قطعات خودرو

حمایت دولت از تولید در حد حرف است

صنعت تولید مواد شوینده و پاک کننده دوران جدیدی را سپری می کند و امروزه هر وسیله ای براساس جنس، رنگ، نوع استفاده و منطقه دارای مواد تمیزکننده مخصوص به خودش بوده و استفاده از آنها در بیشتر مناطق فراگیر شده است. اما علی رغم اهمیت این موضوع از نظر اقتصادی و محیط زیستی، اسپری های تمیز کننده خودرو برای بسیاری از مردم کشورمان کالایی غیر ضروری و لوکس به شمار رفته و هنوز هم در بیشتر مناطق، خودرو ها با مواد شوینده معمولی، انژکتور و یا کاربراتشان با بنزین و موتورآنها با گازوئیل تمیز می شوند که این مورد مدتها ست ممنوع شده ولی هنوز هم در گوشه کنار شهرها می توان کارواشی را یافت که این کار را انجام می دهد.

 

 

برای آگاهی از نحوه تولید و جایگاه اسپری های پاک کننده خودرو در بازار مصرف کشورمان، سراغ حسین شادمانی یکی از تولید کننده های این کالا رفتیم. وی که از برخوردهای تحت عنوان بازرسی و نظارت بهداشتی بسیارگله مند بود، گفت: با اینکه ساکن تهران هستم و دفتر مرکزی شرکت نیز در این شهر است اما به دلیل آذری بودنم و تعصبی که دارم، کارخانه تولید شوینده های خودرو را در زادگاهم احداث کردم تا با کارآفرینی، سهمی در رونق اقتصادی منطقه داشته باشم اما ازکارم بشدت پشیمانم. کاش به جای 14 هکتار زمین در شهرک سلیمی آذر شهر، 4 هکتار در اطراف تهران خریده وکارخانه می ساختم.

 

 

شادمانی افزود: از سال 1378 کارم را با واردات اسپری های تمیزکننده خودرو شروع کردم ولی در سال 1392 به فکر تولید این  کالاها در داخل کشور افتادم. در سال 1393 کارخانه آذرشهر تجارت آلتین گونش را راه اندازی کرده و در شهریور 1394  برای اولین بار در کشورمان، شوینده موتور خودرو و اسپری تمیز کننده انژکتور را به صورت دستی تولید کردیم. یک سال بعد با خرید دستگاه های اتوماتیک، اسپری داشبورد، اسپری تمیز کننده لاستیک و چند محصول دیگر به تولیداتمان افزودیم و در حال حاضر در حدود 60 نوع محصول با تولید می کنیم که تمامی آنها دارای پروانه تولید و تحت نظارت سازمان بهداشت غذا و دارو بوده و برای محیط زیست هیچ گونه ضرری ندارند.

 

 

وی گفت : محصولات ما با عنوان   powerتحت لیسانس شرکت آلمانی متسان هستند ولی تمامی آنها در ایران تولید می شوند.  هم چنین نمایندگی شرکت های ترکیه ای اتوکی، پلنتی و سوناکس آلمان و فرمول یک آمریکا را نیز داریم. البته مشابه بعضی ازجنس های پرمصرف تولیدی ما توسط شرکت کاسپین که زیرگروه شرکت فومن شیمی است و رقیب ما  در ایران محسوب می شود نیز تولید می شوند.

 

 

شادمانی افزود: در حدود 40 درصد از محصولاتمان را در تهران و بقیه را در دیگر شهرها عرضه می کنیم و در هر شهری یک  نمایندگی داریم. هم چنین محصولاتمان را به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق و افغانستان صادر می کنیم که ثبات  اقتصادی و سیاسی آنها در کارمان تاثیر زیادی دارد.

 

 

وی با تاکید بر تاثیری که پاندمی در شرایط اقتصادی کشورمان داشت، گفت: ما هم مثل بقیه شرکت های تولیدی کشورمان دچار مشکلات زیادی شده و تقاضا برای محصولاتمان در حدود 30 درصد کاهش یافت اما نه تنها هیچ نوع حمایتی بخصوص از طرف مسئولان استان از ما نشد بلکه با محدودیت های مختلفی هم مواجه شدیم.

 

 

شادمانی افزود: محصولات ما با اینکه هنوز هم کالای لوکسی محسوب می شوند اما امیدواریم مانند بیشتر کشورهای پیشرفته  مردم کشورمان هم با آگاهی از این موضوع که این محصولات سبب دوام و کارایی بیشتر و در نتیجه کمتر شدن هزینه تعمیر  و نگهداری خودرو ها می شوند، به استفاده از آنها رویکرد بیشتری داشته باشند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *