قطعات خودرو

اغفال مشتري در فروش لنت چگونه انجام مي‌شود؟

او كه سال‌هاست در كار فروش لنت است در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، توضيح داد: برخی كارخانه‌ها برندهای ثبت‌شده به اسم خارجی دارند. یعنی تولیدات شان را با اسامی خارجی توی بازار می فرستند. آن‌ها لنت را تولید می‌کنند، اما بدون این‌که از خودشان نشانه ای بگذارند، آن را به بازار مي‌دهند.

وي تاكيد كرد: حتماً باید نشانه تولیدکننده، کد استاندارد و شماره محصول روی کالا حک شده باشد. یکسری از کارخانه‌ها، این نشانه‌گذاری را انجام نمی‌دهند تا معلوم نشود پشت آن اسم و نشان خارجی یک کارخانه داخلی است. در حالي كه این کار، اغفال مشتری است.

اين فروشنده لنت ادامه داد: وقتی لنتی را تولید می‌کنند و روی آن نمی‌زنند که ساخت ايران است، خود این، اغفال مشتری و تقلب است. بیشتر تولیدکنندگان داخلی لنت، نشانه گذاری را انجام نمی‌دهند. آن‌ها در ظاهر دارند برند خودشان را می‌فروشند، ولی نمی‌نویسند که کدام کارخانه آن را تولید کرده است. شماره استاندارد هم روی كالا نمی‌زنند. یکسری هم به‌دلیل روابطی که دارند، حتی با برند ثبت شده خودشان هم این کار را انجام نمی دهند و جعبه خارجی تولید می‌کنند و لنت ها را به اسم خارجی به بازار می‌دهند.

او با بيان اين‌كه کسانی که به‌دنبال ممنوع كردن واردات لنت بودند، مي‌خواستند تا کالاها را به نام برند خارجی بفروشند، اظهار كرد: وقتی جنس تان را با نام ایرانی را تولید می‌کنید، قیمت مصوب دارد و قواعد تورم هم درباره آن اجرا می شود و تولیدکننده نمی‌تواند هر بار با بهانه یا بی بهانه افزایش قیمت داشته باشد. اما وقتی تولیدکننده همین کالا را در کارخانه اش تولید می کند اما با برند خارجی، به بازار می‌دهد، می تواند هر طور خواست قیمت بگذارد. اگر روی آن مي‌زدند ساخت ایران و شماره استاندارد و اسم تولیدکننده روی آن بود در مغازه يا تعميرگاه هم نمی توانستند آن را به اسم خارجی بفروشند.

نشانه‌گذاري با هدف اغفال مشتري انجام نمي‌شود

وي با تاكيد بر اين‌كه عدم پای بندی به نشانه گذاری، اغفال مشتری است، گفت: تولید کننده با هدف اغفال مشتری و فروختن کالا به اسم خارجی، نشانه‌گذاری را انجام نمی‌دهد. اكنون این کار به‌شكل علنی انجام می‌شود و موضوع پوشیده‌ای نیست.

او ادامه داد: یک بخش دیگر كار، این است که لنت را به اسم خارجی به بازار می‌دهند و يك‌هزار تومان را دوهزار تومان می‌فروشند.

برخي براي نفع شخصي به‌دنبال ممنوعيت واردات بودند

وي با تاكيد بر اين‌كه هر چیزی که محدود شود، رانت ایجاد می‌کند، بيان كرد: وقتی در واردات و تولید هر کالایی انحصار ایجاد شود، رانت ايجاد می‌شود. درباره هر کالایی در دنیا، اگر رقابت وجود داشته باشد، قطعه سالم تولید می‌شود. اگر واردات و تولید کالا آزاد باشد و در انحصار چند نفر نباشد، رقابت به‌وجود می‌آید. وقتی کالای با کیفیت بتوان وارد کرد، تولیدکننده ایرانی موظف و مجبور می‌شود کالای با کیفیت‌تری تولید کند. این کار باعث حذف تقلب می‌شود. متاسفانه برخی برای برای نفع شخصی‌شان به‌دنبال ممنوع كردن واردات لنت بودند تا لنت‌های بی‌کیفیت خود را به اسم خارجی در بازار بفروشند.

اين فروشنده لنت ادامه داد: همچنين وقتی واردات خودرو ممنوع می‌شود، خودروسازان داخلي هر آنچه که می‌خواهد را تولید می‌کنند. اگر واردات خودرو آزاد بود، اکنون ماشینی بهتر از بنز در ایران تولید می‌شد. اما حالا کارخانه‌داران جنس‌های آشغال را در بازار به فروش می‌رسانند و هیچ ارگانی نمی‌تواند کاری انجام دهد، چون آن‌ها رویین‌تن هستند و از قانون سوءاستفاده می‌کنند. همچنين به بهانه حمایت از مصرف‌كننده، حمایت از تولیدکننده، حمایت از تولید داخل به وزارت صمت آمار دروغ می‌دهند.

چه كسي بايد بگويد لنت كيفيت ندارد؟

او اظهار كرد: وقتي واردات کالایی را ممنوع می‌کنند، چه کسی باید بگوید یک لنت کیفیت ندارد؟ انجمن تولیدکنندگان لنت. اما آن‌ها خودشان اين را خواسته‌اند! چه کسی می‌تواند از استاندارد شکایت کند؟! یعنی شما هیچ مرجع قانونی برای مقابله با این‌ها ندارید.

كارخانه‌هاي توليد ديسك و صفحه فلج شده‌اند

وي با بيان اين‌كه اقتصاد آزاد باعث شکوفایی می‌شود و هرجا محدودیت به‌وجود آمده، باعث رانت شده است، گفت: فلان شرکت، خواهان ممنوع كردن واردات لنت کلاچ بوده است، بعد خودش دیسک و صفحه وارد می‌کند و می‌فروشد! اكنون تولیدکنندگانی که در ایران دیسک و صفحه تولید می‌کنند، بدون قطعه مانده‌اند و حدود ۱۰ – ۱۵ کارخانه توليد دیسک و صفحه در ایران فلج شده‌اند تا این فرد بتواند دیسک و صفحه وارد کند. چرا کسی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد؟! چرا کسی نمی‌بیند که او فقط توانایی تامین ۱۰ درصد از کالاهای مورد نیاز بازار را دارد؟! اکنون کارخانه‌های دیسک و صفحه در حال ورشکستگی هستند، چون یک نفر با اخبار دروغ باعث شده است، جلوی واردات لنت گرفته شود تا بتواند دیسک و صفحه‌های وارداتی خود را بفروشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *