قطعات خودرو

۱۷میلیاردتومانی شدن اتوبوس‌ها مانع نوسازی ناوگان جاده‌ای

اتوبوس بین شهری

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، از سرگیری تحریم ها بسیاری از اقداماتی را که قرار بود انجام شود تقریباً متوقف یا ناقص گذاشته است. در حوزه حمل و نقل شهری کشور به هزاران اتوبوس‌ نیاز دارد. در بخش حمل و نقل مسافر بین شهری شاهد تاخیر و توقف تولید عمده اتوبوس‌ سازان هستیم. تعداد اتوبوس‌ های جدید در این بخش بسیار کم است و نیاز به ارائه محصولات جدید و بیشتر بسیار احساس می شود.

 

بیش از 60 درصد حمل و نقل مسافر در کشور با اتوبوس انجام می شود. راه آهن، مینی بوس و سواری همیشه بعد از اتوبوس هستند. از این نظر توسعه ناوگان اتوبوسرانی بسیار مهم است. در سال های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان اتوبوس های درون شهری به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و مشکلات مربوط به افزایش هزینه های تولید، یا تولید را متوقف کرده و یا با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده اند. اکنون ظاهرا قرارداد تولید 1500 دستگاه اتوبوس‌ با سازندگان داخلی منعقد شده است.

 

 

ناوگان کشور دارای 15 هزار اتوبوس با میانگین سنی 14 سال است

در حال حاضر 15 هزار اتوبوس به ناوگان بین شهری کشور خدمات رسانی می کنند که با توجه به جابجایی 60 درصدی مسافر این ناوگان بسیار ناچیز است. همچنین میانگین سنی این 15000 اتوبوس 14 سال است که نشان از فرسودگی این ناوگان دارد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری در همین راستا با بیان اینکه 15 هزار و 290 دستگاه اتوبوس با میانگین سنی 14 سال در ناوگان وجود دارد، تاکید کرد: بر اساس سن و وضعیت اتوبوس، تقریبا 50 درصد آنها می توانند تردد کنند. در مسیرهای طولانی». و بقیه در ولایت و کوتاه».

 

بنابراین تنها 7500 اتوبوس می توانند مسافت های طولانی را طی کنند و کمبود اتوبوس های یکپارچه در کشور به شدت احساس می شود.

 

13 تفاهم نامه تولید 1500 اتوبوس با سازندگان داخلی

حمیدرضا شهرکی از انعقاد تفاهم نامه با خودروسازان داخلی برای تولید اتوبوس در رابطه با استفاده از ظرفیت تولید داخل در بزرگراه ها خبر داد و گفت: مذاکرات و 13 تفاهم نامه را با خودروسازان داخلی در حوزه خودروهای ناوگان افزایش داده ایم. ما قصد داریم با تولیدکنندگان داخلی 1500 دستگاه اتوبوس بسازیم.

 

معاون حمل و نقل گروه حمل و نقل زمین و توسعه گفت: برنامه همکاری در حوزه حمل و نقل و برنامه کاری در وزارتخانه این پروژه برای حمل و نقل و شهرسازی است، بنابراین به دنبال تامین اعتبار برای عقد قرارداد به عنوان خریدار هستیم.

 

امیدواریم ماه آینده این قراردادها را امضا کنیم. در بخش حمل و نقل مسافر نیز تفاهم نامه ای امضا شده است.

 

سهم اتوبوس در حمل و نقل چقدر است؟

معاون حمل و نقل انجمن خودرو درباره سهم حمل و نقل جاده ای نیز گفت: امسال 103 میلیون و 633 هزار مسافر داریم که 14.5 درصد افزایش داشته و سهم اتوبوس ها با 59 میلیون و 977 هزار مسافر 60 درصد بوده است. و سایر جابجایی ها با مینی بوس و سوار شدن انجام می شود. ”

 

شهرکی همچنین آمار جالبی از وضعیت خودروها و کامیون ها ارائه کرد. بر این اساس 427774 کامیون 19 ساله داریم.

 

با واردات 5000 اتوبوس کمبود را جبران کنید

معاون حمل و نقل جاده ای و شهرسازی نیز گفت: اتوبوس برای جبران کمبود وارد می شود. شهریار افندی زاده تاکید کرد: اگر در قانون بودجه 1402 واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس پیش بینی شده باشد، تاکنون 33 دستگاه از این تعداد وارد شده است.

 

وی با بیان اینکه طرح ملی حمل و نقل 1414 در تمامی حوزه های حمل و نقل مورد بحث و حمایت قرار گرفت، گفت: در این طرح سعی شده است نیازها به ویژه شبکه قطارها در نظر گرفته شود، همچنین از حمل و نقل بین وجهی به عنوان یک وسیله حمل و نقل استفاده می شود. وسایل حمل و نقل موثر در این طرح و ایجاد مرکز تسلیحاتی نیز پیش بینی می شود و در حوزه توسعه و ارتقاء نیازمند تحول هستیم و به همین دلیل کمیته ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است تا برای سال 1402 و 1403.”

 

وی افزود: در این برنامه ریزی منابع لازم از بخش داخلی و خارجی پیش بینی شده است، اگرچه ابتدا به تولید داخلی رسیده ایم، اما نمی توان منتظر ماند تا تولید داخل تمام شود، اما با آن وارد می کنم.

 

هزینه هر اتوبوس به 17 میلیارد دلار رسید!

افزایش قیمت اتوبوس های بین شهری به بیش از 17 میلیارد تومان سود اقتصادی خرید را برای اتوبوس نشینان از بین برد. از این حیث باید تدابیری اتخاذ شود تا شرایط برای خرید اتوبوس فراهم شود.

 

افندی زاده با بیان اینکه قیمت روز اتوبوس 17 میلیارد تومان است، گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی برای سفارش باید برای سرمایه خود مدل کسب و کار داشته باشد. این مدل کسب و کار باید با همکاری بسیاری از وزارتخانه ها توسعه یابد.

 

معاون وزیر حمل و نقل، راهداری و شهرسازی گفت: می خواهیم با همکاری سایر سازمان ها کارها به خارج از کشور برود. زیرا ما می خواهیم کشتی را توسعه و بهبود دهیم تا بتوانیم خدماتی را ارائه دهیم که برای مردم ایران مناسب باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *