قطعات خودرو

ساماندهی بازار نیازمند همکاری مثلث تولید، توزیع و خدمات

به گزارش قطعات خودرو، محمد شهپری، عضو هیئت رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی در جلسه هم اندیشی اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان  لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: با ارتباط و تعامل شبکه تولید، توزیع و خدمات می‌توان چالش‌ها را از بین برده و در برابر مسائلی چون قاچاق کالا و محصولات تقلبی ایستادگی کنیم. با توجه به انکه حجم وسیعی از بازار افتر مارکت در دست اصناف است، با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش تولید، توزیع و خدمات می‌توانیم از ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم.

 

محمد شهپری اظهار داشت: بازار افتر مارکت از ظرفیتی ۱۵۰ هزار میلیاردی برخوردار است که از این رقم، ۱۲ هزار میلیارد سهم ایساکو و ۴ هزار میلیارد سهم سایپا یدک بوده و مابقی در اختیار اصناف است. این مسئله نشان می‌دهد که اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران و قطعه‌سازان از ظرفیت قابل قبولی برخوردارند.

 

این فعال صنعت قطعه‌سازی در خصوص ظرفیت تولید قطعات خودرو گفت: صنعت تولید قطعات از ظرفیت بالایی برخوردار است. در بحث تولید لنت نه تنها پاسخگوی  نیاز داخلی بوده بلکه از مازاد تولید نیز بهره‌مند هستیم اما متاسفانه عده‌ای از سودجویان هنوز در صدد واردات این قطعه هستند. در خصوص سایر قطعات نیز از جمله دیسک و صفحه کلاچ، کمک فنر و سایر موارد این چنینی، ظرفیت قابل قبولی را در زمینه تولید ایجاد کرده‌ایم.

 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر با دو مشکل قاچاق کالا و تولید کالاهای بی‌کیفیت مواجهیم.  برخی از واحدهای زیر پله‌ای قطعات بی‌کیفیتی را تولید کرده و به دست مصرف ‌کننده می‌رسانند.  برخی از تولیدکنندگان نیز کالای تقلبی را با بسته بندی مشابه برندهای مطرح به بازار عرضه می‌کنند. متاسفانه مصرف کننده از هیچ ابزاری برای شناخت این نوع از محصولات برخوردار نیست.

 

شهپری در خصوص مبارزه با کالای قاچاق و محصولات تقلبی تاکید کرد: علاوه بر طرح شناسه کالا و کد رهگیری که همچنان با چالش‌های بسیاری همراه است، همکاری انجمن سازندگان قطعات خودرو و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تهران می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. انجمن قطعه‌سازان آزمایشگاه‌های خود را برای سنجش کیفیت محصولات در اختیار اتحادیه قرار داده و برای پیشبرد این هدف نهایت همکاری را خواهد داشت.

 

عضو هیئت رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی درباره چالش‌های قطعه‌سازان تصریح کرد: قطعه‌سازان با چالش‌های بسیاری درگیر هستند. سال سختی را پشت سر گذاشته و همچنان نیز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و برای سال جاری نیز اتفاقات مثبتی را متصور نیستیم.  عدم تخصیص ارز در حال حاضر بزرگترین مشکلی است که با آن روبه‌رو هستیم.

 

محمد شهپری، عضو هیئت رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی در پایان خاطر نشان شد: حرف‌ها و خواسته‌های شبکه تولید و توزیع و خدمات مشابه می‌باشد. اگر بتوانیم کنسرسیومی متشکل از انجمن سازندگان قطعات خودرویی، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران و همچنین اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشکیل دهیم، می‌توانیم انتقادات و خواسته‌های خود را اعلام کرده و با کمک و اتحاد در جهت تحقق اهداف مشترکمان قدم برداریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *