قطعات خودرو

بازار ثبات ندارد

بهرام طیبی ـ توليدكننده لوازم يدكي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: در حال حاضر قیمت‌ها ثبات ندارند و همه‌چیز بر مبنای نرخ آزاد دلار و یورو محاسبه می‌شود. از طرف دیگر، قیمت خودرو آزاد نشده است. در حالي كه قیمت مواد اوليه (فولادي، آلومينيومي و مسي) به‌شکل آزاد تعیین می‌شود، نمی‌گذارند قیمت خودرو براساس قیمت واقعی آن محاسبه شود.

وي درباره كارش توضيح داد: ما تولیدکننده قطعات خودرو هستیم و با ایران‌خودرو، سایپا، کرمان‌خودرو و ديگر خودروسازان داخلي کار می‌کنیم. کار ما تولید قطعات لاستیکی، بوش‌ها و انواع دسته‌موتورهاست.

طيبي درباره مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار در تنظیم بازار لوازم يدكي، گفت: آزاد بودن قیمت دلار باعث می‌شود هیچ ثبات قیمتی وجود نداشته باشد. دولت باید از تولیدكنندگان داخلي که گواهی فعالیت صنعتی و پروانه دارند، حمایت کند. همچنين اداره دارایی و بیمه هم باید از این‌گونه تولیدی‌ها حمایت کند. مدیران تولیدی‌ها و زيرمجموعه آن‌ها تحت فشار هستند.

او درباره اين‌كه آيا كالاهايي كه آن‌ها توليد مي‌كنند نمونه خارجی هم در بازار دارند؟ گفت: بله. در حال حاضر برای آن‌که این قطعات از خارج وارد شوند، ارز از کشور خارج مي‌شود. در حالي كه ما در ایران در تولید بيشتر قطعات خودرو خودکفا شده‌ايم و طبق استاندارد ماشین‌های کره‌ای یا چینی، قطعه تولید مي‌شود. در این شرایط، لزومی ندارد ارز از کشور خارج شود.

اين توليدكننده ادامه داد: براساس علم مهندسي، قطعات داخلی از قطعات چینی و حتی خیلی از قطعات فرانسوی بهتر هستند.  فرانسه هم خودش قطعات را برای ساخت به چین و يا ساير کشورها سفارش می‌دهد و در آخر، برند پژو يا ساير خودروها را روی آن‌ها می‌زند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا توليد کالاها در داخل به اندازه‌اي هست كه نیاز بازار تامین شود؟ گفت: اگر همه کارخانه‌ها با تمام توان و ظرفيت خود کار کنند و مواد اوليه هم به‌موقع برسد، چراکه نه. اکنون برخي قطعات توسط توليدكنندگان متفرقه و بدون اصالت توليد می‌شوند كه استانداردها برای آن‌ها رعایت نمی‌شود. اما قطعاتی که به‌شکل رسمي براي خط توليد خودروسازان تولید می‌شوند، براساس استانداردهای مشتری‌های خودروسازان مانند ایران خودرو و سایپا و ساير خودروسازان هستند.

اين عضو انجمن قطعات همگن استان تهران در پاسخ به اين پرسش كه قرار است كالاها كد رهگيري داشته باشند تا خريدار بتواند اصالت آن‌ها را بررسي كند، در اين صورت آيا بازار از كالاهاي تقلبي خالي خواهد شد؟ گفت: یک کالا می‌تواند بارکد داشته باشد و سازندگان آن کاملاً رصد شوند و روی قطعه کد رهگیری باشد. البته با این وجود، باز هم توليدكنندگان متفرقه توليد خواهند کرد.

او افزود: تولید يك قطعه استاندارد، هزینه دارد. چون باید مهندسی شود، کیفیت و مستنداتي داشته باشد و انجام همه این‌ها هزینه‌بر است که سازنده باید آن را پرداخت کند. ولی کسی که قطعات متفرقه بدون استاندارد را تولید می‌کند، این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند.

طيبي در اين‌باره اضافه كرد: مردم گاهی به‌دنبال قطعات ارزان هستند. البته برخی نيز هوشیار شده‌اند و می‌گویند ما قطعه بی‌کیفیت و بدون اصالت نمی‌خواهیم. آن‌ها قطعه با کیفیت مصرف مي‌كنند که مدت زمان زیادی کار کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *