قطعات خودرو

قاچاق و کامیون های فرسوده عامل کاهش سوخت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛به تازگی ویدیویی از کمبود گازوئیل به عنوان مهم ترین سوخت حمل و نقل باری و تجاری، در کشور منتشر شده است. کمبودی که اگر صحت ادعا داشته باشد، در ماه ابتدای سال جاری باید انتظار کمبود کالاهای اساسی و گرانی اقلام را احتمالا داشت. زیرا علاوه بر کمبود احتمالی سوخت، افزایش مصرف بالا گازوئیل در کامیون های فرسوده در کنار تحمیل استهلاک ناشی از کشنده و کامیون های چینی در جاده های کشور، مالکان و مشتریان را در بازار با چالش روبه رو خواهد کرد. بنابراین در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

سید باقر نورالدینی گفت: وقفه عرضه گازوئیل در جنوب استان کرمان مربوط به یک جایگاه بوده که دو تا سه ساعت نیاز آن مرتفع شده است

گازوئیل مشکل عرضه دارد؟
پس از انتشار ویدیو مربوط به کمبود و نبود گازوئیل در زمان اعتصاب رانندگان کامیون در کرمان، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کرمان سید باقر نورالدینی گفت: وقفه عرضه گازوئیل در جنوب استان کرمان مربوط به یک جایگاه بوده که دو تا سه ساعت نیاز آن مرتفع شده است. البته کمبود گازوئیل فقط مشکل امسال و این ماه نبوده است، بلکه در سال های گذشته نیز شاهد بودیم که کمبود گازوئیل یا حتی عرضه گازوئیل با استاندارد یورو۵ نیز چالش داشته و قاچاق نیز مزید بر علت است.

چالش عرضه سوخت مناسب و با کیفیت یکی از میراث دولت های گذشته است که برای دولت های آینده به یادگار باقی و مسولان نیز نسبت به بهبود این موضوع اقدام مفیدی انجام نمی دهند.

پیشتر در بازار گزارش های به دلیل خرابی قطعات و اجزای سیستم سوخت رسانی منتشر کرد که در آن به بحث وجود گوگرد فراوان در گازوئیل ها اشاره شده، این مقدار می تواند انژکتور کامیون ها را به سرعت معیوب و مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش دهد.

یک کامیون وارداتی کارکرده در یک سال ۴ هزار و ۲۰۰ لیتر مصرف گازوئیل دارد، هر چند که در خصوص وجود کامیون های فرسوده و نوسازی آن در یکسال گذشته حواشی فراوانی وجود داشته است

مصرف سوخت بالا کامیون های فرسوده
یکی از دلایل، بالا بودن مصرف گازوئیل در کشور، وجود بیش از ۵۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور است. هر چند که در خصوص وجود کامیون های فرسوده و نوسازی آن در یکسال گذشته حواشی فراوانی وجود داشت، اما احمد کریمی دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور با اشاره به موضوع مصرف سوحت کامیون ها، پیشتر به بازار گفته بود: «علاوه بر کاهش قیمت اختلاف بالایی در میزان مصرف سوخت کامیون‌های سه سال کارکرد با فرسوده وجود دارد.» بنابراین میانگین مصرف سوخت هر دستگاه خودرو کار و تجاری فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر و در کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد ۳۰ لیتر است. اگر به این مقدار توجه شود و یارانه ای که دولت برای حمایت از سوخت به مقدار مصرف بالا کامیون های فرسوده پرداخت می کند را به نوسازی ناوگان توسط واردات انجام دهد، سود قابل توجه در کنار حفظ منافع ملی را کسب کرده است.

در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که اگر یک کامیون در یکسال ۱۴ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد، ۹ هزار لیتر گازوئیل مصرف خواهد داشت. این در حالی است که یک کامیون وارداتی کارکرده در یک سال ۴ هزار و ۲۰۰ لیتر مصرف گازوئیل دارد.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا عدم وجود کامیون مدل بالا باعث شده تا حتی بسیاری از کامیون های از رده خارج نیز برای استفاده از سهمیه به ویژه در مناطق شرقی کشور برای استفاده از گازوئیل همچنان مصرف کشور را بالا ببرند. حتی در این مناطق برخی ترجیح می دهند به جای این که از وسائل خود استفاده کنند از امکان دریافت سوخت بهره ببرند و همین موضوع نیز خود دلیلی جدی برای مصرف بالای سوخت است.

قاچاق و کامیون های فرسوده عامل کاهش سوخت| حمل و نقل جاده ای فرسوده آفتابه خرج لحیم شده است!

این اعداد و ارقام نکاتی است که دولت مردان، وزیر صمت و وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن آگاهی دارند. اما به دلایل عدیده نامعلوم نسبت به اجرای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کوتاهی می شود. کوتاهی که تاثیرات منفی در زندگی، کسب و کار و امرارمعاش مردم در کشور دارد.

اگر نگاه کوتاهی به سن و کارکرد کامیون های فرسوده در جاده ها کنیم، متوجه خواهید شد که میانگین بیش از ۳۰ سال سن دارند. گاهی یافتن قطعات و لوازم یدکی برای این خودروها نه تنها به سختی انجام می شود، بلکه احتمالا دارای چالش نیز هست.

بنابراین دولت سیزدهم با عنایت به مسائل و مشکلات کامیون داران در این زمینه، باید نهایت دقت را به مساله نوسازی باید داشته باشد. اکنون با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای واقعا وضعیت مصداق آفتابه خرج لحیم است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *