قطعات خودرو

بدون سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه نهضت ساخت قطعات خودرو ناکام خواهد ماند

دکتر علی توسطی رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی گفت: نمی توانیم عمق داخلی سازی خودرو و بهینه سازی قطعات و افزایش بهره وری را بدون سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه انتظار داشته باشیم.

دکتر علی توسطی در بازدید از غرفه گروه قطعه سازی قائم در نخستین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» گفت: ضعف دائمی ما بی توجهی به اهمیت تحقیق و توسعه به عنوان ضامن بقای صنعت و توسعه اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی ستاد برگزاری نمایشگاه « اتومکانیک سپاس» رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت اگر به توسعه محصول به عنوان یک راهبرد نگاه کنیم حتما بخشی از سود حاصل از تولید و فروش محصول را به تحقیق و توسعه اختصاص خواهیم داد. هر وقت بتوانیم در مرز دانش و فن آوری حرکت کنیم محصولات ما رقابت پذیر و حذف ما از بازار ناممکن خواهد بود. مسلما چنین رویکردی هزینه بردار است. بنگاه های خرد، متوسط و حتی بزرگ کشور نمی توانند تمام این هزینه را پرداخت کنند. گرچه ماهیت این کار سرمایه گذاری است اما بازدهی آن در کوتاه مدت بسیار غیر محتمل است بنابراین نیاز به همکاری دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و کارخانه های تولیدی ضروری است. دولت با نگاه حاکیمتی و حمایتی می تواند ساز وکاری تعریف کند که تولید کنندگان هزینه های سنگین تحقیقات بنیادین و دانشگاهی را نپردازند بلکه فقط هزینه انتقال فن آوری و نتیجه تحقیقات را بپردازند. بدین ترتیب تحقیقات در سطح دانشی و فن آوری به عنوان یک کسب وکار مطرح خواهد شد و صنایع می توانند با تعریف مسئله یا ارائه پیشنهاد به نوعی تضمین خرید نتیجه تحقیقات را بدهند.

توسطی که در آئین گشایش نخستین دوره نمایشگاه « اتومکانیک سپاس» حاضر بود اظهار داشت حمایت 19 اتحادیه و انجمن خودرویی از این نمایشگاه بیانگر آن است که ما می توانیم کار جمعی انجام دهیم اما باید اراده لازم را در خودمان ایجاد کنیم و از مسئولین نیز مطالبه حمایت و همراهی داشته باشیم.

نخستین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» در سالن نمایشگاهی هتل المپیک تهران روز 8 تیرماه افتتاح شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد وفاق، تعامل و همکاری تولید کنندگان، بازرگانان، توزیع کنندگان و تعمیرکاران خودرو است.

حسن بشارت نیا رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» نیز تاکید کرد هرگونه پیشرفت در صنایع و صنوف خودرویی بدون مشارکت و تامین نظر ذینفعان آن ها امکان پذیر نخواهد بود. نقش دولت می تواند به عنوان شتاب دهنده، سیاست گذار، حامی و ناظر تعریف شود اما تصدی گری دولت نتیجه بسیار خوب و درخشان نخواهد داشت. در همه کشورها نیز دولت زیرساخت های اداری و اقتصادی را تولید محور کرده و اجازه می دهند بخش خصوصی راه خود را به بهترین شکل بپیماید.

گفتنی است اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»  ساعت 3 بعداز ظهر روز چهارشنبه 8 تیرماه افتتاح شد و تا روز 11 تیرماه هر روز از ساعت 15 تا 22 برای بازدید عمومی دایر خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *