قطعات خودرو

ماهانه 46 نفر قربانی تصادفات در شهر تهران

قطعات خودرو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بیشترین فوتی‌های گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال را پسران جوان تشکیل می‌دهند که عموما راکبان موتورسیکلت هستند

مسئولان انتظامی کشور، حوادث و سوانح رانندگی را یکی از معضلات کشور عنوان کرده و می‌گویند تصادفات رانندگی، خسارت‌های زیادی را به خانواده‌ها و جامعه وارد کرده است و با توجه به اینکه در برخی موارد این خسارت‌ها قابل‌جبران نیستند پس ضرورت دارد راهکارهای موثری برای جلوگیری از بروز تصادفات اندیشیده شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه در میان جان‌باختگان تصادفات پایتخت، عابران‌پیاده و موتورسیکلت‌سواران از سهم بالایی برخوردارند، افزود: بیشترین فوتی‌های گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال را پسران جوان تشکیل می‌دهند که عموما راکبان موتورسیکلت هستند در صورتی که استفاده آنها از کلاه ایمنی، تا حد زیادی خطر آسیب مغزی، صدمه به سر و صورت و مرگ و میر آنها را کاهش می‌دهد.

محسن هرمزی با تاکید بر اینکه امروزه استفاده از تلفن همراه به عامل مهم حواس‌پرتی شهروندان اعم‌از سواره و پیاده در معابر شهری تبدیل شده است، اعلام کرد: کاهش سرعت وسایل نقلیه به‌ویژه در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، می‌تواند از تصادفات جلوگیری کرده یا از شدت آنها بکاهد و البته استفاده راننده و سرنشینان خودروها از کمربند ایمنی حتی در مسیرهای بسیار کوتاه در کاهش آسیب‌های ناشی‌از تصادفات موثر باشد.

هرمزی، ورود انبوه وسایل نقلیه جدید اعم‌از خودرو و موتورسیکلت‌ها را از عوامل افزایش تصادفات رانندگی و جان‌باختگان ناشی از آن برشمرد و با تاکید بر تعامل حداکثری مدیریت شهری با پلیس راهور برای کاهش تصادفات درون‌شهری در پایتخت، تاکید کرد: طرح جامع کاهش تصادفات درون‌شهری را از طریق انجام مطالعات ساماندهی ترافیک و اصلاح هندسی نقاط پُرتصادف در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون شهردار تهران، ارتقا و بهبود فرهنگ ترافیک در راستای انضباط‌بخشی و افزایش ایمنی معابر از طریق فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی رفتارهای ترافیکی قانونمند را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: درحال‌حاضر، متاسفانه هر دو روز به طور متوسط سه نفر در جریان تصادفات پایتخت جان خود را از دست می‌دهند و از این رو، حداکثر توان خود را در ۲۲ منطقه تهران به کار گرفته‌ایم تا با تلاش جمعی، این تعداد را به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم، چرا که اعتقاد داریم حتی یک فوتی نیز زیاد است و نباید شاهد آن باشیم.

مدیرشبکه تهران به استودیو پلیس پایتخت رفت و از پشت صحنه برنامه شهر امن این شبکه بازدید کرد. اعلمی تولید انیمیشن با هدف آموزش و کنترل پایتخت را ضروری دانست.

مدیر شبکه تهران به چگونگی پرداختن به وضعیت حمل‌ونقل تهران در این برنامه اشاره کرد و توضیح داد: ارتقای فرهنگ ترافیک پایتخت‌نشینان ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین برای انتقال پیام و محتوا، انتخاب موضوع و سوژه‌های موردنظر، انتخاب کارشناس، روند تولید و نگارش برنامه با دقت نظر بیشتری انجام شود.

وی همچنین به پخش تصاویر تصادفات از مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اشاره کرد.

درکنداکتور روزانه برنامه، به جانمایی انیمیشن با موضوع ترافیک، حمل‌ونقل و همچنین گزارش‌های قرارگاه سرعت توجه ویژه‌ای شود. تولید انیمیشن‌های متنوع و تهیه گزارش‌های فرهنگی و آموزشی یکی از اهداف پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص کاهش تصادفات و تخلفات است. رسانه می‌تواند از این ظرفیت مطلوب به نفع مردم و شهروندان بهره ببرد و با پخش آیتم‌های نمایشی و گزارشی آموزش‌محور، نقش بسزایی درکاهش انواع حوادث ایفا کند.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه بیش‌از ۵۰درصد فوتی‌های درون‌شهری عابران پیاده هستند، اظهار کرد: اجرای کامل قوانین راهنمایی و رانندگی مهم‌ترین مولفه در کاهش حوادث جاده‌ای است که می‌طلبد اصحاب رسانه با راه‌اندازی پویش‌های رسانه‌ای- مردمی مرتبط با ارتقای فرهنگ رانندگی اقدام کنند.

همچنین رئیس سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل‌ونقل شهرداری ارومیه نیز یکی از رسالت‌های این سازمان را فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و ارتقای فرهنگ شهروندی در این راستا ارزیابی کرد و گفت: در طول سال تحصیلی، پارک ترافیک سازمان پذیرای دانش‌آموزان در این راستا بوده و مفاهیمی از قبیل عبور از خیابان، آشنایی با تابلوهای راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی عابرپیاده و استفاده از پل‌های عابرپیاده هوایی آموزش داده می‌شود.

علی خلیل‌وند، در ادامه بیان کرد: فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات رانندگی دارد و از بسیاری تبعات و هزینه‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

وی بر اهمیت فرهنگ‌سازی از دوران کودکی و نوجوانی تاکید کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان جز اقشار آسیب‌پذیر در حوادث ترافیکی سطح شهر هستند و آموزش در این قشر ضرورت دوچندان دارد.

رئیس پلیس راهور استان البرز هم با اشاره به نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش تصادفات گفت: آموزش فرهنگ ترافیکی از دوران کودکی بسیار تاثیرگذار بوده و نهادینه کردن این موضوع امری ضروری است، البته ارتقای فرهنگ و آموزش ترافیکی نیاز به نگاه تیمی دارد و سازمان‌های دیگر باید در کنار پلیس نسبت به این مهم نگاه ویژه داشته و در این خصوص بین سازمان‌ها هم‌افزایی بیش از پیش لازم است.

سرهنگ حمداله رحمتی‌پور استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تحقق فرهنگ‌سازی در بین اقشار مردم را ضروری دانست و افزود: در کنار آموزش باید نسبت به ایمن‌سازی معابر و جاده‌ها نیز اهتمام ورزیده شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *