قطعات خودرو

معرفی ام وی ام 315 جدید

بررسی اجمالی

از زمانی که پژو 206 تیپ 5 فرانسوی با آن شتاب عالی، آپشن‌های کافی و کیفیت ساخت مناسب در بازار پرطرفدار هاچ‌بک‌های کشورمان حکمفرمایی میکرد زمان زیادی میگذرد؛ شاید در آن دوره کمتر کسی تصور میکرد که پژو 206 در طول زمان و با جایگزین شدن قطعاتش با نمونه‌های ایرانی و چینی، تا این حد دچار افت کیفیت و شتاب گردد و در طرف مقابل ماشین‌های چینی بتوانند با بهبود طراحی و ایمنی به خودروهایی محبوب تبدیل شوند. البته هنوز هم پژو 206 و برادر فیس‌لیفت شده‌اش یعنی 206 پلاس یا همان 207i حضور پررنگی در بازارمان دارند اما چند سالی است که در این رده قیمتی، رقیبی بنام ام‌وی‌ام 315 در مقابل گربه فرانسوی قد علم کرده. خودرویی که هرچند در نسخه‌های ابتدایی بدلیل مشکلات فنی متعدد نتوانست رقابت نزدیکی با محصولات ایران‌خودرو داشته باشد اما در مدل فیس‌لیفت شده (بعد از سال 1394) با رفع معایب خود موفق شد محبوبیت از دست رفته را پس گرفته و با تکیه بر طراحی زیبای کابین و بدنه، اتاق و صندوق عقب مقداری جادارتر از 206 در کنار سواری اندکی نرم‌تر، برای محصول پژو شاخ و شانه بکشد. البته همچنان دلایلی مثل دسترسی کمتر به قطعات یدکی و قیمت بالاتر آنها در کنار بدنامی‌های به یادگار مانده از نسل قبلی باعث شده که افت قیمت 315 جدید در بازار دست دوم‌ها بیشتر از رقبای ایرانی/فرانسوی باشد، ضمن اینکه 315 همچنان از نظر شتاب و کشش در زمره خودروهای معمولی و یا حتی کند قرار میگیرد. با این حال، فروش قابل قبول این مدل در بازار نشان از اعتماد نسبی مردم به 315 جدید دارد. بعد از عرضه ام وی ام 315 توسط مدیران خودرو نسخه اتوماتیک این خودرو به نام ام وی ام 315 پلاس عرضه شد.

بررسی ام وی ام 315 جدید

ام‌وی‌ام 315 جدید هم میتواند خودرو خوبی باشد و هم بد، و این بستگی به نوع کاربری و سلیقه شخصی شما خواهد داشت. اگر به‌دنبال یک خودرو هاچ‌بک با فضای کابین و صندوق مقداری جادارتر از پژو 206 هستید و به نرمی سواری و طراحی داخلی و بیرونی اتومبیل اهمیت زیادی میدهید، این ماشین میتواند شما را راضی نگاه دارد، بخصوص که از نظر ایمنی و مصرف سوخت هم شرایطش قابل قبول است و به نسبت برخی از رقبای چینی از خدمات پس از فروش بهتری بهره میبرد. اما اگر شتاب و هندلینگ و خصلت‌های اسپرتی ماشین برایتان از اهمیت بالاتری برخوردار است و قصد دارید در هنگام فروش، ماشینتان به سرعت به پول نقد تبدیل شود، این محصول یک انتخاب بد برای شما خواهد بود.

داخل ام وی ام 315 جدید

کابین ام‌وی‌ام 315 جدید نسبت به مدل قبلی تغییرات اساسی را تجربه کرده و حالا با چیدمانی کاملاً متفاوت، فضایی شیک و اسپرت را پیش رویمان قرار داده است. البته داخل اتاق نسخه قبلی هم خلاقیت‌های نسبی دیده میشد اما میزان پیشرفت در نسخه فیس لیفت شده کاملاً مشهود است.
تم کلی طراحی کابین 315 جدید از خودروهای اسپرت اروپایی الگوبرداری شده و با خطوط شکسته پرشمار، حس هیجان مناسبی به سرنشینان منتقل میکند؛ هرچند این هیجان فقط در حد همین احساس باقی خواهد ماند چراکه مشخصات فنی و توانایی‌های حرکتی 315 همخوانی چندانی با ظاهر و کابین اسپرت اتومبیل ندارند. بگذریم؛ در هر صورت میتوان از کابین 315 جدید به عنوان یکی از زیباترین‌های این رده قیمتی یاد کرد. از لحاظ ارگونومی هم اوضاع راضی کننده است؛ البته طراحی صندلی‌ها میتوانست بهتر از اینها باشد و محدودیت‎هایی در دید قسمت عقبی نیز دیده میشود اما با توجه به رقبای نه چندان قدر این بخش از بازار میشود از این موارد جزئی نیز چشم پوشی نمود؛ بخصوص که وجود سنسور و دوربین دنده عقب، محدودیت دید قسمت پشتی را به خوبی پوشش داده‌اند.

در خصوص فضاسازی هم باید گفت، ام‌وی‌ام 315 بخصوص در قسمت عقب و همچنین صندوق از امثال پژو 206 جادارتر می‌باشد و در نتیجه به عنوان یک خودرو هاچ‌بک نمره خوبی دریافت میکند، اما برای نسخه صندوقدار اوضاع متفاوت است و این بار باید بگوئیم که 315 با توجه به انتظاراتی از ماشین‌های سدان میرود شرایط متوسطی دارد. هرچند باز هم وضعیت جای پای سرنشینان عقب در این محصول از پژو 206SD بهتر است.

طراحی ام وی ام 315 جدید

حتی مدل اولیه ام‌وی‌ام 315 هم علیرغم برخی ناهماهنگی‌ها در طراحی، خودرو خوش‌قیافه‌ای به حساب می‌آمد و حداقل به نسبت رقبای قیمتی‌اش میتوانست نمره قبولی را به راحتی دریافت کند. اما در نسخه فیس‌لیفت، طراحان ام‌وی‌ام موفق شدند همان اشکالات اندک راهم برطرف سازند و با استفاده از چراغها، سپر و جلوپنجره جدید، به شکل و شمایل بسیار پخته‌تری در دماغه خودرو دست یابند. البته تغییرات ظاهری نسخه جدید در بخش‌های دیگری نظیر استفاده از LED در چراغهای عقب و بازطراحی سپر عقب ادامه داشته اما عمده تفاوت‌ها در قسمت جلویی صورت گرفته است. همچنین در این بین تیپ‌های مختلفی نظیر اسپرت (با تزئینات بدنه کرومی و فلاپ‌های مشکلی پیرامونی) و پس از آن اسپرت اکسلنت با روف‌رک‌های بر روی سقف به بازار عرضه شدند.

ام وی ام 315 جدید

راستی نمونه صندوقدار 315 هم تا سال 1396 در بازار عرضه میشد اما آن مدل بدلیل عدم هماهنگی در طراحی، چندان مورد استقبال مشتریال قرار نگرفت و خیلی زود از خط تولید خارج گشت.

مشخصات ام وی ام 315 جدید

شاید با دیدن ظاهر اسپرت و کابین هیجان انگیز ام‌وی‌ام 315 جدید، انتظارتان مقداری بالا رفته باشد و توقع یک سواری روح انگیز را داشته باشید اما متاسفانه ام‌وی‌ام 315 در بخش مشخصات فنی نکته خاصی ارائه نمیکند و با یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی که حداکثر قادر است 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌تر گشتاور تولید کند، قابلیت‌های کاملاً متوسطی از خود نشان میدهد. در واقع شتاب اولیه این ماشین برای استفاده‌های شهری کافی است و در جاده هم میتواند تا حدودی راضی کننده باشد اما در سربالایی‌ها و سبقت‌گیری‌ها نباید توقع واکنش‌ سریعی از پدال گاز داشته باشید. البته قدرت و گشتاور 315 به نسبت ابعاد و وزن اتومبیل خیلی هم ضعیف نیست اما ضرائب سبک جعبه دنده، که در جهت پایین آوردن مصرف سوخت بدین شکل طراحی شده‌، از شتاب و کشش ماشین کاسته است. در واقع این نوع جعبه دنده، برای شهر کوهپایه‌ای همچون تهران و جاده‌های کوهستانی کشورمان چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد چراکه بدلیل فاصله زیاد ضرائب از یکدیگر پس از هر تعویض با افت دور موتور زیادی مواجه میشویم و در نتیجه در سربالایی‌ها (‌و حتی سرازیری‌ها جهت استفاده از ترمز موتور) راننده مجبور است مدام از دورهای بالاتر موتور استفاده کند تا با افت شتاب و کشش مواجه نشود؛ نکته‌ای که با نفوذ صدای زیاد پیشرانه به داخل کابین همراه خواهد بود.

موتور ام وی ام 315 جدید

البته جعبه دنده 315 داستان مفصلی دارد؛ در نسخه‌های اولیه (قبل از فیس لیفت) مالکان از مشکلات دسیک و صفحه کلاچ که در ترافیک و سربالایی دچار مشکل میشد، به ستوه آمده بودند؛ این مشکل تا حدی جدی بود که در نهایت به بدنامی و بدفروشی این محصول در بازار دست دوم‌ها منتهی شد. اما در نسخه‌های تولیدی بعد از سال 1394 (پس از فیس جدید) ام‌وی‌ام مشکل را برطرف ساخت، هرچند همچنان برخی افراد از صدای اضافه گیربکس در برخی مدلهای تولیدی گلایه دارند.
راستی برای داشتن نسخه اتوماتیک 315 باید به سراغ مدل پلاس که البته در رده قیمتی کاملاً متفاوتی قرار دارد بروید. در آن مدل یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک جایگزین گیربکس 5 سرعته دستی شده است.
ترمزهای ماشین هم مقداری قلق دارند و ممکن است در ابتدا مقداری حس عدم اطمیمنان را به شما منتقل کنند اما در طول زمان به این مورد تا حدودی عادت خواهید کرد.
در این بین میتوان از کیفیت سواری 315 به عنوان یکی از نکات مثبت ماشین یاد کرد؛ هرچند این سواری نرم باعث شده که در سرعت‌های بالاتر مقداری حس ناپایداری در پیچ‌ها به راننده منتقل شود. پس به نوعی میتوان گفت ام‌وی‌ام 315 جدید علیرغم ظاهر اسپرتش رفتاری خانوادگی دارد و میتواند برای استفاده خانواده‌های جوان و کم جمعیت و یا افرادی که خیلی اهل رانندگی هیجانی نیستند کارآمد باشد.

مشخصات فنی ام وی ام 315 جدید

نام خودرو                             ام وی ام 315 جدید
کشور سازنده                        کشورچین
سال (طراحی)                         2013

مشخصات فنی

موتور                             4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور                     1497 سی سی
تنفس موتور                  تنفس طبیعی
انتقال نیرو                    دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور             140 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده                   5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100            –
حداکثر سرعت              170 کیلومتر در ساعت
وزن                            1210 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)            4188 طول – 1686 عرض – 1480 ارتفاع
فاصله بین دو محور      2527 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر                 – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر             – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                     6.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                     50 لیتر
استاندارد آلایندگی                            یورو 4
میزان تولیدCO2                165 گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات ام وی ام 315 جدید

چند سالی است که عرضه تیپ ساده ام‌وی‌ام 315 متوقف شده است. در نسخه‌های جدیدتر مثل تیپ “اسپرت لاکچری” و “اسپرت اکسلنت” امکانات قابل قبولی نظیر کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسورهای دنده عقب، صندلی‎های با روکش چرمی و شیشه‌ها و آینه‌های برقی وجود دارند که برای این رده قیمتی کافی به نظر میرسند. البته تیپ “اسپرت اکسلنت” با موارد تکمیلی نظیر سیستم پخش VIFA و روف‌رک‌های روی سقف عرضه شده است.
در خصوص ایمنی هم ام‌وی‌ام 315 موفق شده 4 ستاره موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) را بدست آورد که هرچند به ستاره‌های اروپایی نمیرسد اما برای این رده امتیاز قابل قبولی محسوب میشود، هرچند رقیبی مثل برلیانس H220 از این موسسه 5 ستاره دریافت نموده و پژو 206 هم 4 ستاره اروپایی را در چنته دارد.

استاندارد امنیت

ترمز و پایداری             ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ABS – EBD
کیسه هوا                   کیسه هوا برای سرنشینان جلو
سیستم صوتی           قابلیت پخش MP3 – ورودی USB و AUX – مجهز به 6 بلندگو
دیگر تجهیزات            چراغ های مه شکن جلو و عقب – چراغ سوم ترمز – تنظیم صندلی جلو در 4 جهت – رینگ آلومینیومی – سنسور پارک – تنظیم برقی آینه های جانبی – شیشه های بالابر برقی برای 4 درب

رقبای ام وی ام 315 جدید در بازار

شاید مهم‌ترین رقیب ام‌وی‌ام 315 پژو 207i دنده‌ای باشد؛ خودرویی که با شتاب و هندلینگ اندکی بهتر و بازار دست دوم برتر و قطعات یدکی مقداری ارزانتر، میتواند در نگاه اول برنده رقابت باشد؛ اما در طرف مقابل ام‌وی‌ام 315 جدید هم با کابین و صندوق مقداری جادارتر، کیفیت سواری نرم‌تر و طراحی متفاوت بدنه میتواند طرفداران خاص خودش را داشته باشد و برای خانواده‌ها گزینه کارامدتری باشد. البته برلیانس H220 هم با قیمت ارزانتر در نسخه دنده‌ای و یک ستاره ایمنی بالاتر میتواند انتخاب وسوسه کننده‌ای به حساب آید هرچند از نظر طراحی و آپشن همچنان ام‌وی‌ام 315 جدید دست برتر را در اختیار خواهد داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *