قطعات خودرو

10مرداد 1355 | یکم آگوست 1976| لادا بازگشته از گور!

لادا

اول آگوست سال 1976 در دومین دور قبل از برگ‌ورک لادا در یک پیچ ناگهانی سریع دچار حادثه شد: فراری لادا از مسیر منحرف شد، به یک دیواره کوبید و شعله‌ور شد و به خودروی سورتیس‌ـ‌ فورد «برت لانگر» برخورد کرد. برخلاف لانگر، لادا در لاشۀ خودرو گیر کرد. آرتور مرتزاریو، لانگر، گای ادورادز و هارالد ارتل لحظاتی بعد به لادا رسیدند، اما پیش از اینکه مرتزاریو بتواند لادا را از ماشین بیرون بکشد، سرش دچار سوختگی شدیدی شده بود و آن‌قدر گاز سمی داغ فرو داده بود که ریه‌ها و خونش آسیب دیده بود.

نيكي لادا

لادا بعداً در مصاحبه‌‌ای‌ می‌گوید: «دو سه راننده داشتند تلاش می‌کردند من را بیرون بکشند اما آرتورو مرتزاریوی ایتالیایی هم بود که مجبور شده بود سر آن صحنه بایستد چون من مسیر را مسدود کرده بودم. او واقعاً خودش وارد خودرو شد، و وای، کمربند ایمنی‌ام را رها کرد و من را بیرون کشید. باورنکردنی بود: چطور توانست این کار را بکند؟ من بعدها که او را دیدم باز هم پرسیدم چطور توانستی این کار را بکنی؟ و او گفت: صادقانه، نمی‌دانم، اما بازکردن کمربندت خیلی سخت بود چون حسابی تحت فشارش گذاشته بودی پس وقتی باز شد مثل یک پر از ماشین بیرونت کشیدم.»

صحنه تصادف نيكي لادا

لادا یک کاسکت اصلاح‌شده به سر داشت: فوم فشرده شده بود و بعد از سانحه از سرش درآمده بود. اگرچه لادا هوشیار بود و توانست بلافاصله بعد از حادثه بایستد، کمی بعد بع کما رفت. حتی در بیمارستان آخرین تشریفات مذهبی پیش از مرگ را برایش به جا آوردند، اما جان به در برد.

نيكي لادا

لادا از آن روز همیشه یک کلاه برای پوشاندن جای زخم‌ها به سر داشت و البته از کلاهش برای تبلیغ حامیان مالی‌اش استفاده می‌کرد.

فيلم شتاب بر اساس زندگي و حادثه‌اي كه برايش اتفاق افتاده است در سال 2013 ساخته شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *