قطعات خودرو

27 مارس 1952 سالروز درگذشت موسس مزدا

جوجیرو ماتسودا (Jujiro Matsuda) مردی که پایه گذار شرکتی به نام مزدا موتور (Mazda Motor) است. جوجیرو دائماً تحت تأثیر اشتیاق خود به تولید بود.

جوجیرو ماتسودا در سال 1875 در هیروشیما (Hiroshima) به دنیا آمد. 12 خواهر و برادر داشت و قادر به حضور در مدرسه نبود، در سن 13 سالگی به اوزاکا (Osaka) نقل مکان کرد تا با آهنگری کار کند و زندگی را بگذراند. در همین دوران متوجه شد که می خواهد زندگی خود را وقف صنعت ماشین کند. او با تمایل به یادگیری مهارت‌های مهندسی پیشرفته، شروع به کار با کارخانه‌های مختلف از جمله کارخانه‌های کشتی‌سازی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماشین‌آلات و ساخت، او از تعطیلات برای بازدید و یادگیری از کارخانه‌های دیگر استفاده می‌کرد.

جوجیرو در طویله‌ی 33 متر مربعی شرکتی با نام ماتسودا سیساکوشو (Matsuda Seisakusho) را در 31 سالگی در اوزاکا تأسیس کرد. چندین سال کار کرد تا در سال 1913 پمپ گریز از مرکز بزرگ برای تخلیه آب را ساخت. جوجیرو وقتی فهمید محصولی که سال‌ها صرف ساخت آن کرده، در بازار وجود دارد، با مشکلاتی روبرو شد، اما این تصمیم او را منصرف نکرد و پمپ ماتسودا را به ثبت انحصاری رساند.

او وفادار به اعتقاد خود ماند، اعتقادی مبنی بر اینکه ماشین آلات با کیفیت برای تولید محصولاتی که کاربران را خوشحال می‌کند ضروری است. بنابراین پیشرفته ترین ماشین آلات تولیدی را از خارج از کشور وارد و معرفی کرد.

در سال 1918، در اواسط 40 سالگی، جوجیرو به هیروشیما بازگشت و شرکت هیروشیما ماتسودا سیساکوشو را تأسیس کرد. در این زمان، او به‌عنوان یک فرد موفق تجاری مورد احترام قرار گرفت. 2 سال بعد، او متقاعد شد که به شرکت تویو کورک کوگیو (Toyo Cork Kogyo) بپیوندد. این شرکت روبه ورشکستگی بود و با وجود اینکه این شرکت در بخش تخصصی او فعالیت نمی‌کرد، جوجیرو مصمم به احیای این شرکت شد، ایده‌های محصول جدیدی از جمله ساخت تخته چوب پنبه‌ای فشرده را مطرح کرد. پس از انتصاب به عنوان رئیس شرکت برای جانشینی رئیس سابق که به دلیل بیماری مجبور به بازنشستگی شده بود، تلاش کرد تا یک دستگاه تولید چوب پنبه‌ای فشرده تولید کند. محصول چوب پنبه‌ای جدید می‌توانست به عنوان یک ماده عایق حرارتی و ضربه‌گیر استفاده شود. موفقیت محصول جدید به شرکت کمک کرد تا به مسیر خود بازگردد.

با این حال، موفقیت تجاری این شرکت کوتاه مدت بود. در سال 1925، کل کارخانه در اثر آتش سوزی از بین رفت. جوجیرو که با بدهی های هنگفت مواجه شد، اما از دست دادن کارمندانش در اثر آتش سوزی، او را بیشتر شوکه کرد. با گذر از این حادثه بزرگ، او دوباره با اشتیاق خود ارتباط برقرار کرد و مصمم شد که شرکت را با تغییر تجارت به چیزی که در آن برجسته بود یعنی صنعت ماشین سازی، بازسازی کند. شرکت تویو کوگیو (Toyo Kogyo) با مسئولیت محدود را این زمان تاسیس کرد.

زمان برای تجارت خودرو فرا رسیده بود. زلزله بزرگ کانتو (Kanto) در سال 1923 توجه عمومی را به خودرو به عنوان وسیله حمل و نقل معطوف کرد. جوجیرو یک فرصت تجاری در تولید وانت‌های سه چرخ پیدا کرد که ارزان‌تر و در دسترس‌تر از خودروهای چهار چرخ گران قیمت بود. جوجیرو روی وانت‌های سه چرخ به عنوان راهی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه زندگی من، تمرکز کرد. در حالی که سایر تولیدکنندگان داخلی به موتورهای تولید خارج از کشور و سایر قطعات کلیدی متکی بودند، جوجیرو بر ساخت هر چه بیشتر قطعات در داخل اصرار داشت و وقت و توجه خود را به تحقیق و توسعه با مهندسان اختصاص داد. تلاش خستگی ناپذیر او به ثمر نشست. وانت‌ سه چرخ تکمیل و با تولید انبوه به بازار معرفی شدند. این وانت سه چرخ با الهام از نام‌خانوادگی جوجیرو، “ماتسودا گو” نامگذاری شد. استفاده از نام “مزدا” در همین زمان آغاز شد. سوال اینجاست که چطور به جای ماتسودا، مزدا نوشته شده است؟ “مزدا” از اهورا مزدا، خدای هماهنگی، هوش و خرد از اولین تمدن در غرب آسیا می آید. اعضای کلیدی تویو کوگیو، مزدا را به عنوان نمادی از آغاز تمدن شرق و غرب و همچنین نمادی از تمدن و فرهنگ خودرو تعبیر کردند. تویو کوگیو با تلاش برای کمک به صلح جهانی و تبدیل شدن به چراغی در صنعت خودروسازی به مزدا موتور کورپوریشن (Corporation) تغییر نام داد. مزدا همچنین راهی عالی برای ادای احترام به بنیانگذار مهمی بود که نام‌خانوادگی او بسیار نزدیک به مزدا تلفظ می‌شود.

نشان شرکتی تویو کوگیو ترکیبی از یک دایره به عنوان نماد زمین، و نویسه چینی “工” بود که مخفف صنعت و مهندسی است و نشان دهنده تعهد جوجیرو به “ایجاد کمک به جهان با بهترین کاری است که ما انجام می دهیم”. فلسفه او در استفاده از تخصص مهندسی برای ارتقاء جامعه و پیگیری بی وقفه برتری تکنولوژیک تا به امروز در شرکت مزدا موتور زنده نگه داشته شده است.

جوجیرو ماتسودا که در خانواده ای فقیر به دنیا آمد، در سنین جوانی خانه را ترک کرد و به کار مشغول شد و تحت تأثیر هوس‌های سرنوشت قرار گرفت، گفت: این یک کلمه «ایمان» بود که مرا در کاری که بیشتر به آن علاقه داشتم، وارد کرد. ایمان به توانایی‌های خود، ایمان به دیگران و بهشت، به او اعتماد به‌نفس برای رویارویی با شکست‌ها و پیشرفت در کنار دیگران و در نهایت لذت بردن از موفقیت را به او داد..

زندگی و روح بنیانگذار امروز در شرکت مزدا موتور به رشد خود ادامه می دهد، یک شرکت خودروسازی که روح تزلزل ناپذیر را تجلیل می‌کند، از مشکلات نمی‌ترسد و جرات به چالش کشیدن را دارد.

در آگوست 1945، مقر تویو کوگیو در هیروشیما در بمباران اتمی هیروشیما، که توسط ایالات متحده علیه امپراتوری ژاپن در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم انجام شد، آسیب زیادی دید. در طول اشغال ژاپن توسط متفقین، ماتسودا هیچ‌گاه متهم به توطئه جنگی نشد، و یک تویو کوگیو احیا شده، نیروی محرکه اصلی ترمیم اقتصاد آسیب دیده هیروشیما در پس از جنگ جهانی دوم بود. در سال 1950، تویو کوگیو راه اندازی یک تیم بیسبال به نام هیروشیما کارپ (Carp) را فراهم کرد.

داماد خوانده‌اش، تسونجی ماتسودا (Tsuneji Matsuda)، جانشین او به عنوان رئیس تویو کوگیو شد و تا سال 1979 که شرکت فورد موتور 25 درصد سهام را در اختیار گرفت، بر گسترش بخش خودروسازی آن نظارت کرد.

اتحاد با شرکت فورد موتور منجر به واگذاری سهام خانواده ماتسودا و تغییر تویو کوگیو به مزدا موتور در سال 1984 شد. خانواده ماتسودا هنوز هم سهام کنترلی در هیروشیما تویو کارپ دارند.

ماتسودا در 27 مارس 1952 درگذشت. برای کمک هایش به استان هیروشیما، مجسمه برنزی از او در سال 1965 توسط مجسمه ساز بومی اونومیچی کاتسوزو انتسوبا (Onomichi Katsuzou Entsuba) ساخته شد و در پارک هیجیما (Hijiyama) در مینامی-کو (Minami-ku) برپا شد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است