قطعات خودرو

نظارت بر فروش قطعات یدکی در کشور در حد صفر است

گفت و گو با کیومرث فارسیان فعال صنعت قطعه سازي
گفت و گو با کیومرث فارسیان فعال صنعت قطعه سازي درباره نظارت

به نظر کیومرث فارسیان فعال باسابقه صنعت قطعه‌سازی مهم‌ترین مشکل بازار نبود اجناس استاندارد و مرغوب و نقدینگی است.

کیومرث فارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعات خودرو» به وضعیت بازار لوازم  یدکی و اظهارنظرها در مورد ممنوعیت ورود قطعات خودرو پرداخت.

جناب آقاي کیومرث فارسیان از اوضاع  و احوال بازار بگویید؟

پاسخ به این سؤال آسان نیست و فکر می‌کنم برای این سؤال  نمی‌شود پاسخ قانع‌کننده‌ای داد، چون مردم در حوزه کسب  و کار و  زندگی خود مشکلاتی دارند که به هم مرتبط است.

اما اگر بخواهم به  صورت خاص در مورد مشکلات بازار بگویم یکی از مشکلات کمبود یا نبود نقدینگی در بازار است. مشکل مهم‌تر بلاتکلیفی مردم در تصمیم‌گیری‌هاست. همه منتظرند ببینند مسئولان جدید دولت چه تصمیمی خواهند گرفت. بلاتکلیفی به این معنی است که کسی نمی‌داند افرادی که سکان‌داری دولت جدید را در دست می‌گیرند چه تصمیمی برای حل مشکلات بازار خودرو و به‌طور  کلی مشکلات جامعه دارند. به نظر من بلاتکلیفی بدترین آفت جامعه است.

چندی پیش اظهارنظرهای متفاوتی در مورد ممنوعیت ورود قطعات از خارج مطرح شد. برخی موافق نظر دبیر انجمن همگن بودند و گروهی هم در مخالفت طرح اظهار  نظرهایی کردند. آقاي فارسیان نظر شما در این مورد چیست؟

ما بجای جلوگیری و ممنوع کردن واردات قطعات، باید کاری کنیم تا بازار رقابتی احیا شود. تا زمانی که بازار رقابتی ایجاد نشود قطعات داخلی کیفیت قابل قبولی نخواهد داشت. در کشورهای پیشرفته هرگز جلوی واردات قطعات مشابه را نمی‌گیرند بلکه سعی می‌کنند کیفیت قطعات  خود را در سطح عالی بالا ببرند. اگر ورود قطعات را ممنوع کنیم کیفیت کالاهای داخلی بالا نمی‌رود. با تأسف هر جنس بی‌کیفیتی که در داخل تولید می‌شود به مردم خواهند فروخت. نظر من زمانی که بازار رقابتی وجود دارد، ما ناچار هستیم تولیدات خودمان را به کیفیت برتر برسانیم.

در حال حاضر وضعیت بازار رقابت در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ازآنجایی‌که  قیمت ارز بالاست و نمی‌توان جنس باکیفیت وارد کرد مردم مجبورند اجناس بی‌کیفیتی که در داخل تولید می‌شود را خریداری و استفاده کنند. در حال حاضر نمی‌توان از کشورهای صاحب تکنولوژی جنس وارد کرد. به‌صرفه نیست. حتی از چین هم به‌سختی می‌توان جنس با کیفیت وارد کرد.

با یوروی ۳۰ هزارتومانی واردات کالاهای باکیفیت و مرغوب مقرون به‌صرفه نیست. همچنين به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه اجناس باکیفیت تولید نمی‌شود. به‌عنوان  مثال در صنف خودمان  گاهی بجای فولاد که باید برای تولید قطعات بکار برده شود از آهن استفاده می‌کنند. بنابراین بازار رقابت به دلیل بالا بودن نرخ ارز از بین رفته است. از طرفی باید برای تولیدکننده قطعات صرفه مادی داشته باشد تا قطعات را تولید و حتی صادر کند.

من در حرفه خودم می‌گویم کشورهای دیگر آمادگی خرید قطعه از ما را ندارند. من با طرح جلوگیری از واردات قطعات خودرو از خارج مخالف هستم. البته ممکن است  دوستان و همکاران من این اظهارنظر را دوست نداشته باشند و بگویند چرا مصاحبه کردی و اصلاً چرا این موضوعات را بیان کردی اما این موضوع مانند این است که فردی را دریک اتاق محبوس نگهدارند و بگویند مجبوری با این غذای مانده خودت را سیر کنی. من با انحصار مخالفم  و با این موضوع که در را ببندیم و بگوییم همین است که هست مخالفم.  با گفتن همینی که هست پیشرفتی حاصل نمی‌شود. من سازنده و تولیدکننده قطعه هستم. با اين حال اعتقاد دارم تا زمانی که بازار رقابت ایجاد نشود ما پیشرفت نمی‌کنیم. آن وقت باید همین خودروهای داخلی را انتخاب کنیم و با تولید این خودروها در جا بزنیم. 

نظرتان در مورد وجود قطعات تقلبی در بازار چیست؟

متاسفانه اجناس غیراستاندارد و تقلبی در بازار به‌وفور پیدا می‌شود و مصرف‌کنندگان این اجناس را  که بدون نظارت تولید  فروخته می‌شود را خریداری و استفاده می‌کنند. در چند روز اخیر خبر واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلم‌ها را شنیدم. اگر کارشناسان تائید کنند که مشکل از ترمز اتوبوس بوده باید در این مورد جدی‌تر فکر کرد. گویا اتوبوس بنز یا از اتوبوس‌های قدیمی اما برند بوده است. پس اتوبوس مشکلی ندارد و مشکل در استفاده  قطعات  نامرغوب و بی‌کیفیت است. در حال حاضر برای راننده یا مالک خودرو صرف نمی‌کند اجناس فابریک خریداری کند. و متاسفانه از کالاهای استوک یا غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

 از طرفی نداشتن بازرس و پیگیری صحیح باعث می‌شود دوباره این اتفاقات تکرار شود مانند واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد و …چه کسی پیگیری کرد؟ چرا نتایج بررسی‌ها اعلام نشد و وعده وعیدها به نتیجه نرسید؟

این در حالی است که نظارت در فروش قطعات یدکی در کشور در حد صفر است. به نظر من اتحادیه  می‌تواند به‌راحتی جلوی ورود اجناس تقلبی را بگیرند اما کسی نمی‌داند چرا این کار را انجام نمی‌دهند.

با تشكر از آقاي کیومرث فارسیان فعال باسابقه صنعت قطعه‌سازی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *