امروز : سه‌شنبه 18 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 27 دی 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2050

گویا کسی گوشش بدهکار نیست که تابلوهای هشداردهنده، فرمان‌دهنده و راهنمایی کننده پیش نیاز رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.مگر نه این‌که همه فریاد می‌زنند تعداد جان‌باختگان تصادفات شهری و جاده‌ای کشور زیاداست؟

تابلو نصب کنید،لطفاً

گویا کسی گوشش بدهکار نیست که تابلوهای هشداردهنده، فرمان‌دهنده و راهنمایی کننده پیش نیاز رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.مگر نه این‌که همه فریاد می‌زنند تعداد جان‌باختگان تصادفات شهری و جاده‌ای کشور زیاداست؟

انگار مشکل کمی عمیق‌تراست! در همه موارد کسی مسئولیت اطلاع رسانی را به عهده نمی‌گیرد.هرکس خودش مسئول است که بداند چه وظایفی در مقابل قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی دارد. اگر هم منابع رسمی پیدا نکرد یا پیدا کرد و گویا نبود، موظف است برود و بپرسد، کنکاش کند و دقیقا بفهمد که موظف به چه چیزهایی است. اگردراین تحقیق اشتباه کند یا به او اطلاعات نادرست بدهند. مشکل خودش است. باید نامه رسمی می‌گرفته، اگر قانون یا مقرراتی تغییر کرده یا لغو شده یا الحاقیه ای دارد خود اوست که باید شامه تیز، چشم بینا و گوش خیلی شنوا داشته باشد.باید خیلی حساس و پی‌گیر باشد.باید برنامه‌ای منظم بر کسب اطلاعات و دستورات داشته باشد.البته این را هم باید بداند که ندانستن قانون، مانع از شمول آن نمی شود.

خیابان و جاده کجا از هم جدا می‌شوند؟ از کجا بفهمیم وارد محدوده شهری شده‌ایم؟ دست‌اندارهای تپه مانند این وظیفه را به خوبی بر عهده دارند! هر راننده بی ملاحظه، خواب‌آلوده یا منظبی به صورتی غیر قابل انکار در برخورد با این دست‌اندازهای سربه صقف کوبنده می‌فهمد که بله یه خبری هست!

یعنی به محدوده شهریا روستا یا بخش یا گذرگاه گاو داری، کارخانه، کارگاه وپلیس راه رسیده‌ای. سوال این است نمی شود کمی قبل‌تر متناسب با نوع جاده و سرعت مطمئنه تابلو نصب کرد.

لطفا تابلو نصب کنید.

از حق نگذریم خیلی‌جاها تابلو هست به اندازه کافی هم هست اما چند مشکل وجود دارد بعضی تابلوها پشت درختان قایم شده‌اند، بعضی ها ابر وباد ومه خورشید و سارقانجزء میله ای آهنی از آن باقی نگذاشته‌اند.

جالب ترین بخش ماجرا این جاست که بعداز اولین خاکریز ه به هر ترتیب ردش کرده ای ناگهان خاکریزهای بعدی جلویت سبز می شوند.در خوشبینانه‌ترین حالت، سر خودت و خانواده‌ات به سقف ماشین می‌خورد. که تنبهی عظیم در پی دارد!
حالا می فهمی اینجا کجاست و تو کی هستی!

اینجا ایران است و ما شهروند و دولت خدمتگذار ما، فقط دوستانی که وظیفه نصب تابلوهای هشدار‌دهنده را بر عهده دارند، گاهی کم‌کاری می‌کنند و اهمال می‌ورزند.البته شایدم علتش تفاوت سرعت باشد. یعنی مسئولین کاشت دست انداز به مراتب فرزتر و مقیدتر از نصابان علائم هستند. از طرفی آفتاب سوزان بر آسفالت جاده‌ها بی رخمانه می‌تابد. کامیون‌ها و تریلی‌ها با ده‌ها تن وزن قبل از این سرعت‌گیرها بد ترمز می‌کنند و آسفالت چروک بر می‌دارد در چنین مواقعی دیکر فقط بالا و پائین نمی روی که چپ و راست و فرمان کشی هم می‌شود.
یه کمی زیادی بگویم! اگر از دست اندازهایی که کم هم نیستند عبور کنی ناگهان با تصاویر نامانوسی مانند مغازه های تعویض اگزوز، روغن، لاستیک،گاوداری‌ها، انبارها، صافکاری‌ها، گاراژ‌ها و غیره روبرو می‌شوی که نه تنها زیبایی بصری ورود به شهر را مخدوش می‌کنند و حس ناخوشایندی در ذهن مسافران بوجود می‌آورند، بلکه هیچکدام نشانی از هویت شهری هم ندارند.


لطفا تابلو نصب کنید

اگر هوس سفر به خطه سبزشمال، سواحل دریای مازندارن و کوهستان‌های شمال کشور داشته باشی که شرایط سخت‌تر هم می‌شود. با توجه به تراکم جمعیتی در استان‌های گیلان و مازندران و گاهی گلستان و نزدیک بودن روستاها، مناطق مسکونی شهری به یکدیگر و قرار گرفتن خانه‌ها،کارخانه‌ها، گاراژها، مغازهای اطعمه و اشربه و احیاناً دود و منقل، هتلها،متل‌ها و اقامتگاه‌های کوچک و بزرگ که همگی لب جاده قراردارند.اصلا نیازی به تابلو حس نمی‌شود.ولی رویش ناگهانی سرعت‌گیرها هم‌چنان جدی هستند.

اینجاست که باید از مسئولان امر گلایه کرد که لطفا تابلو نصب کنید یا لااقل اگر سرعت گیر نصب می‌کنید، سرعت‌گیرها استاندارد و قانونی باشد. اصلا چیزی بنام سرعت‌گیر در دنیا تعریف نشده، می گویند آرام ساز یا فوقش سرعت‌کاه

خیابان و جاده کجا از هم جدا می‌شوند؟


در برخی از ورودی‌های شهرها هنوزمشخص نیست که مسیری که رانندگان با سرعت در آن می‌رانند خیابانی از شهر است و یا ادامه جاده!
شاید اینجا نبود قانون و عدم رعایت حقوق شهروندان بیشتر نمود پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد وجود قانونی برای الزام به ایجاد کمربندی، باند کند رو و تند رو، چند طبقه سازی راه‌حل مناسبی در بعضی از مناطق باشد.

بر اساس آمارهای موجود حدود 3 هزار نقطه حادثه خیز و 100هزار نقطه تاریک تردد خودرویی، پیچ‌های تند، نشیب فرازهای ثابت در جاده های کشورشناسایی شده‌اند. کمی دقت در این اعداد کافیست که مسئولان را به فکر وادار کند.

چاله چوله‌های جاده‌ها
معمولا چاله‌ها در ماه‌های زمستان و بهار ایجاد می‌شوند چرا که یخ و مقدار زیادی آب جاری لایه‌های پایه آسفالت راسست می‌کند.هنگام عبور خودروها بر روی این نقاط ضعیف، آسفالت تغییر شکل می‌دهد و ترک یا سوراخ هایی در سطح جاده ایجاد می‌کند. آنها اول به صورت کوچک دیده می‌شوند ولی اگر فوراً ترمیم نشوند بزرگتر و بزرگتر خواهند شد.تابستان هم مسئله خاص خودش را دارد آسفالت گرم، نرم می‌شود و با ترمزهای ناگهانی جمع می شوند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که یک سوم از آسیب‌هایی که به خودروها وارد می‌شود در اثر چاله چوله‌ها و دست‌اندازهای سطح شهر و جاده‌ها است، بنابراین باید هنگام رانندگی دقت بیشتری داشته باشیم. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، فشار زیادی به سیستم تعلیق خودرو وارد شده و حتی ممکن است قسمت‌های مختلف خودرو، خصوصا جلوبندی صدمه ببیند.

آرام‌ساز‌ها جایگزین سرعت گیرها می‌شود


بدون شک سرعت‌گیرها برای کاهش سرعت خودروها نصب می‌شوند و اگر چه استفاده از آن موافقان و مخالفان زیادی دارد اما یکی از مواردی که همه در زمینه نصب سرعت‌گیرها متفق‌القولند ، نصب تجهیزات برای حرکت آرام خودروها روی سرعت‌گیرها و علایم هشدار دهنده است تا رانندگان بتوانند به موقع عکس‌العمل نشان دهند.
هر چند سرهنگ باقری، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی مازندران مخالف نصب سرعت‌گیرهاست و معتقد است که دست‌انداز‌ها ابزار مناسبی برای کاهش سرعت رانندگان نیستند و بهترین اقدام برای کاهش آمار تصادفات نصب دوربین‌های نظارتی ثبت تخلفات است.
تفاوت یک آرام ساز با دست انداز استاندارد بودن و رعایت ارتفاع و شیب مناسب در طراحی و ساخت آن است، اما متاسفانه بسیاری از دست انداز‌ها شرایط آرام ساز را ندارند.

دست‌اندازهای غیر استاندارد


استاندارد آرام‌ساز‌ها از طریق راهنمایی و رانندگی با ارتفاع حداکثر ۱۰ سانتی متر، شیب ملایم به طول ۸ متر و عرض معبر تعیین شده است. تعداد زیادی از دست اندازهای غیر استاندارد شناسایی و به حوزه‌های خدمات شهری برای جایگزینی آن‌ها با آرام‌ساز ابلاغ شده است. امید داریم به این ابلاغ ها فوراً ترتیب اثر داده شود.
از طرفی یک دست انداز استاندارد باید بین یک تا حداکثر ۲/۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد و اگر ارتفاع یک دست انداز از این اندازه بلندتر باشد علاوه بر آسیب‌های فیزیکی که به جلوبندی خودرو وارد می‌کند می‌تواند باعث ایجاد سوانح هم شود.
اداره راهداری با ساخت این دست‌انداز‌ها مخالف است و در محدوده نظارت اداره راهداری نیز تا به حال چنین دست‌انداز‌هایی ساخته نشده است! حتی برای برطرف کردن مشکل دست‌انداز‌های غیر مجاز تدابیری هم اندیشیده شده اما ساخت این سرعت‌گیر‌ها همچنان ادامه دارد.

Print 🖨
  • آرام ساز, اطلاع رسانی, دست انداز, قانون
[ctp_print]
قبلیقبلخط اوّل تولید،به خوبی پشتیبانی نمی شود
بعدیسوال بزرگبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

فروش نقدی محصولات ام وی ام با مدل 1402 (بهمن 1401)
عبدالحسین آزاد 18 بهمن 1401
بررسی مشخصات فنی و قیمت جک جی 4 آپشنال
سارا رستگار 18 بهمن 1401
شرايط فروش فوق العاده محصولات شركت زامياد + جدول بهمن 1401
سارا رستگار 18 بهمن 1401
واردات خودروهای دست دوم اتفاقی خطرناک برای صنعت و بازار
علی محمد اخوان 18 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

چه زمانی شمع خودروی خود را عوض کنیم؟

محمدامین الهی 16 بهمن 1401

زنجیر چرخ راهنمای خرید، انواع و آموزش استفاده در زمستان

عبدالحسین آزاد 14 بهمن 1401

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن