قطعات خودرو

ماشین هایی که esp دارند

esp

همزمان با تغییر سلیقه مشتریان ایرانی، نصب آپشن‌های ایمنی روی خودروهای عرضه شده در بازار داخلی برای آن‌ها اهمیت یافته است. از این رو مصرف‌کنندگان هنگام جستجو برای خرید بهترین ماشین شاسی بلند علاوه بر امکانات رفاهی، به امکانات ایمنی خودرو نیز اهمیت می‌دهند. از این رو لازم است تا بدانیم چه ماشین هایی esp دارند و ایمنی بالاتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

 

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، سیستم‌های ایمنی مدیریت پایداری خودرو، از سال‌ها پیش تاکنون به عنوان آپشن‌های لازم یک خودرو شناخته شده‌اند. سامانه کنترل پایداری در اکثر خودروها با عبارت سه حرفی ESP شناخته شده است.

 

 

 

سیستم کنترل پایداری چگونه کار می‌کند؟

 

 

سیستم کنترل پایداری چگونه کار می‌کند؟

 

وظیفه سیستم کنترل پایداری، تشخیص انحراف خودرو و جلوگیری از آن است. این سیستم بر پایه سنسورهای ترمز نصب شده در چرخ‌های خودرو عمل می‌کند. بنابراین پیش‌نیاز استفاده از سامانه کنترل پایداری، استفاده از سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز است. سیستم کنترل پایداری با جمع آوری اطلاعات سنسورهای ترمز، وضعیت چرخ‌های خودرو را به طور دائم مورد پایش قرار می‌دهد. این اطلاعات به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شوند تا در صورت بروز مشکل، کامپیوتر مرکزی خودرو یا ECU در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

 

هنگامی که خودرو در پیچ‌های تند و با سرعت زیاد به حرکت در می‌آید، میزان چرخش تایرها نامتوازن می‌شود. در این وضعیت برخی تایرها تندتر از سایر لاستیک‌ها می‌چرخند. این مساله در صورت تداوم، باعث می‌شود تا کنترل خودرو از اختیار راننده خارج شود. وظیفه سیستم کنترل پایداری در این لحظات، حفظ پایداری خودرو و نگه داشتن آن روی چهار چرخ است. بنابراین سامانه کنترل پایداری خودرو تحت نظارت کامپیوتر مرکزی وارد مدار می‌شود. این سامانه با تنظیم میزان چرخش تایرها با استفاده از نیروی ترمز چرخ‌ها، انحراف خودرو را کاهش می‌دهد و آن را به شرایط پایداری برمی‌گرداند. بنابراین پایداری و چسبندگی خودرو افزایش می‌یابد و خطر انحراف خودرو از مسیر در کمترین حالت خود قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

دانستی‌های دیگر از سیستم کنترل پایداری خودرو

 

اجزای سیستم کنترل پایداری به ترتیب عبارتند از: سنسور سرعت دوران چرخ‌ها، حسگر انحراف خودرو، سیستم ترمز ضد قفل، سنسور زاویه فرمان و کامپیوتر مرکزی خودرو یا ECU.

 

از زمان معرفی سامانه کنترل پایداری و به کارگیری آن در خودروها، میزان کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی خودروها کاهش یافته است. کم‌فرمانی مشکل رایج خودروهای دیفرانسیل جلو است، در حالی که بیش فرمانی در خودروهای دیفرانسیل عقب رخ می‌دهد. سیستم کنترل پایداری با فعال کردن ترمز چرخ‌های عقب یا جلو، به راننده کمک می‌کند تا تسلط خود را روی خودرو حفظ کند.

 

البته نباید تصور کرد که سامانه کنترل پایداری به تنهایی قادر است تا ایمنی خودرو را حفظ کند. سامانه‌های مختلفی برای تامین ایمنی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم تعلیق خودرو و همچنین میزان ارتفاع آن از سطح زمین، نقش جدی در پایداری خودرو دارند. علاوه برآن سرعت خودرو نیز در میزان پایداری وسیله نقلیه تاثیرگذار است. بنابراین سیستم کنترل پایداری می‌تواند ایمنی خودرو شما را افزایش دهد اما استفاده از آن به تنهایی برای ایمن شدن خودرو کافی نیست.

 

خودروسازان طی دهه اخیر، سیستم کنترل کشش را نیز به عنوان مکمل سیستم کنترل پایداری در نظر گرفته‌اند. سامانه کنترل کشش در واقع یک سیستم ضد هرزگردی است که وظیفه آن جلوگیری از لرزش تایرها است. این سیستم هنگامی که روی سطوح لغزنده رانندگی می‌کنید، کاربردی ظاهر می‌شود و از لیز خوردن خودرو جلوگیری می‌کند.

 

 

 

کدام خودروهای داخلی به سیستم کنترل پایداری مجهز هستند؟

 

با وجود اجباری شدن نصب سیستم کنترل پایداری در بازار جهان، این ویژگی هنوز برای خودروهای تولید داخل اجباری نشده است. بنابراین خودروسازان نیز تاکنون الزامی به نصب سیستم ESP روی محصولات خود نداشتند. به همین دلیل تنها تعداد محدودی از خودروهای داخلی به سامانه کنترل پایداری مجهز هستند.

 

محصول شاخص خودروسازی ایران که سیستم کنترل پایداری را در اختیار مشتریان قرار می‌‌دهد، ایکو تارا است. این خودرو که نسخه ایرانیزه پژو 301 به حساب می‌آید، از ابتدا به همراه سیستم کنترل پایداری یا ESP عرضه شده است.

 

سیستم ESP‌ در تارا به طور محسوس با استفاده از سیستم ترمز چرخ‌های عقب فعالیت می‌کند. این سیستم با فعال کردن ترمز خودرو در پیچ‌های تند، خودرو را تحت کنترل راننده نگه می‌دارد. لازم به ذکر است که سامانه کنترل پایداری در تمامی خودروها از طریق ارتباط با کامپیوتر خودرو سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیروی ترمز عمل می‌کند. بنابراین در تشخیص خودرو تصادفی که ESP داشته است، بایستی سیستم‌های ترمز خودرو به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

 

خودروهای جدید سایپا که طی سال 1402 و 1403 وارد بازار می‌شوند نیز به سیستم کنترل پایداری یا ESP‌ مجهز هستند. از جمله این خودروها می‌توان به هاچ‌بک اطلس و سدان شاهین اتوماتیک اشاره کرد. انتظار داریم تا نحوه عملکرد سامانه کنترل پایداری در این خودروها نیز همانند تارا باشد.

 

سامانه کنترل پایداری، جزئی جدایی ناپذیر از خودروهای مونتاژی

 

برخلاف خودروهای ایرانی، خودروهای مونتاژی از ابتدا در کشورمان به سیستم کنترل پایداری مجهز بوده‌اند. خودروهای مونتاژی حاضر در خطوط تولید خودروسازان ایرانی از محصولات چینی هستند که به دلیل الزامات بازار جهانی، به سیستم کنترل پایداری یا ESP مجهز شده‌اند.

 

از زمان عرضه نخستین کراس‌اوورهای میان‌رده چینی نظیر چری تیگو 5 یا جک S5 تا هم‌اکنون که ماشین لاماری به ستاره فروش خودروهای مونتاژی تبدیل شده، سیستم کنترل پایداری جزئی جدایی ناپذیر از خودروها بوده است. این سیستم اکنون در تمامی خودروهای مونتاژی نصب شده است، بنابراین هرکدام از خودروهای چینی که برای خرید انتخاب کرده باشید به سامانه کنترل پایداری مجهز هستند.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *