قطعات خودرو

حذف 45 استاندارد خودرویی توسط روسیه

درحالی‌که استانداردهای ۸۵گانه به‌صورت سختگیرانه برای خودروهای ایرانی اعمال می‌شوند اما محصولات دست‌ دوم وارداتی معاف از رعایت این استانداردها شده‌اند. برخی معتقد هستند بسیاری از این استانداردها مناسب شرایط کشور به خصوص در دوران تحریم و کاهش قدرت خرید مردم نیست. بلکه خودروساز باید محصولی باکیفیت و با قیمت مناسب به مشتری عرضه کند.

در همین زمینه محمدرضا شجاعی‌فرد، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به بیان نظرات خود پرداخت.

 

 

وضعیت اعمال استانداردهای خودرویی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این استانداردها برای صنعت خودرو ایران باید چگونه باشند؟

استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود، مثلا اگر کشوری نور کمی دارد روشن بودن چراغ را استاندارد تعیین کرده اند. ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که بالای ۶۰درصد آنها ۸۵ درصد استاندارد اروپا را نداشته‌اند ولی ما استانداردهای غیرضروری مثل نمایش فشارباد لاستیک را ضروری می‌کنیم درصورتی‌که باید استانداردهای ضروری‌تر و متناسب با شرایط کشور را اعمال شود.

 

 

در دیگر کشورها با شرایط مشابه ایران این استانداردها چگونه هستند؟

روسیه با اعمال تحریم‌های اروپا ۴۵ مورد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد. در دنیا خودرو اقتصادی بیشترین مشتری را دارد. ۸۰درصد خودرهای ما زیر ۶هزار دلار هستند و بالای آن مشتری ندارد. وقتی این استاندارهای ۸۵گانه را کامل رعایت کنیم یک‌ونیم میلیارد به قیمت خودرو افزوده می‌شود.

 

 

آیا تغییرات خودروهای فعلی مناسب است و توانسته‌ایم محصولات جدیدی به بازار عرضه کنیم؟

فقط اسم خودرو با پلت‌فرم ۴۰ سال پیش را عوض می‌کنیم. وزن‌کم، قیمت مناسب و کیفیت بالا ۳ مولفه خودرو باکیفیت در جهان هستند ولی در اینجا اسم خودرو قدیمی را عوض می‌کنیم و می‌گوییم محصول جدیدی به بازار ارائه کرده‌ایم. باید طراحی و تولید خودرو جدید داشته باشیم نه اینکه فقط اسم خودرو را تغییر دهیم. عمر مفید خودرو ۵سال و تا ۱۵۰هزار کیلومتر و درنهایت ۱۰سال است. تمام خودروهای تولیدی داخل از سال ۱۳۹۰ به قبل اصلا کیفیت ندارند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *