قطعات خودرو

معرفی آریزو 6 پرو

بررسی اجمالی

پس از موفقیت نسبی آریزو 6، و در راستای سیاست عرضه خودروهای لوکس‌تر و مجهزتر چری با پسوند پرو، مدیران‌خودرو از سدان جدید خود بنام “آریزو 6 پرو” رونمایی کرد. خودرویی که قرار است در سال 1401 و تحت برند فونیکس در سبد محصولات این شرکت قرار گیرد تا به نوعی پرچم‌دار سدان‌های مدیران‌خودرو باشد. در حال حاضر لیست قطعی آپشن‌ها و قیمت نهایی ماشین مشخص نشده اما بدیهی است که خودرو مذکور با امکاناتی بیشتر و قیمتی گران‌تر از آریزو 6 قدیمی به بازار عرضه خواهد شد.

بررسی آریزو 6 پرو

چری آریزو 6 پرو در واقع نسخه فیس‌لیفت شده آریزو 5 محسوب می‌شود که قرار است در کشور ما با برند فونیکس و نام “آریزو 6 پرو” عرضه گردد. این محصول از پلتفرم کلی و برخی ویژگی‌های مشابه با آریزو 6 ساده بهره می‌برد اما از نظر ظاهری دست‌خوش تغییراتی مثبت و رو به جلو شده است و با پیشرانه مقداری قوی‌تر و آپشن‌های کامل‌تر قادر است به عنوان خودرویی لوکس‌تر از قبل مطرح گردد. برخی از قسمت‌های کابین هم مورد بازنگری قرار گرفته‌اند تا به ارگونومی بیشتر و تکنولوژی‌های مدرن‌تر دسترسی داشته باشیم. البته با توجه به قیمت فعلی آریزو 6 و قیمت‌گذاری پر حرف و حدیث تیگو 8 پرو، میتوان حدس زد که این محصول هم با قیمتی به نسبت گران به بازار عرضه شود که این قضیه آریزو 6 پرو را در مقابل رقبای مطرح دست دوم ژاپنی و کره‌ای قرار خواهد داد و ارزش خرید محصول را تا حدودی زیر سوال میبرد. با این حال شاید اکنون برای قضاوت مقداری زود باشد و بهتر است که این قضیه را در سال آینده و همزمان با قیمت‌گذاری و تعیین تکلیف لیست نهایی آپشن‌های ماشین مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در هر صورت آریزو 6 پرو، جدا از بحث قیمت، خودرو خوش‌قیافه و مجهزی است و از کابین نسبتاً جادار و پیشرانه قابل قبولی بهره می‌برد. مشکلات گیربکس‌های CVT قدیمی محصولات چری هم که مدتی است برطرف شده و در نسل‌های جدید شاهد بهبود عملکرد انتقال قدرت هستیم و به نظر نمی‌رسد جای نگرانی چندانی از این بابت وجود داشته باشد. فقط ای کاش سیستم تعلیق ماشین هم نسبت به نمونه حاضر ارتقاء یابد و با نوع پیشرفته‌تر با عملکرد بهتر جایگزین گردد تا شاهد بهبود کیفیت سواری و هندلینگ خودرو نیز باشیم.

داخل آریزو 6 پرو

با ورود به داخل کابین با فضایی مشابه آریزو 6 قدیمی مواجه میشویم. در واقع خطوط طراحی و دیزاین کلی اتاق شباهت بسیار زیادی به نسخه قبلی دارد اما اگر با دقت بیشتر به قطعات نگاه کنید متوجه تفاوت‌های نسبتاً زیادی در جزئیات خواهید شد. اولین و مهم‌ترین مورد نشانگر پشت‌آمپر می‌باشد که از صفحه ترکیبی به یک پنل تمام دیجیتال بزرگ تغییر ماهیت داده است. غربیلک فرمان نیز عوض شده و فرم D-CUT فعلی اسپرت‌تر از قبل به نظر میرسد. برای کنسول مرکزی از نمایشگر بزرگ‌تری استفاده نموده‌اند و تنظیمات بخش تهویه مورد بازنگری قرار گرفته تا از نظر ارگونومی شرایط بهتری داشته باشد. کمی پایین‌تر شاهد تغییرات اساسی در چیدمان و طراحی اهرم دنده، جالیوانی‌ها و کلیدهای تنظیمات کلی نیز هستیم. همچنین به نظر می‌رسد که کیفیت برخی از قسمت‌های کابین اندکی بهبود یافته‌اند. در خصوص فضای کلی کابین و صندوق هم اوضاع مثل گذشته است و می‌توان از شرایط کلی ماشین ابراز رضایت نمود. بخصوص که اضافه شدن چند آپشن به نسخه پرو، رفاه و آسایش بیشتری برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورده است.

طراحی آریزو 6 پرو

چری آریزو 6 از طراحی زیبا و هیجان‌انگیزی برخوردار بود و توانست به کمک همین جذابیت‌های ظاهری نظرات بسیاری را به خود جلب نماید، اما با این حال از نظر پختگی و اصول هارمونی ضعف‌هایی در ظاهرش روئیت میشد که خوشبختانه در نسخه پرو این مسائل به کل برطرف شده‌اند و حالا شاهد چهره‌ای هماهنگ‌تر و ماندگارتر هستیم. در محصول جدید مدیران‌خودرو یک جلوپنجره بزرگ و نسبتاً ساده جایگزین نمونه سه‌بعدی قبلی شده و طراحی سپر نیز مورد بازنگری اساسی قرار گرفته است.

آریزو 6 پرو
در بخش کناری تغییر و تحول خاصی دیده نمی‌شود اما در انتهای خودرو چراغ‌ها، سپر و صندوق عقب جدید، حالتی خشن‌ و متفاوت را پدید آورده‌اند. البته از آنجایی که زیبایی یک امر سلیقه‌ای است احتمال دارد خیلی‌ها همچنان با ظاهر مدل قبلی (یعنی آریزو 6 ساده) ارتباط بیشتری برقرار کنند اما به طور کلی در نسخه “پرو” از حجم‌های اغراق‌آمیز کاسته شده تا جذابیت‌ ظاهری با سادگی بیشتری همراه شود و این روش از نظر اصول طراحی، کاری سنجیده و صحیح به حساب می‌آید.

مشخصات آریزو 6 پرو

پیشرانه آریزو 6 پرو از نوع 1.5 لیتری توربو است و از نظر قدرت و گشتاور خروجی، شرایطی مشابه تیگو 7 پرو دارد. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ قادر است 156 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 5500) و 230 نیوتن‌متر گشتاور (از دور موتور 1750) تولید نماید که به ترتیب 9 اسب‌بخار و 20 نیوتن‌متر بیشتر از نسخه قبلی است و در نتیجه شتاب بهتری در اختیار قرار خواهد داد.                              گیربکس ضریب‌پیوسته ماشین هم از سری جعبه‌دنده‌های ارتقاء یافته چری با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت می‌باشد که در مجموع از هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه برخوردار است. البته از لحاظ لذت رانندگی هنوز هم شرایط گیربکس‌های AT مقداری بهتر است اما مدل CVT کار شده روی آریزو 6 توازن مناسبی میان سرعت، راحتی و ویژگی‌های اقتصادی ایجاد نموده که در مجموع رضایت مالک را بدنبال خواهد داشت.

 

مشخصات فنی آریزو 6 پرو

نام خودرو                                                                       آریزو 6 پرو
کشور سازنده                                                                   کشورچین
سال (طراحی)                                                                  2018

مشخصات فنی

موتور                                                                             4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور                                                                     1498 سی سی
تنفس موتور                                                                   توربوشارژ
انتقال نیرو                                                                      دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                                                                  147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور                                                               200 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده                                                                     9 سرعته CVT
شتاب 0 تا 100                                                              –
حداکثر سرعت                                                                – کیلومتر در ساعت
وزن                                                                              1358 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)                                                              4710 طول – 1825 عرض – 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور                                                        2670 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر                                            – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر                                         – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                                                 – لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                                                   48 لیتر
استاندارد آلایندگی                                                       یورو 6
میزان تولید CO2                                                        – گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات آریزو 6 پرو

مدیران‌خودرو فعلاً لیست آپشن‌های دقیق چری آریزو 6 پرو را منتشر نکرده اما با توجه به امکانات موجود روی آریزو 6 ساده می‌توان حدس زد که گزینه‌هایی نظیر: “کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای چهارچرخ دیسکی از نوع خنک‌شونده، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS, HAC, EBA, BA ، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، نمایشگر چندمنظوره مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، مانیتور دیجیتال پشت آمپر با قابلیت نمایش اطلاعات متنوع از جمله فشار و دمای باد تایرها، دوربین‌های پیرامونی با قابلیت نمایش 360 درجه، سنسورهای پارک، صندلی‌ها با روکش چرمی در قسمت جلو مجهز به گرمکن، تنظیمات برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع الکتریکی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، آینه‌های تاشوبرقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل، نورپردازی داخلی، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترلی، چراغ‌های اتوماتیک جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم مشایعت، چراغ روشنایی در روز و سانروف برقی دو حالته” داخل ماشین روئیت شوند و به احتمال زیاد آپشن‌های دیگر از قبیل: رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، کروزکنترل هوشمند، صندلی شاگرد برقی و… نیز این لیست را تکمیل خواهند نمود. البته باید دید مدیران‌خودرو در نهایت چه امکاناتی را برای سدان نیمه‌لوکس خود در نظر گرفته است.

امکانات آریزو 6 پرو

ترمز و پایداری                                                                                                                                                                    ABS – EBD – BA – TCS – ESP – HSA
کیسه هوا                                                                                                                                                                            کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده ای
سیستم صوتی بلوتوث
دیگر تجهیزات                                                                                                                                                                      سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، کروز کنترل، دوربین عقب، سیستم تشخیص نقطه کور، گرمکن و سردکن صندلی جلو و عقب، روکش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان، ترمز پارک برقی

رقبای آریزو 6 پرو در بازار

با توجه به اینکه نسخه‌های “پرو” چری از سطح تجهیزات استاندارد بالاتری نسبت به مدل‌های ساده برخوردارند، طبیعی است که قیمت گران‌تری هم داشته باشند و با توجه به قیمت فعلی آریزو 6 ساده می‌توان پیش‌بینی کرد که مدل پرو در رده بالاتر و مشابه با خودروهایی نظیر مزدا 3 (صفرکیلومتر) یا هیوندای النترا AD (دست دوم) ارزش‌گذاری شود که در این صورت باید کار نماینده چری را بسیار دشوار توصیف نمود. در واقع علیرغم پیشرفت خارق‌العاده چری در بحث طراحی، کیفیت، ایمنی و آپشن‌های جانبی، باز هم اعتبار برند امثال مزدا و هیوندای بسیار بالاتر می‌باشد و از لحاظ کیفی نیز همچنان کفه ترازو به سمت تولیدات کره و ژاپن سنگینی می‌کند. در این بین تنها برگ برنده آریزو 6 شرایط فروش اقساطی و گارانتی طولانی مدت خودرو است که شاید نظر برخی افراد را به سمت این محصول تغییر دهد. همچنین اگر آریزو 6 پرو مثل تیگو 8 پرو با سطح آپشن‌های کامل به بازار معرفی گردد میتواند شانس موفقیتش را افزایش دهد چراکه در حال حاضر خودروسازان صاحب‌نام جهانی نماینده صفرکیلومتری در بازارمان ندارند و تنها امید علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های روز، همین تازه واردهای چینی هستند و مدیران‌خودرو و چری میتوانند از فرصت بدست آمده نهایت بهره را ببرند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *