قطعات خودرو

کد VIN چیست و هر رقم آن به چه معناست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، هر زمان که می‌خواهید خودرویی را به صورت آنلاین بخرید یا بفروشید، بهتر است به سراغ پلتفرم‌هایی بروید که توسط آن‌ها می‌توانید این کار را بدون هیچ دردسری انجام دهید. در این مطلب کد VIN را رمزگشایی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که معنای ارقام آن چیست.

کد VIN چیست؟

VIN یک ابزار استاندارد برای ثبت شناسه هر نوع خودروی تولید‌0شده است. اولین بار VIN‌ها در سال 1954 در ایالات متحده معرفی شدند. با این حال، در ابتدا کد VIN استاندارد نشده بود، چون هر خودروساز سیستم خاص خود را برای تخصیص شماره شناسه به هر خودرو داشت.

امروزه یک VIN دارای 17 رقم است که شامل اعداد خاص و همچنین حروف بزرگ می‌شود. بهترین نکته در مورد VIN این است که یک شناسه متمایز برای خودروی شما ارائه می‌دهد. VIN در زمینه بررسی مشخصات خودرو به شما کمک می‌کند، چون مشخص می‌کند که آن خودرو کجا ساخته شده و چه شرکتی آن را تولید کرده است. سایر عناصر شناسه شامل اطلاعات بیمه و همچنین مسائل مربوط به تاریخچه خودرو، مانند فراخوانی‌ها و سرقت‌ها هستند.

 

VIN را از کجا پیدا کنم؟

پیدا کردن VIN بسیار ساده و آسان است، چون می‌توانید آن را به راحتی در داشبورد سمت راننده پیدا کنید. علاوه بر این، گاهی اوقات این شماره در قسمت داخلی درب سمت راننده در نزدیکی قفل دیده می‌شود. همچنین می‌توان VIN را در بیمه‌نامه، مدارک ثبت نام خودرو و همچنین اسناد دریافت وام خودرو مشاهده کرد.

 

VIN شامل چه مواردی می‌شود؟

اطلاعات VIN به طور خاص به صورت گروهی سازماندهی شده است و جستجوی کامل آن در اینترنت می‌تواند اطلاعات زیادی درباره خودرو به شما ارائه دهد. نکته جالب این است که در VIN یک سیستم تشخیص تقلب به شکل”کاراکتر چک” نیز وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است.

 

گروه اول ارقام یا حروف

اولین گروه که شامل سه عدد و حرف است شناسه تولیدکننده جهانی را نشان ‌می‌دهد.

در این گروه، همان رقم یا حرف اول نام کشور سازنده را مشخص می‌کند. مثلاً ارقام 1، 4 یا 5 نشان می‌دهد که خودرو در ایالات متحده ساخته شده است. ارقام مربوط به کانادا و مکزیک به ترتیب 2 و 3 هستند. رقم ژاپن J، انگلستان S، کره جنوبی K، آلمان W، و سوئد یا فنلاند Y است.

 

کد VIN

 

عنصر دوم در گروه اول نام شرکت سازنده را مشخص می‌کند. در موارد خاص، این کاراکتر یک حرف است که با نام سازنده شروع می‌شود. مثلاً آئودی با A، بی ام و با B، جنرال موتورز با G، لینکلن با L، نیسان با N و … البته لازم به ذکر است که “A” می‌تواند مخفف جگوار یا میتسوبیشی هم باشد و آئودی نیز می‌تواند با “R” نشان داده شود. این سردرگمی با رقم سوم که همه این ارقام را به هم مرتبط می‌کند برطرف می‌شود.

رقم سوم، وقتی که با دو حرف یا عدد اول ترکیب شود، نوع خودرو یا بخش تولید آن را مشخص می‌کند.

 

گروه دوم ارقام/حروف

بخش توصیف‌گر خودرو شامل گروه دوم شش رقمی بعدی (موقعیت های 4-9) است.

ارقام 4 تا 8 اطلاعاتی مانند مدل، نوع گیربکس، نوع بدنه، سیستم مهار و کد موتور را توصیف می‌کنند.

رقم 9 کاراکتر چک است و برای شناسایی VIN‌های نامعتبر استفاده می‌شود.

 

هشت رقم پایانی

گروه آخر هشت رقمی (10-17) بخش شناسه خودرو را تشکیل می‌دهد.

سال مدل توسط حرف جایگاه 10 نشان داده می‌شود. حرف یا عدد در جایگاه 11 کارخانه تولیدی را مشخص می‌کند که خودرو در آن مونتاژ شده است.

شش رقم آخر (12-17) نشان‌دهنده شماره توالی تولید است که در خط مونتاژ برای هر خودرو در نظر گرفته می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *