قطعات خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

بررسی اجمالی

علت علاقه‌مند شدن ناگهانی مردم جهان به ماشین‌های شاسی بلند هنوز کاملاً مشخص نیست؛ شاید مقداری مدگرایی، اندکی حس امنیت بیشتر و یا کمی کلاس بالاتر باعث شد که تب شاسی‌بلند‌سواری میان مردم جهان رونق گیرد؛ اما از آنجایی که اکثر خودروهای شاسی بلند واقعی با ساختار دو دیفرانسیل و زیربندی خشک و خشن، هم خیلی گران هستند و هم برای استفاده روزمره سواری نرمی ندارند، استفاده از جایگزین آنها یعنی کراس‌اوورها رواج بیشتری یافت؛ خودروهایی که در ظاهر شبیه به شاسی بلندهای واقعی هستند اما بر روی پلتفرم ماشین‌های عادی (با شاسی‌ یکپارچه) توسعه یافته‌اند و با قابلیت‌های آفرودی محدود اما در عوض سواری راحت‌تر و قیمت مناسب‌تر، میتوانند برای استفاده روزمره کارآمدتر ظاهر میشوند. چری تیگو 7 یکی از همین کراس‌اوورهاست که حتی از سیستم دو دیفرانسیل هم بهره ای نبرده اما توانسته با تکیه بر طراحی مد روز، سواری قابل قبول و انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی، نظرات بسیاری را به خود جلب نماید؛ بخصوص که این محصول جزء نسل جدیدتر خودروهای چینی است و با طراحی اصولی، پایبندی بر ایمنی کافی و بهبود کیفیت متریال و مونتاژ، اعتبار متفاوتی نسبت به تولیدات قدیمی سرزمین اژدها دارد. در واقع این محصول آنقدر شایسته بوده که موفق شده برخی افراد را از خرید رقبای دست دوم خوش‌نام کره‌ای منصرف کند و به سمت خود بکشاند. بزودی تیگو 7 پرو نیز توسط مدیران خودرو عرضه خواهد شد.

بررسی تیگو 7

چری تیگو 7 در ابتدا به عنوان یک طرح کانسپت و تحت عنوان TX در سال 2012 میلادی رونمایی شد و پس از گذشت تقریبا چهار سال، بلاخره نسخه نهایی آن به طور رسمی در نمایشگاه بین المللی پکن چین رونمایی گردید. تقریبا یک سال بعد، تیگو 7 به واسطه شریک اصلی چری در کشور (یعنی شرکت مدیران خودرو) به ایران رسید که اتفاقاً مورد استقبال نسبتاً خوبی نیز قرار گرفت.
به طور کلی نباید از تیگو 7 انتظار شتاب‌گیری خارق‌العاده یا قابلیت‌های اسپرت ویژه داشته باشید. همچنین برای آفرود هم به هیچ عنوان گزینه مناسبی محسوب نمیشود. اما اگر اولویت‌های شما داشتن یک خودرو زیبا، نسبتاً جادار با امکانات رفاهی فراوان و سواری مناسب (به نسبت کلاس بدنه) است، تیگو 7 میتواند به نیازهای شما به خوبی پاسخ دهد. ضمن اینکه این محصول از نظر توانایی‌های حرکتی، کیفیت، امنیت و گستردگی خدمات هم شرایط قابل قبولی دارد و اگر آنرا با رقبای بسیار گرانتر کره‌ای و ژاپنی مقایسه نکنید، لبخند رضایت را برلبانتان جاری خواهد ساخت.

چری تیگو 7

البته قیمت نسبتاً گران چری تیگو 7 در کنار افت قیمت بالای محصولات دست دوم چینی باعث شده که بسیاری افراد نسبت به خرید این محصول دچار تردید شوند اما در هر صورت تیگو 7 هنوز هم از کراس‌اوورهای هم رده کره‌ای و ژاپنی بسیار ارزانتر است و با ویژگی‌های خوبی که دارد میتواند به عنوان گزینه‌ای قابل احترام در بازار داخل مطرح باشد.
داخل تیگو 7
کابین تیگو 7 طراحی شیک و زیبایی دارد. بخصوص که برای رنگ‌بندی فضای داخل سلیقه خوبی به خرج داده شده و چیدمان قطعات هم دیزاین مطلوبی دارند. همچنین وجود نمایشگر مرکزی بزرگ و انواع و اقسام آپشن‌های رفاهی باعث شده‌اند که فضای اتاق تیگو 7 مدرن و امروزی به چشم آید. صندلی‌ها نیز فرم خوبی دارند و از نظر راحتی و فضای پا و سر، مشکلی برای هیچ کدام از سرنشینان دیده نمیشود.

داخل کابین چری تیگو 7

البته این کابین زیبا، بدون عیب هم نیست؛ مثلاً کیفیت پلاستیک برخی از قسمت‌ها از آنچه که از یک خودرو نسبتاً لوکس انتظار میرود مقداری پایین‌تر است و از لحاظ ارگونومی هم شرایط با حالت ایده‌آل فاصله دارد. به عنوان مثال نشانگرهای پشت آمپر میتوانستند خواناتر باشند و دسترسی به برخی ادوات و کلیدهای کنترلی ساده‌تر صورت پذیرد.

طراحی تیگو 7

چری تیگو 7 در تمامی زوایا طراحی پخته و جذابی دارد؛ شاید حتی اگر لوگو یک برند معروف اروپایی یا ژاپنی بر پیشانی‌اش دیده میشد، تحسین‌های بیشتری را برمی‌انگیخت؛ اما همین الان هم جذابیت‌های ظاهری تیگو 7 به اندازه‌ای بوده که بسیاری افراد را به خود علاقه‌مند ساخته است. نکته مهم ظاهر تیگو 7 چیدمان اصولی قطعات و هدفمند بودن خطوط بدنه است که باعث شده هارمونی کلی در سطح مناسبی قرار گیرد. سپرهای برآمده، چراغهای خوش‌فرم و پایبندی بر اصل سادگی در زیبایی است، از دیگر ویژگی‌های طراحی تیگو 7 به حساب می‌آیند. البته جدیداً خودروهای زیبا و جذابی در همین رده قیمتی به بازارمان معرفی شده‌اند که میتوانند در برابر تیگو 7 خودنمایی کنند اما با این حال و با وجود از دست رفتن جذابیت‌های اولیه تیگو 7 باید اعتراف کرد که این محصول هنوز بعد از گذشت چندین سال، قادر است در برابر رقبای امروزی خود مقاومت کند و قدیمی و دموده به چشم نیاید.

مشخصات تیگو 7

زیر کاپوت چری تیگو 7 یک پیشرانه کوچک 1.5 لیتری قرار گرفته که به کمک پرخوران توربو قادر است در بهترین حالت 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید نماید؛ این قدرت تولیدی توسط یک جعبه دنده خودکار 6 سرعته دوکلاچه راهی چرخ‌های جلویی می‌گردد. از ویژگی‌های مثبت فنی تیگو 7 میتوان به مصرف سوخت قابل قبول و گشتاور خطی مناسب که از دور موتور پایین یعنی 1750 دور بر دقیقه در دسترس قرار دارد اشاره کرد. بخصوص که تیگو 7 بر خلاف ظاهر پر ابهتش، کراس‌اوور چندان سنگین وزنی نیست و با توجه به ساختار تک دیفرانسیل، با همین مقدار قدرت و گشتاور هم به شتاب کافی (البته نه در حد رانندگی اسپرت و مسابقه‌ای) دست خواهد یافت. اما در این بین مشکلاتی مثل شرایط خاص و هزینه نگهداری بالاتر پیشرانه‌های توربو و گیربکس‌های دوکلاچه وجود دارند. بخصوص که تیگو 7 مثلاً در حد ام‌جی GS خودرو وحشی و پرشتابی نیست که بخواهیم دردسرهای موتور توربو را تحمل کنیم و به غیر مصرف سوخت مناسب‌تر (که آن هم با توجه به نیاز به بنزین سوپر و اکتان، در نهایت تفاوت خاصی در هزینه‌ها ایجاد نمیکند) برتری خاصی نسبت به یک پیشرانه کم دردسر تنفس طبیعی (مثلاً دو لیتری اتمسفریک) برایمان به ارمغان نمی‌آورد.هرچند با تمامی این صحبت‌ها تیگو 7 در طول چند سال حضور در بازار کشور ثابت کرده با شرایط آب و هوایی و بنزین‌های وطنی سر ناسازگاری ندارد و با مقداری دقت و نگهداری صحیح، دوام قابل قبولی از خود نشان خواهد داد.

مشخصات فنی تیگو 7

نام خودرو                                 تیگو 7
کشور سازنده                             کشورچین
سال (طراحی)                           2017

مشخصات فنی

موتور                                4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور                      1498 سی سی
تنفس موتور                     توربوشارژ
انتقال نیرو                      دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                   147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور                 210 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده                      6 سرعته دو کلاچه
شتاب 0 تا 100                10.9 ثانیه
حداکثر سرعت                 185 کیلومتر در ساعت
وزن                                1440 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)                4432 طول – 1837 عرض – 1670 ارتفاع
فاصله بین دو محور         2650 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر             – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر           – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                   6.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                     57 لیتر
استاندارد آلایندگی                         یورو 5
میزان تولید CO2                        –   گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات تیگو 7

یک قانون نانوشته در صنعت خودروسازی وجود دارد و آن این است که اگر بخواهی با برندهای بالادست خود رقابت کنی باید از نظر سطح آپشن محصول کامل‌تری به بازار معرفی کنی تا شاید شانس رقابت را به دست آوری. در واقع این قضیه توجیه منطقی و اقتصادی هم دارد چرا که برای یک کمپانی کم سابقه‌تر، تحقیق در زمینه پیشرفت سیستم تعلیق و بالا بردن پرفورمنس و هندلینگ، دشوارتر از نصب نمایشگر مرکزی و دوربین 360 درجه خواهد بود.

امکانات چری تیگو 7

نتیجه اینکه تیگو 7 با آپشن‌های بسیار خوبی به بازار عرضه میشود که از جمله آنها میتوان به مواردی نظیر: صفحه نمایش چند منظوره 9 اینچی لمسی با امکان نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، بلوتوث، نمایشگر 4.8 اینچی پشت آمپر، سقف پانوراما، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون، چراغ‌های مه‌شکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان، ترمزدستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، برف‌پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، چراغ خوش‌آمدگویی، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک، فرمان برقی و آینه‌های تاشو برقی و… اشاره کرد که انصافاً امکانات خوبی محسوب میشوند. همچنین در بخش ایمنی هم گزینه‌هایی مثل ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای دیده میشوند که این موارد در کنار 5 ستاره موسسه تست ایمنی C-NCAP خیالمان را تا حدود زیادی از بابت امنیت آسوده می‌سازد.

امکانات تیگو 7

ترمز و پایداری         ABS – EBD – TCS – HHC – DTC – EBA – ASR
کیسه هوا        کیسه هوا برای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا
سیستم صوتی           صفحه نمایش 9 اینچی – ورودی USB – بلوتوث – 6 بلندگو
دیگر تجهیزات       رینگ 18 اینچی – سقف پانوراما – دوربین 360 درجه – دوربین عقبت و جلو به صورت دینامیک – سنسور پارک در جلو و عقب – کروز کنترل – سیستم رانندگی ECO – سنسور نور – فرمان برقی – کنترل سیستم باد لاستیک ها TPMS – گرمکن صندلی های جلو – سیستم ورود بدون کلید – تهویه مطبوع دوگانه – به تازگی نسخه های محدودی با رکاب برقی نیز عرضه شده است

رقبای تیگو 7 در بازار

در این رده قیمتی رقبای زیادی برای تیگو 7 وجود دارند. مثلاً کراس‌اوورهای تازه وارد چینی نظیر کی‌ام‌سی (جک) K7 و دیگنیتی با طراحی جدیدتر میتوانند نظرات بیشتری را به خود جلب نمایند، بخصوص که تیگو 7 آنقدرها اصالت ندارد که مثل مرسدس بنز، حتی در صورت قدیمی شدن هم طرفداران متعصبش را حفظ کند و چه بسا حتی جدی‌ترین هوادارنش هم با دیدن فرزند تازه چری که با نام فیدلیتی در کشور عرضه شده، نظرشان تغییر کند و میهمان تازه وارد چینی را به یار قدیمی ترجیح دهند.
در این بین رقیب دست دوم قدری بنام ام‌جی GS هم وجود دارد که از نظر توانایی‌های حرکتی و خصلت‌های اسپرتی و هندلینگ در سطح بسیار بالاتری از تیگو 7 قرار میگیرد و جدای از اینها برخلاف تیگو 7 از سیستم چهارچرخ متحرک هم بهره میبرد، هرچند خرید GS بدلیل عرضه محدود و گستردگی خدمات ضعیف‌تر از تیگو 7 اندکی ریسک بالاتر به دنبال خواهد داشت و ممکن است هزینه نگهدرای بالاتری برایتان داشته باشد. همچنین خودروهای خوش‌نامی همچون کیا اسپورتیج هم در مدلهای قدیمی‌تر با قیمت مشابه در دسترس هستند که از نظر کیفیت ساخت، اعتبار برند و همچنین بهره‌مندی از سیستم دو دیفرانسیل میتوانند انتخاب جذاب‌تری نسبت به تیگو 7 باشند اما برای خرید آنها هم باید ریسک خرابی‌های یک خودرو کارکرده و هزینه‌های احتمالی را به جان بخرید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *