قطعات خودرو

نائب رئیس اتحادیه لوازم یدکی: اجرای غیرکارشناسی طرح شناسه کالا قیمت‌ها را بالا برد/ مسئول سامانه جامع تجارت: هر کالایی که شناسه کالا نداشته باشد، قاچاق است

موضوع شناسه دار کردن کالا به موضوع داغ امروز بازار  تبدیل شده و تاکنون به نظر می‌رسد جلسات متعدد به نتیجه ملموسی ختم نشده است. جدیدترین اقدام صورت گرفته را اتحادیه لوازم یدکی رقم زده و با دعوت از مسئولین اجرایی صمت سعی دارد تا اجرای طرح و برخورد با کسبه را به تعویق انداخته و فضایی برای آموزش ایجاد کند. در این راستا علی اکبر بخشی در جلسه‌ای که روز گذشته (28 فروردین ماه) در محل اتحادیه برگزار شد، می‌گوید: « اتحادیه تقابلی با وزارت صمت ندارد و موضع ما رفع موانع است. ما در جلسات مختلفی با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا مخالفت خود را با طرح شناسه‌دار کردن کالا اعلام کردیم. ما به صورت شفاف توضیخ دادیم صنف لوازم یدکی با دیگر صنوف مانند پارچه، لوازم خانگی و … متفاوت است. گرچه جلسات نتیجه نداد و قانون تصویب شد، اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خلاف قانون عمل نخواهد کرد و معتقدیم قانون تصویب شده را باید اجرا کرد. اما اجرای این طرح مشکلاتی را به صنف ما وارد کرده که قابل اعتنا است‌.»

 

به گزارش « قطعات خودرو » ، نشست اتحادیه تعمیرکاران خودرو با حضور نظر‌پاک؛ رییس اداره بازرسی کشف قاچاق کالا؛ عظیمی‌نیا؛ مسئول سامانه‌های جامع سازمان صمت، علی اکبر بخشی‌‌زاده؛ نائب رئیس اول اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران؛ غلامحسین حمزه؛ مسئول اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، دکتر امیر حسین صیرفی؛ رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی، مجید سادات خوانساری، نادر روان، از اعضای کمیسیون‌های اتحادیه و نمایندگان رسته کمک‌فنرسازان با محوریت بحث قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار، طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جمع‌آوری قطعات تقلبی از بازار و شناسه‌دار کردن قطعات خودرو و همچنین چگونگی اجرای طرح شناسه‌دار کردن کمک‌فنر برگزار شد.

 

علی اکبر بخشی: اتحادیه تقابلی با وزارت صمت ندارد و موضع ما رفع موانع است

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران در این جلسه گفت: «ما در طول دو، سه سال گذشته هرچه تلاش کردیم جلوی اجرای طرح شناسه‌دار کردن کالاها را بگیریم؛ نتوانستیم و در حال حاضر این طرح به مرحله اجرا و به سطح بازار لوازم یدکی خودرو رسیده است. امیدوارم این جلسه با حضور فروشندگان کمک فنر، کمیسیون اقتصادی و هیئت مدیره اتحادیه و نمایندگان صمت راهگشا و در نهایت به جمع‌بندی در این خصوص برسیم.»

 

 

 

علی اکبر بخشی ادامه داد: « ما با آنکه با طرح شناسه‌دار کردن مخالفیم و بر این باوریم که این طرح قابلیت اجرا ندارد، اما این طرح در حال اجرا است. حال که این اتفاق افتاده، باید طرح، چهارچوب و روشی با نظر کارشناسی شما تعیین کنیم و با مسئولان وزارت صمت که در این جلسه حضور دارند به تعامل برسیم. ما از بازرسان وزارت صمت می‌خواهیم برای کمک‌فنر مهلتی به ما بدهند و پس از آن برای بررسی مغازه‌ها و شناسه‌دار بودن یا نبودن کالا بروند. گرچه باید تاکید کنم در این بازرسی‌ها باید نماینده و کارشناسی از طرف اتحادیه در کنار آنها باشد.»

 

این عضو پیش‌کسوت اتحادیه لوازم یدکی تصریح کرد: « موضوع اصلی این جلسه، شناسه‌دار شدن کمک‌فنر است و باید نکات و ارزیابی دوستان متخصص در این زمینه شنیده شود. صنف لوازم یدکی با اصناف دیگر کاملا متفاوت و  تخصصی‌تر است. ما در کنار وزارت صمت برای اجرای این طرح هستیم و باید با گفتگو، مسائل و مشکلات را حل کنیم که اتحادیه، اعضا و فروشندگان و همچنین مصرف کننده، متضمن ضرر و زیان نشوند. ما در بدترین شرایط به لحاظ اقتصادی زندگی می‌کنیم و دوستان و همکاران ما با تلاش خود آرامش بازار را حفظ کرده‌اند. امروز با سربلندی اعلام می‌کنیم که در بدترین شرایط، بهترین خدمات را به مصرف‌کننده داده‌ایم و اجازه ندادیم قطعه‌ای دچار کمبود شود. »

وی افزود : « اتحادیه تقابلی با وزارت صمت ندارد و موضع ما رفع موانع است. ما در جلسات مختلفی با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا مخالفت خود را با طرح شناسه‌دار کردن کالا اعلام کردیم. ما به صورت شفاف توضیخ دادیم صنف لوازم یدکی با دیگر صنوف مانند پارچه، لوازم خانگی و … متفاوت است. گرچه جلسات نتیجه نداد و قانون تصویب شد. اتحادیه خلاف قانون عمل نخواهد کرد و معتقدیم قانون تصویب شده را باید اجرا کرد. اما اجرای این طرح مشکلاتی را به صنف ما وارد کرده که قابل اعتنا است‌.»

 

 

نائب رئیس اتحادیه با انتقاد از  گشت‌های بدون هماهنگی وزارت صمت گفت: «گشت‌های وزارت صمت به بازار ورود کرده‌اند اما کاش قبل از آن با اتحادیه مشورت می‌کردند. این روزها تلفن‌های زیادی به اتحادیه بابت مشکلات به‌وجود آمده به خاطر اجرایی شدن طرح شده است. نماینده صنف ما در این بازرسی‌ها باید حضور داشته باشد به این علت که شناسایی لوازم یدکی تخصصی است.»

علی اکبر بخشی ادامه داد: « برای شناسه‌دار شدن کمک‌فنرها نیز بر این عقیده هستیم که باید از منشا شروع کرد و با تولیدکننده وارد مذاکره شد. پس از آن در حوزه واردات نیز، کلاس آموزشی برگزار کنیم. متاسفانه نگاه وزارت صمت اشتباه است و از ابتدا مجریان طرح وارد مغازه‌ها می‌شوند. موج ایجاد شده پس از ورود بازرسان به مغازه‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و با ادامه این روند نمی‌توان پایانی بر مصائب پیش‌آمده متصور شد. وزارت صمت نباید ۱۰۰ درصد صنف ما را درگیر اجرای طرح کند و در پایان نتیجه‌ای هم حاصل نخواهد شد و مصرف‌کننده بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود.»

علی اکبر بخشی تصریح کرد: «این موضوع مهمی است باید کارکنان و مسئولان وزارت صمت در جریان آن قرار بگیرد. گزارش از شهرستان‌ها داریم که ظرف یک هفته در برخی شهرستان‌ها قیمت کمک‌فنر، دو برابر و سه برابر شده و در بعضی از شهرستان‌ها با کمبود کمک‌فنر مواجه هستند.»

 

نظرپاک: کالاهایی که شناسه‌دار نیستند، جمع‌آوری می‌شوند

رییس اداره بازرسی کشف قاچاق کالا در جلسه اتحادیه لوازم یدکی گفت : « از تاریخ ۱۳/۹/۱۴۰۰ با صدور بخشنامه، طرح مقابله با کالاهای فاقد کد رهگیری در وزارت صمت شروع و دستورالعمل اجرایی آن به ما ابلاغ شد. از آن تاریخ، دو ماه فرصت به تولیدکنندگان و واردکنندگان و چهار ماه فرصت در سطح عرضه و انبارها در نظر گرفته شد. جلسه‌ای در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ برگزار کردیم و دعوت‌نامه آن به اتحادیه لوازم یدکی خودرو نیز فرستاده شد و گویا به دست دوستان نرسیده و شخصی از اتحادیه در آن جلسه حضور نداشت. در این جلسه قرار بر این شد زمان مشخصی به اتحادیه‌ها برای شناسه‌دار شدن کالاها بدهیم.»

 

 

نظر پاک ادامه داد: «امروز هم در این جلسه به دنبال همین موضوع و موانع و مشکلات اتحادیه لوازم یدکی و خصوصا رسته کمک‌فنر هستیم. ۵۳ قلم کالای دیگر که مربوط به صنف لوازم یدکی است، مشمول این طرح نیز شده است که باید شناسه‌دار شوند. همانطور که اشاره شد، ما در حال حاضر در مرحله اجرای این طرح هستیم و قرار است کالاهایی که شناسه‌دار نیستند جمع‌آوری شوند‌.»

این مسئول در وزارت صمت گفت : «پیشنهاد من این است که اگر کالاهایی از قبل در انبار مانده و به هر دلیلی شناسه کالا دریافت نکرده‌اند را با کمک اتحادیه، حل و فصل و کالاها را شناسه‌دار کنید. اتحادیه لوازم یدکی خودرو می‌تواند طی مکاتبات و جلسات با ما، مشکلات این کالاها را برطرف کند. اتحادیه علاوه بر این معضلات و مشکلاتی که فروشندگان با آن درگیر هستند را در نامه‌ای به وزارت صمت گزارش دهد تا برای رفع آن اقدام شود.»

نظرپاک با اشاره به تعامل با اتحادیه گفت: « ما به عنوان سازمان کاشف وظایفی داریم و نمی‌توانیم با فروشندگانی که کالای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند برخورد نکنیم. ما هم قائل به تعامل با اتحادیه هستیم و امیدوارم با همیاری مسائل را پیش ببریم به نحوی که بازار لوازم یدکی دچار تنش نشود.»

 

غلامحسین حمزه: در اتحادیه امکان تشکیل جلسات آموزشی وجود دارد

غلامحسین حمزه به عنوان فعال‌ترین فرد در صنف لوازم یدکی در خصوص شناسه‌دار کردن کالا با اشاره به وضعیت کمک فنر و قاچاق آن گفت : «کمک‌فنر امکان قاچاق ندارد به این علت که کوچکترین کمک‌فنر، ۲ کیلوگرم است و عملا امکان قاچاق آن در بازار وجود ندارد. بسیاری از کاسبان این رسته، برای شناسه‌دار کردن کالای خود سواد لازم را ندارند و ما پیشنهاد دادیم شخصی از وزارت صمت، آموزش کافی به فروشندگان بدهد. در اتحادیه امکان تشکیل جلسات آموزشی وجود دارد و می‌توانیم روزی ۳۰، ۴۰ نفر از فروشندگان را دعوت کنیم تا در جریان دقیق ثبت کالای خود قرار بگیرند.»

 

 

وی تصریح کرد: « ما از وزارت صمت تقاضا داریم مهلتی برای شناسه‌دار کردن کالاها بدهند و پس از آن به مغازه‌ها ورود پیدا کنند. این مهلت، راهکاری است که می‌توان بدون درگیری و ایجاد تنش، کارها پیش برود. تنوع لوازم یدکی به نسبت دیگر صنوف بسیار بالاتر است و به همین دلیل ثبت آن پیچیده‌تر و زمان‌ بیشتری می‌طلبد و ما توقع داریم زمان بیشتری برای ثبت در سامانه جامع تجارت به صنف ما بدهید. باید تا رسیدن به نتیجه و قطعی شدن مهلت شناسه‌دار کردن لوازم یدکی، بازرسان وزارت صمت از ورود به بازار و مغازه‌ها اجتناب کنند. همه هدف قانونگذار و مجریان طرح، ساماندهی بازار و رعایت حقوق مصرف‌کننده است و باید در اجرای آن توجه و درک درستی داشت و شأن اتحادیه و بازاریان با تجربه و آبرودار را حفظ کرد.  »

 

عظیمی‌نیا: هر کالای بدون کد رهگیری جزو کالای قاچاق محسوب می‌شود

 

مسئول سامانه‌های وزارت صمت از جمله سامانه جامع تجارت در این جلسه گفت : « لازم است درباره سامانه جامع تجارت که مبتنی بر مکانیزم جهانی است، توضیخاتی بدهم تا این موضوع شفاف‌تر شود. در دنیا مشابه این سامانه را ۷۳ کشور دارند و در ایران از سال ۹۵ راه‌اندازی و قبل از آن ۱۰ سال برای ایجاد آن کار شده است. سامانه جامع تجارت ایران یک نرم‌افزاری است که اطلاعاتی را وارد آن می‌کنید،  بر اساس آن اطلاعات سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها شما را رصد می‌کنند‌. سامانه برای شناسه‌دار کرذن کالاها از شما می‌پرسد واردکننده، تولیدکننده، شرکت پخش، عمده‌فروش و یا خرده‌فروش هستید. بر اساس نوع کار خود، سامانه از شما انتظاراتی را دارد.»

عظیمی نیا با اشاره به انتظار از فروشندگان لوازم یدکی گفت : « شناسه کالا و شناسه رهگیری را فقط واردکننده و تولیدکننده دریافت می‌کند. بر همین اساس از خرده‌فروش، عمده‌فروش و شرکت پخش انتظار شناسه کالا و رهگیری را نداریم. خرده‌فروش، عمده‌فروش و شرکت‌های پخش تنها باید کالاهایی را خریداری کنند که شناسه کالا و رهگیری داشته باشند.»

 

 

این مسئول در وزارت صمت ادامه داد: « اگر اعضای اتحادیه و فروشندگان لوازم یدکی کالایی دارند که شناسه رهگیری ندارد، در ابتدا باید از فروشنده (عمده‌فروش، واردکننده و تولیدکننده) کالا این کد را مطالبه کنند. ممکن است اعضا نتوانند از فروشنده کد بگیرند و اتحادیه می‌تواند لیست فروشندگانی را که همکاری نمی‌کنند را بدهد تا همکاران ما همان روز مشکل را حل کنند چون هر تولیدکننده و فروشنده‌ای با فشردن یک دکمه، هزاران کد رهگیری را دریافت می‌کنند و بلافاصله در اختیار شما قرار بدهند. »

عظیمی‌نیا تصریح کرد: « برای کالاهایی هم که تولید شده و در کف بازار موجود هستند هم می‌توان کد رهگیری گرفت. در اینجا هم اتحادیه باید لیست کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند را به ما بدهد تا مشکل را برطرف کنیم. »

مسئول سامانه‌های وزارت صمت با اشاره به موضوع آموزش کسبه گفت : « بحث آموزش که جزو دغدغه‌های اتحادیه و اعضا است، بر عهده سازمان صمت و مرکز توسعه تجارت است. گرچه این سامانه از بسیاری اپلیکیشن‌های مورد استفاده ساده‌تر است و هر شخصی با موبایل و لپ‌تاپ هم می‌تواند با وارد کردن شماره صنفی خود، کد نقش بگیرد و وارد سامانه شود و مراحل را انجام بدهد. اتحادیه می‌تواند درخواست بدهد و همکاران مرکز توسعه و تجارت، آموزش‌های جمعی لازم را به اعضا و فروشندگان بدهند. در هر صورت هر کالای بدون کد رهگیری، حتی اگر ساخت ایران باشد جزو کالای قاچاق محسوب می‌شود.»

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *