قطعات خودرو

کسبه قطره‌ی دریای صنفی

فرهاد عبدالهیان فعال بازار لوازم یدکی، تامین کننده سرپلوس و بلبرینگ و عضو کمیسیون بازرسی اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: گروه‌های قطعه سازی بزرگ به دنبال کنترل بازار و حذف کسبه هستند. تشکیل تعاونی تامین، توزیع و تهیه قطعات یدکی توسط اتحادیه سدی مقابل برنامه گروه‌های بزرگ قطعه سازی است. هر یک از ما مانند قطره‌ای هستیم که اگر جمع شویم دریا خواهیم شد و این دریا می‌تواند بزرگترین سنگ‌ها را خرد کند.

فرهاد عبدالهیان اظهار داشت: من متولد سال ۱۳۴۵ هستم و از سال ۱۳۶۲ به صنف لوازم یدکی خودرو وارد شدم. شروع کار من در قامت کارمند بوده و در مغازه‌ای در خیابان اکباتان به فروش قطعات یدکی خودرو پرداختم. بعد از گذشت ۵ سال مغازه‌ای شریکی تهیه کرده و فروش کمک فنر را آغاز کردیم. در طی سال‌ها نمایندگی برندهای بزرگی چون عظام، مشهد میل لنگ و امثالهم را مدیریت کردم.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ به آقای ملاکی پیشنهاد تاسیس شرکت بازرگانی را دادم. هدف از تاسیس این شرکت تهیه و توزیع قطعات یدکی خودرو و به طور اختصاصی سرپلوس و بلبرینگ بود. با برندهای وستا و هارمن در دو سیکل متفاوت کار را آغاز و ادامه دادیم.‌ امروز نیز بنده به عنوان مدیرعامل شرکت خدمتگزار هستم.

این فعال صنفی افزود: من در رشته اتومکانیک تحصیل کردم. همین مسئله جرقه‌ای بود برایم که باعث شد به سمت حوزه قطعات خودرو حرکت کنم. آشنایی قبلی با قطعات و نحوه عملکرد آنها در پیشرفتم تاثیر بسزایی داشت به طوری که در ابتدای کارمندی در عرض ۶ ماه اختیارات تام دریافت کردم.

وی در خصوص تامین نیروی انسانی توضیح داد: هر مجموعه‌ای به کارمند احتیاج دارد. کارمندی که به خرید، فروش، اطلاعات بازار، نحوه کارکرد قطعات و شناخت اجناس سیطره داشته باشد، برای هر بنگاه اقتصادی لازم است. متاسفانه امروزه اکثر توزیع کنندگان با کارکرد قطعه آشنایی ندارند.

عبدالهیان ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم اتحادیه مباحث آموزشی در خصوص الفبای کسب‌و کار، قوانین بازار، شناخت قطعات و مسائل فنی را تدوین کرده و در قالب کلاس‌های آموزشی به کسانی که خواهان ورود به صنف هستند تدریس کند.

این فعال بازار لوازم یدکی تاکید کرد: برگزاری این کلاس‌ها می‌تواند رایگان و یا در قبال هزینه انجام شود اما در آخر مدرکی معتبر به آنها اعطا گردد. مدیران مجموعه‌های اقتصادی نیز استخدام افراد دارای این مدرک را در اولویت خود قرار دهند. قطعاً استفاده از افراد آموزش دیده در ذخیره سرمایه، انرژی و زمان بنگاه‌های اقتصادی به شدت تاثیر مثبت دارد.

فرهاد عبدالهیان در خصوص وضعیت بازار بیان داشت: شرایط و وجود تورم دو رقمی سود حقیقی را از بین برده و سود کاذب حاصل از چرخه تورم پدیدار شده است. که این مسئله نه تنها زمینه سوء استفاده بلکه برای افرادی که به طور شفاف کار می‌کنند نیز چالش ایجاد کرده است.

وی افزود: وجود تورم، تقلب و کالای قاچاق صنف ما را زیر ذره بین مسئولین قرار داده است. در مواقعی با عینک ناحقی رصد می‌شویم که فشار مضاعفی به صنف وارد می‌شود. گروه‌های تولید کننده قطعات یدکی بزرگ سعی دارند با استفاده از برنامه‌ریزی مدون و ارتباطات خود در پیکره اقتصادی حکومت بازار صنفی را تحت کنترل خود درآورده و حتی به سمت تعطیلی سوق دهند.

این فعال قطعه ساز ادامه داد: اگر بازار به جایگاه اصلی خود در اقتصاد بازگردد قطعاً این گروه‌های بزرگ کساب خرد را از بازار حذف خواهند کرد. اتحادیه باید برای این مسئله چاره‌ای بیندیشد و از این فاجعه جلوگیری کند.

عبدالهیان شرح داد: صنف ما بدون در نظرگیری تولید کنندگان صنفی بیش از ۱۱ هزار عضو توزیع کننده دارد. اگر اتحادیه یک تعاونی بزرگ تاسیس کند دیگر حذف ما از بازار به راحتی میسر نخواهد شد. هر یک از کساب و توزیع کنندگان مانند قطره‌ای هستند که اگر متحد شوند به یک دریا تبدیل خواهند شد و قطعاً دریا می‌تواند بزرگترین سنگ‌ها را خرد کند.

وی افزود: این تعاونی می‌تواند در بخش‌های تهیه، توزیع و حتی قیمت گذاری نقش پررنگی داشته باشد و کساب خرد را از کالای با کیفیت تامین کند. قطعاً به کارگیری این سرمایه عظیم آینده‌ای بسیار درخشان‌تری را نسبت به شرایط فعلی به ارمغان خواهد آورد.

این فعال بازار لوازم یدکی در خصوص هیئت مدیره جدید گفت: هیئت مدیره‌های گذشته همگی در حد توان و ظرفیت خود به وظایفشان عمل کردند اما هیئت مدیره فعلی تحول عظیمی را شکل داده است. اعضای جدید از بدنه صنف رشد کرده و هر یک در حوزه خود از اسم و رسم و سابقه خوبی برخوردار هستند.

فرهاد عبدالهیان خاطرنشان شد: این دوستان با ایده‌ها و افکار جدید مسائل را خیلی جدی پیگیری می‌کنند. یکی از نقاط قوت آنها تشکیل کمیسیون‌های متعدد است. این صنف از پیشکسوتانی برخوردار است که  آگاهی و تجربه زیادی دارند و نظرشان می‌تواند برای هیئت مدیره چراغ راه باشد.

وی ادامه داد: نقدی که به این گروه دارم رفتار مماشات گونه است. اعضا با مماشات با یکدیگر رفتار می‌کنند. ما انتظار داریم که مسئولیت‌های هر فرد نه تنها مشخص شده بلکه بازخورد فعالیت آن نیز مورد بازخواست قرار گیرد.

فعال قطعه ساز اذعان داشت: افراد صنفی فکر می‌کنند که اتحادیه برای آنها کاری انجام نمی‌دهد این به دلیل آن است که هیئت مدیره‌های گذشته از توانایی و ظرفیت مسئولیت خود برخوردار نبودند. هیئت مدیره جدید باید در اعضای خود بازنگری کرده و عملکرد هر یک را به ارزیابی بگذارد. افراد صنفی باید مرجعی برای انتقاد و بررسی عملکرد اعضا داشته باشند.

این عضو کمیسیون بازرسی افزود: هیئت مدیره به معنای عموم و کلیت دیده می‌شود و کمیسیون‌ها بازوان اجرایی تخصصی هستند بنابراین باید بر اساس برنامه مشخص و از قبل تدوین شده که مورد تایید و حمایت  هیئت مدیره است حرکت کنند.

عبدالهیان، فعال بازار لوازم یدکی گفت: برای هر کمیسیون وقت، انرژی و سرمایه‌ای مصرف می‌شود بنابراین باید اعضای هر کدام با دقت بیشتری انتخاب شوند تا این هزینه‌ها به بهترین نحو ممکن به نتیجه مطلوب برای صنف برسد. عملکرد اعضا باید مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

وی تشکیل کمیسیون آموزش را پیشنهاد داد و تشریح کرد: آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. کمیسیون آموزش برای تدریس تخصصی به اعضای کمیسیون‌ها تشکیل شود. وقتی کمیسیون‌ها از تخصص لازم بهره‌مند شوند اعضای هیئت مدیره می‌توانند به مسائل بزرگتری بپردازند.

عبدالهیان ادامه داد: این صنف ۱۲ هزار نفری بسیار بزرگ است و ما قدرت ورود به پیکره نظام را داریم. ما می‌توانیم در انتخابات مجلس شرکت کرده و نماینده شویم چرا که هدف ما خدمتگزاری بهتر است. اگر ما به پیکره حکومت وارد شویم به هنگام تصمیم گیری و وضع قوانین می‌توانیم اثرگذاری بهتری داشته و قدرت اجرایی خود را افزایش دهیم.

این عضو کمیسیون بازرسی در خصوص انتظارات خود تصریح کرد: شرح وظایف و دستورالعمل کمیسیون بازرسی با آنچه از او توقع می‌رود کاملاً متفاوت است. بازرسی به معنای تحقیق و بررسی بوده و بازرس تنها بخش تحقیق را عهده دار است. متاسفانه ما در کمیسیون بازرسی بخش رسیدگی و پیگیری و حتی اجرایی را نیز دنبال می‌کنیم در صورتی که وظیفه ما به طور مشخص تنها بررسی موارد خواسته شده از سوی سایر کمیسیون‌ها است.

وی از حقوق پایین بازرسان انتقاد کرده و خاطر نشان شد: یک بازرس باید از نظر مالی تامین باشد. علاوه بر عدم حقوق مکفی این گروه از کارمندان در شرایط دشوارتری خدمت می‌کنند چرا که مدام در رفت و آمد هستند. هیئت مدیره باید برای این عزیزان برنامه‌ای تدوین کند که سلامت کاری‌شان مطمئن‌تر گردد.

فرهاد عبدالهیان پیشنهاد داد: در هنگام تمدید و یا دریافت مجوز کسب‌و کار هزینه‌ای به عنوان حق بازرس دریافت کنیم و این مبلغ را طبق عملکرد هر بازرس در ماه به او بپردازیم. اینگونه وضعیت مالی این گروه مطمئن‌تر خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه افراد صنفی اصلاً از سازوکار اتحادیه آگاه نبوده و از خدمات آن غافل هستند. در این مسئله کمبود روابط عمومی حس می‌گردد که در این چند سال مورد توجه قرار نگرفته است.

فرهاد عبدالهیان فعال بازار و لوازم یدکی، تامین کننده بلبرینگ و سرپلوس و عضو کمیسیون بازرسی اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: ما برای اعتماد به آگاهی و اطلاعات احتیاج داریم. روابط عمومی باید به موقع و در وقت مناسب اخبار را منتشر کند چرا که اگر از زمان خود بگذرد عملاً ارزش خبر از بین می‌رود. انتظار داریم این بخش به دست افراد متخصص اداره گردد. هنگامی که اعتماد شکل گیرد اعضای صنف اتحادیه را حمایت کرده که در نتیجه هیئت مدیره می‌تواند چالش‌ها را به شکل بهتری حل کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *