟

بله. این طرح درستی است  که حتی در سطوح بالاتر و کشورهای مختلف مانند انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس نیز اعمال می‌شود و فردی اجازه ندارد بیش از دو دوره در مسئولیت باقی بماند.  داشتن مسئولیت در زمان  طولانی  احساس مالکیت و احتمال ایجاد فساد را بیشتر می‌کند و از طرفی نیاز به تغییر سیاست‌ها و ایجاد اندیشه‌های  جدید همیشه ضروری است.

در بسیاری  از اتحادیه‌ها اعضای هیئت‌مدیره با توجه به قومیت‌ها و نسبت‌های فامیلی انتخاب می‌شوند که باید ملاک انتخاب‌ها تغییر کند. انتخاب اعضا باید با  توجه به شایستگی‌ها و توانایی‌های افراد صورت بگیرد و اداره اتحادیه‌ها از روش سنتی به روش نوین و جدید تغییر جهت دهد.

با تشکر از اعضای هیئت‌مدیره فعلی که برای دوره بعد داوطلبانه کاندید نشده‌اند دیگران هم باید بپذیرند مسئولیت‌ها ماندگار نیست و باید برای انتقال آن همکاری‌های لازم را انجام داد.

در جریان هستید طرحی در مورد جلوگیری  ورود قطعات از خارج حتی در صورت لغو و برداشته شدن تحریم‌ها مطرح شد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

به نظر من کشور ما تولیدکنندگان بسیار خوبی دارد و در بسیاری از عرصه ها توانستند در زمان تحریم ، خلاقیت و ابتکار خود را نشان دهند.

در این مدت تولیدکنندگان  مظلوم واقع شدند و علیرغم

اینکه سازمان‌های مختلف  شعارهای زیادی دادند عملاً حمایت‌های لازم  از تولیدکنندگان صورت نگرفت. جدای  شعارهای احساسی و غیرعملی باید واقعیت‌ها را پذیرفت که حتی کشورهای پیشرفته هم نمی‌توانند ادعا کنند که  نیاز به واردات ندارند. به نظر می‌رسد حمایت جدی و عملی از تولیدکنندگان که با مشکلات فراوان به تولید ادامه داده‌اند ضروری است. همچنین  قطعی برق در چند ماه اخیر بیشتر گریبان تولیدکنندگان را گرفت و خسارت غیرقابل جبرانی به آنها وارد کرد که تبعات آن هنوز وجود دارد و در آینده هم بیشتر نمایان خواهد شد. من نماینده فروش شرکت صنایع هیدرولیک ایران هستم که  انواع پمپ‌های هیدرولیک ماشین‌های راه‌سازی صنعتی را تولید می‌کند و پمپ‌های فرمان ماشین‌های سواری مثل پژو، پرشیا، سمند و پراید و… را به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا می‌دهند. این شرکت سال‌ها تولیدات خود را به کشورهای مثل ترکیه، سوریه، افغانستان و عراق صادر کرده  و متأسفانه  این روزها نه تنها صادر نمی‌شود بلکه همین محصولات با تعداد بسیار زیاد  از چین وارد می‌شود .

از خودتان بگویید

من متولد ۱۳۳۲ و علاقه‌مند به ورزش هستم و از زمان شروع کرونا علیرغم  تعطیلی‌ها  ورزش را فراموش نکرده‌ام و صبح‌ها قبل از حضور در محل کار حدود 2 ساعت  ورزش می‌کنم و این کار را  برای جلوگیری از استرس در این شرایط سخت بسیار مؤثر می‌دانم.از سال ۱۳۶۶ در حوزه قطعات راه‌سازی کاترپیلار خصوصاً قطعات گریدر های کاترپیلار فعالیت می‌کنم.

از مشکلات کار بگویید

متأسفانه بی‌اعتمادی در بین مشتریان بالا رفته و البته حق هم دارند. با توجه به پایین بودن کیفیت قطعات چینی برخی از واردکنندگان  کم‌لطفی کرده و با واردکردن این  قطعات بی‌کیفیت به این مشکل دامن می‌زنند.

اگر حمایت های واقعی از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد من ترجیح می‌دهم در تولید و سفارش قطعات تولید داخل فعالیت داشته باشم.

آیا فرزندان شما هم در این  حوزه فعالیت می‌کنند؟

بله ، ۲ تن از فرزندانم در این حوزه  با من همکاری می‌کنند اما شرایط  فعلی بازار آنها راکمی دلسرد کرده است.

حرف پایانی

در پایان در یک موضوع  از اتحادیه گله‌مندم تقریباً همه اعضای غرب تهران  در حوزه ماشین‌آلات آنها راه‌سازی فعالیت می‌کنند که خود دارای رسته‌های مختلف است.

ما بارها  از اتحادیه درخواست کردیم کلمه راه‌سازی را جهت گویا بودن و نشان دادن نوع ماشین‌آلات اضافه کند اما بدون دلیل قانع‌کننده به این درخواست به‌حق ما توجه نشد و تا امروز اقدامی صورت  نگرفته است.

فهرست مطالب

5 دیدگاه

  1. باید کسانی که آماده قبول مسئولیت هستند روحیه پاسخ گیری را در خود ببینند و آماده پذیرش انتقادات و پیشنهادات باشند

  2. بهتر است از کاندیداهای جدید که قبلا در اتحادیه حضور نداشتند بیشتر پشتیبانی کرد

  3. باتوجه به نامشخص بودن نام ماشین آلات
    اضافه کردن کلمه راهسازی ضروری به نظر می رسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *