قطعات خودرو

چه ماشین‌هایی گیربکس CVT دارند؟

گیربکس CVT

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، گیربکس به کار رفته در اکثر خودروهای اقتصادی چینی از نوع CVT است، به همین دلیل مشتریان همواره این پرسش را در ذهن خود مطرح می‌کنند که چه ماشین‌هایی گیربکس CVT دارند؟

 

 

 

 

گیربکس CVT چیست؟

 

گیربکس CVT یکی از انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک است که در خودروهای اقتصادی و میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی استفاده از گیربکس CVT در خودروها، کاهش مصرف سوخت است. از این رو خودروهای اقتصادی به خصوص از نوع آسیایی، به این نوع از جعبه دنده مجهز هستند.

 

گیربکس CVT بین اهالی بازار به گیربکس بدون دنده شهرت دارد. دلیل اصلی این شهرت، عدم وجود چرخ دنده در ساختار گیربکس است. در این نوع از جعبه دنده، یک تسمه پلاستیکی یا زنجیر فلزی بین دو پولی قرار گرفته است. هنگامی که سرعت خودرو تغییر می‌کند، فاصله بین پولی‌ها کم یا زیاد می‌شود. این دو پولی در حقیقت نقش چرخ دنده‌ها را در یک گیربکس عادی ایفا می‌کنند. البته تسمه یا زنجیر به کار گرفته در گیربکس CVT‌ نیاز به بازدید دوره‌ای دارد که این مورد را باید در چک لیست خودرو قبل از سفر لحاظ کنید.

 

گیربکس CVT چگونه کار می‌کند؟

 

فرآیند کاری جعبه دنده CVT براساس ارتباط میان دو پولی و تسمه میان آن‌ها استوار است. این دو پولی به دو محور متصل هستند. محور نخست به پیشرانه خودرو متصل است، در حالی که محور دوم با دیفرانسیل خودرو ارتباط دارد. هنگامی که راننده فشار روی پدال گاز را بیشتر می‌کند، این دو پولی به یکدیگر نزدیک می‌شوند تا گشتاور بیشتری را به سمت دیفرانسیل خودرو بفرستند. احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که گیربکس CVT ارتباط میان موتور و دیفرانسیل خودرو را با حداقل واسطه‌گری فراهم می‌کند.

 

نحوه کار گیربکس CVT در عین حال ساده و پیچیده است. دو پولی نصب شده در این گیربکس با توجه به رفتار راننده به یکدیگر نزدیک می‌شوند یا از همدیگر فاصله می‌گیرند. هنگامی که راننده در حال شتاب‌گیری است و پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهد، این دو پولی به یکدیگر نزدیک می‌شوند تا بیشترین حد گشتاور را تولید کنند و به سوی دیفرانسیل خودرو بفرستند. وقتی که راننده فشار را از روی پدال گاز بر می‌دارد، دو پولی از یکدیگر فاصله می‌گیرند تا دور موتور و همچنین گشتاور خودرو کاهش یابد.

 

 

 

 

مزایا و معایب گیربکس CVT چیست؟

 

بزرگترین مزیت گیربکس CVT، عدم ایجاد احساس تعویض دنده در راننده است. این گیربکس در واقع هیچ دنده‌ای ندارد، بنابراین هیچ‌گونه نشانه‌ای از تعویض دنده را هنگام رانندگی با خودرو مجهز به گیربکس CVT احساس نخواهید کرد. بنابراین رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس CVT بسیار نرم و آرام صورت می‌گیرد. از این رو در خودروهای خانوادگی همچون نیسان ماکسیما یا تویوتا کمری، شاهد استفاده از گیربکس CVT‌ هستیم.

 

این قابلیت در کوتاه‌مدت یک مزیت محسوب می‌شود اما در بلندمدت به عیب این گیربکس تبدیل می‌شود. خودرونویسان این مورد را به عنوان کسل‌کننده بودن رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس CVT‌ عنوان کرده‌اند. در این گونه خودروها دور موتور همواره روی عدد ثابتی قرار دارد و صدای پیشرانه با شدت ثابت به گوش راننده می‌رسد. از این رو رانندگی طولانی مدت با این خودروها کسالت آور و خسته‌کننده خواهد بود.

 

مزیت گیربکس CVT، وزن کمتر آن نسبت به سایر جعبه دنده‌های اتوماتیک است که باعث کاهش وزن کلی خودرو می‌شود. با این حال گیربکس‌های CVT‌ بسیار پیچیده هستند و در صورت آسیب دیدن، به سختی قابل تعمیر هستند. از این رو قیمت گذاری ماشین تصادفی مجهز به گیربکس CVT با احتیاط بسیار صورت می‌گیرد.

 

بهینه نگه داشتن دور موتور در خودروهایی که گیربکس CVT دارند، بزرگترین مزیت این جعبه دنده را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل در خودروهای اقتصادی بازار ایران و جهان، از گیربکس CVT‌ استفاده می‌شود. البته این گیربکس در خودروهای مجهز به موتورهای حجیم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مصرف سوخت این خودروها نسبت به رقبای همرده کاهش یابند.

 

 

 

کدام خودروها در ایران گیربکس CVT دارند؟

 

اگر به دنبال خودرویی باشید که بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار باشد، می‌توانید یک خودرو اقتصادی مجهز به گیربکس CVT‌ خریداری کنید. مشهورترین خودرو حال حاضر بازار ایران در این زمینه، جک J4 است. این خودرو یک سدان اقتصادی به حساب می‌آید که پیشرانه‌ای کوچک به همراه گیربکس CVT دارد. براساس نظرات کاربران، این خودرو دوام بالایی در بلندمدت از خود نشان می‌دهد و خرید نسخه‌های کارکرده آن با ریسک اندکی همراه است.

 

اگر به دنبال یک خرید اقتصادی‌تر هستید، می‌توانید خودروهای اتوماتیک سایپا را انتخاب کنید. ساینا اتوماتیک و کوییک اتوماتیک، دو خودرو شاخص سایپا هستند که از گیربکس CVT بهره می‌برند. گیربکس این خودروها به صورت مصنوعی شش دنده را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد تا در صورت لزوم، هیجان و لذت شتاب‌گیری را به او تزریق کند.

 

برخی کراس‌اوورها و سدان‌های میان‌رده چینی نیز به این نوع جعبه دنده مجهز هستند. در این بین محصولات مدیران خودرو بیشترین میزان استفاده از گیربکس CVT‌ را در اختیار دارند. طیف گسترده‌ای از محصولات ام وی ام و فونیکس از گیربکس CVT‌ نه سرعته جدید چری بهره می‌برند که عملکرد مطلوبی در فرآیند انتقال قدرت به اجرا می‌گذارد.

 

استفاده از گیربکس انتقال قدرت متغیر پیوسته در خودروهای میان رده نیز مرسوم است. نیسان تیانا از جمله مشهورترین خودروهای بازار ایران است که از این جعبه دنده برای سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کند. دیگر محصول هم‌دوره تیانا یعنی نیسان مورانو نیز از این نوع گیربکس بهره می‌برد.

 

همگام با توسعه خودروهای هیبریدی توسط خودروسازان ژاپنی، نوع جدیدی از گیربکس متغیر پیوسته موسوم به E-CVT نیز معرفی شده است. این گیربکس برای استفاده در خودروهای هیبریدی مناسب است. تویوتا در محصولات خود همچون تویوتا کمری هیبرید، از این نوع جعبه دنده استفاده می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *