امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • رسول بهرامی
  • 25 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1309

کیفیت و ایمنی در صنعت خودروسازی ایران

به گزارش« قطعات خودرو »  به نقل از دنیای خودرو: فولادی که به‌صورت متداول در محصولات داخلی ما استفاده می‌شود، فولاد نرمی است که ۳۵۰مگاپاسکال تحمل دمش دارد. این در حالی است که حتی در خودروهای ارزان و اقتصادی فولکس‌واگن و تویوتا، فولادهایی به‌کار رفته که ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاپاسکال تحمل دَمش دارند. ۷۰درصد ایمنی خودرو به همین مواد تشکیل‌دهنده بدنه برمی‌گردد

تولید محصولات ارزان یا تولید خودروهای اقتصادی که بتواند برای همه اقشار مردم قابل‌دسترس باشد، یکی از وظایف شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان است. تولید خودرو ارزان، بسیاری را به یاد تولیداتی می‌اندازد که در کشورهایی مانند هند عرضه می‌شود. محصولاتی که از حداقل امکانات و استانداردها برخوردارند و در آنها خبری از ترمز ABS یا ایربگ و مواردی از این قبیل نیست. اما واقعیت این است خودرو اقتصادی هم می‌تواند استانداردهای روز دنیا را پاس کند و البته با قیمت معقول‌تری به دست مشتری برسد.

به‌گفته کارشناسان، پایین‌بودن قیمت خودرو لزوما به معنی غیرایمن بودن آن نیست و می‌توان خودرویی ارزان تولید کرد که در عین حال دارای ایمنی بالایی هم باشد. اقدامی که درحال‌حاضر غول‌های خودروسازی دنیا یعنی تویوتا و فولکس‌واگن انجام می‌دهند. این دو شرکت به‌عنوان سردمداران تولید خودروهای اقتصادی در دنیا شناخته می‌شوند. اما این شرکت‌ها چگونه خودروهایی ارزان و درعین‌حال بسیار ایمن تولید می‌کنند. اصولا چه تکنولوژی در خودروهای این شرکت‌ها استفاده می‌شود که تولید آن‌ها را ایمن‌ و ارزان تمام می‌کند.

در همین زمینه با ابوالفضل خلخالی، عضو هیات‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است عوامل مختلفی در یک خودرو باعث ایمن‌شدن آن می‌شود. این عوامل از مواد تشکیل‌دهنده بدنه خودرو شروع می‌شود و تا طراحی هندسه مقاطع خودرو پیش می‌رود و در نهایت به ابزارهای ایمنی‌ به کاررفته در خودرو مانند کمربند، ایربگ و ایزوفیکس صندلی می‌رسد. در میان این موارد، مهم‌ترین عامل در ایمنی خودرو، مواد تشکیل‌دهنده بدنه است. شاید ۷۰درصد ایمنی خودرو به این مواد برگردد و ۳۰درصد مربوط به سایر موارد شود.
 

خودرو ارزان‌ به چه معناست؟

در همه دنیا خودروها به لحاظ قیمتی که به بازار عرضه می‌شوند، بخش‌بندی یا سگمنت‌بندی می‌شوند. هر سگمنت یک بخش از بازار را شامل می‌شود. خودروها بر اساس فیچرهایی که روی آن‌ها سوار می‌شود، قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. این‌که خودرو ال‌سی‌دی یا به لحاظ قابلیت‌های فرمان و ترمز و… ویژگی‌های خاصی دارد، همگی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شوند. بنابراین به‌دلیل عرضه یک‌سری ابزارهای خاص در خودرو، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

اصولا خودرویی که به بازار عرضه می‌شود، می‌تواند تنها استانداردهای اجباری را پاس کند. در این شرایط هرچقدر بخواهیم قابلیت‌های یک خودرو را توسعه و کیفیت را افزایش دهیم، به تبع قیمت‌ هم رشد پیدا می‌کند. در نهایت اگر ما خودرویی به بازار عرضه کنیم که تنها استانداردهای اجباری را پاس کند، خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود.

 بحث ایمنی بالا و پاس‌کردن استانداردها و همچنین تولید محصول اقتصادی چه ارتباطی با هم دارند؟

وقتی از ایمنی خودرو صحبت می‌کنیم، به یک‌سری استانداردها مانند استانداردهای اروپا خواهیم رسید. ضمن این‌که یک‌سری موسسات هم استانداردهای تشویقی دارند. مثلا موسسه یورو انکپ در اروپا، به خودروها براساس ایمنی ستاره می‌دهد. خودرویی که در موسسه یورو انکپ ۴ ستاره دریافت می‌کند، هیچ اجباری برای کسب آن ندارد، اما این خودرو تبدیل به یک خودرو گران‌ می‌شود. بنابراین می‌توان استانداردهای اجباری را ملاک قرار دهیم و خودرو اقتصادی تولید کنیم یا می‌توان استانداردهای بسیار بالا و فیچرهای خیلی خاص را مدنظر داشت و خودرویی بسیار لوکس و گران‌ تولید کرد.

درحال ‌حاضر باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، نیاز مردم چه نوع خودرویی است؟ خودرویی که اقتصادی باشد یا خودرویی که ایمنی بسیار بالایی دارد؟ آیا می‌توان همه این موارد را با هم جمع کرد؟

باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، مجبور هستیم خودرویی را به بازار عرضه کنیم که با وضعیت معیشت و اقتصاد مردم متناسب باشد. حالا سوال این است آیا این خودرو، غیر ایمن خواهد شد؟ خیر؛ غیرایمن نخواهد بود. این خودرو، استاندارد خواهد بود. خودرویی که امنیت بالایی دارد و فیچرهای خاصی در آن استفاده شده است، خودرو لوکسی خواهد بود. اما این دلیل نمی‌شود یک خودرو ارزان‌، ایمنی پایینی داشته باشد یا اصولا غیرایمن باشد.

 شرکت‌هایی مانند تویوتا و فولکس‌واگن به‌تولید محصولات اقتصادی مشهورند. به لحاظ ایمنی آیا محصولات اقتصادی این شرکت‌ها در سطح بالایی قرار دارند؟ چگونه می‌توان محصولی با ایمنی بالا و البته ارزان تولید کرد؟ 

عوامل مختلفی باعث ایمن‌شدن خودرو می‌شوند. این عوامل از مواد تشکیل‌دهنده بدنه خودرو شروع می‌شود و تا طراحی هندسه مقاطع خودرو می‌رود و در نهایت به ابزارهای ایمنی‌ به کاررفته در خودرو مانند کمربند، ایربگ و ایزوفیکس صندلی می‌رسد. درمیان این موارد؛ مهم‌ترین عامل در ایمنی خودرو، مواد تشکیل‌دهنده بدنه است. شاید ۷۰درصد ایمنی خودرو به این مواد برگردد و ۳۰درصد مربوط به سایر موارد باشد. اگر در بدنه پراید هم که از چرخه تولید خارج شده، از فولادهای استحکام‌بردار، فولادهای آلیاژی، روش‌ها و تکنولوژی‌های فوق‌پیشرفته بدنه مانند زرد داغ یا هات‌اسنپ یا جوش‌تیلور استفاده می‌شد، این خودرو تبدیل به یک خودرو کاملا ایمن می‌شد.

درواقع آن چه در کشور با آن مشکل داریم، مواد بدنه است. فولادسازان ما هنوز نتوانسته‌اند فولاد آلیاژی مشابه محصولات تویوتا و ب‌ام‌و تولید کنند. فولادی که به‌صورت متداول در محصولات داخلی ما استفاده می‌شود، فولاد نرمی است که ۳۵۰ مگاپاسکال تحمل دَمش دارد. این در حالی است که خودروهای فولکس‌واگن و تویوتا فولادهایی وجود دارد که تا ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاپاسکال تحول دَمش دارند. این خودروسازان حتی در محصولات اکونومی هم از این فولادها بهره می‌برند. چون این فولادهای جدید اکونومی هستند و وزن خودرو و حجم مواد را کم می‌کنند بنابراین سیستم ترمز و سیستم قوای محرکه بهینه می‌شود و ایمنی افزایش می‌یابد.

لزوما اکونومی بودن به این معنا نیست که از هر بخش خودرو بزنیم. چون در کشور ما صنعت فولاد به اندازه کافی پیشرفت نکرده و در این صنعت سرمایه‌گذاری انجام نشده است، در صنعت خودرو به معضل عدم ایمنی مواجهیم. ایمنی خودروهای ما بیش از آن که به خودروسازان و قطعه‌سازان برمی‌گردد، متوجه صنعت فولاد است که متاسفانه در این زمینه پاسخگو نیستند و برنامه‌ای هم ندارند. 

 آیا واردات در زمینه فولادهای آلیاژی جدید امکان‌پذیر است ودر این صورت چه هزینه‌ای برای خودروسازان خواهد داشت؟

در دو، سه‌سال گذشته خودروسازان داخلی با برخی شرکت‌های فولاد خارجی مانند «پوسکو» کره‌جنوبی، قرارداد داشتند و فولاد را از این شرکت‌ها تامین می‌کردند. اگر این فولاد در کشور تولید شود، اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد. با آغاز تحریم‌ها شرکت‌هایی مانند پوسکو همکاری خود را با ایران قطع کردند. بنابراین مجبور به همکاری با شرکت‌های چینی می‌شویم که اعتمادی هم به آن‌ها وجود ندارد و ممکن است ورق ارسالی آن‌ها با قرارداد متفاوت باشد.

برای تامین قطعاتی که ارتباط مستقیم با ایمنی خودرو دارند، باید با شرکت‌های معتبر همکاری کرد. تامین این قطعات از شرکت‌های خارجی ممکن است که از نظر قیمتی تفاوت چندانی نداشته باشد، اما به لحاظ شرایط تحریمی بهتر است این فناوری را در کشور داشته باشیم.

Print 🖨
  • ابوالفضل خاخالی, استاندارد, تحریم, خودروسازان, فولاد, کره جنوبی, یورو
[ctp_print]
قبلیقبلپیش نیاز جهش تولید در صنعت خودرو چیست؟
بعدیانحصارزدایی در صنعت واردات خودروبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

گرانی چند صد میلیونی خودروهای وارداتی| تابستان خودروهای خارجی ارزان می شود
محسن فاطمی 08 بهمن 1401
آسیا فیلتر
حسام مهجور 08 بهمن 1401
پاس گل خودروسازان به بانک‌ها !
مجتبی علوی 08 بهمن 1401
اورجینال پارت
حسام مهجور 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن