قطعات خودرو

تاریخ خودرو : کارول شلبی درگذشت

کارول شلبی درگذشت. دنیای خودرو در روز 21 اردیبهشت ماه در سال 1391 خورشیدی برابر با روز 10 می در سال 2012 میلادی، زمانی که کارول هال شلبی در سن 89 سالگی در دالاس، تگزاس درگذشت، یک غول بزرگ خود را از دست داد. شلبی بیشتر به خاطر نقشش در ساخت خودروی شلبی ای سی کبرا و شلبی موستانگ های دهه ۱۳۴۰ (دهه 1960 م) شناخته می شود، اما حرفه او چندین دهه از مسابقات، مهندسی و شاهکارهای تولید را در بر گرفت. در اواخر دهه ۱۳۳۰ ش (دهه 1950 م) در پی موفقیت هایش، او برای تیم‌های کارخانه‌ های استون مارتین و مازراتی دعوت شد. برای گردآوری سطح دستاوردهای شلبی در رانندگی، می توان به این موارد اشاره کرد که شانزده رکورد بین المللی سرعت در بونویل اسپید فلتز، رکورد او در مونت واشینگتن هیلکلایمب، و لقب راننده سال توسط اسپورت ایلوستریتد در سال ۱۳۳۵ ش ( 1956 م) و نیز لقب راننده سال را در سال ۱۳۳۶ ش (۱۹۵۷ م) از آن موارد است. به دلیل نگرانی هایی درباره سلامتی خود، شلبی از مسابقات اتومبیلرانی بازنشسته شد، اما مشارکت او در این مسیر هنوز به پایان نرسیده بود. او به زودی شرکت شلبی امریکن (Shelby-American) را راه‌اندازی کرد که شرکتی بود که خودروهای ای سی را به‌طور ویژه وارد می‌کرد. او از سازنده انگلیسی خواست تا خودرو را تغییر دهد. با غوغای قدرت آمریکن، خودروی شلبی کبرا در سال ۱۳۴۱ ش ( 1962 م) متولد شد. تالار مشاهیر بین‌المللی موتوراسپورت در سال ۱۳۷۰ ش ( 1991 م) نام شلبی  را در تالار مشاهیر خود قرار دادند.

آغاز شلبی

حرفه شلبی چندین دهه از مسابقات، مهندسی و شاهکارهای تولید را در بر گرفت

کارول شلبی درگذشت. دنیای خودرو در روز 21 اردیبهشت ماه در سال 1391 خورشیدی برابر با روز 10 می در سال 2012 میلادی، زمانی که کارول هال شلبی در سن 89 سالگی در دالاس، تگزاس درگذشت، یک غول بزرگ خود را از دست داد. شلبی بیشتر به خاطر نقشش در ساخت خودروی شلبی ای سی کوبرا (Shelby AC Cobra) و شلبی موستانگ (Shelby Mustang) های دهه ۱۳۴۰ (دهه 1960 م) شناخته می شود، اما حرفه او چندین دهه از مسابقات، مهندسی و شاهکارهای تولید را در بر گرفت.

تیم‌ استون مارتین

در پی موفقیت هایش، او برای تیم‌های کارخانه‌ های استون مارتین و مازراتی دعوت شد

در اواخر دهه ۱۳۳۰ ش (دهه 1950 م) در پی موفقیت هایش، او برای تیم‌های کارخانه‌ های استون مارتین (Aston Martin) و مازراتی (Maserati) دعوت شد. برای گردآوری سطح دستاوردهای شلبی در رانندگی، می توان به این موارد اشاره کرد که شانزده رکورد بین المللی سرعت در بونویل اسپید فلتز (Bonneville Speed Flats) در آستین هیلی (Austin Healey)، رکورد او در مونت واشینگتن هیلکلایمب (Mount Washington Hillclimb)، و لقب راننده سال توسط اسپورت ایلوستریتد (Sports Illustrated) در سال ۱۳۳۵ ش ( 1956 م) و نیز لقب راننده سال را در سال ۱۳۳۶ ش (۱۹۵۷ م) از آن موارد است.

نخستین خودروی  شلبی کبرا

به دلیل نگرانی هایی درباره سلامتی خود، شلبی، از مسابقات بازنشسته شد

به دلیل نگرانی هایی درباره سلامتی خود، شلبی در ماه مهر/آبان سال 1335 شمسی برابر با ماه اکتبر سال 1959 میلادی، از مسابقات اتومبیلرانی بازنشسته شد، اما مشارکت او در این مسیر هنوز به پایان نرسیده بود. او به زودی شرکت شلبی امریکن (Shelby-American) را راه‌اندازی کرد که شرکتی بود که خودروهای ای سی (AC) را به‌طور ویژه وارد می‌کرد. او از سازنده انگلیسی خواست تا خودرو را تغییر دهد تا فورد هشت سیلندر (V8) بتواند در زیر کاپوت قرار گیرد. با غوغای قدرت آمریکن، خودروی شلبی کبرا (Shelby Cobra) در سال ۱۳۴۱ ش ( 1962 م) متولد شد. تالار مشاهیر بین‌المللی موتوراسپورت (International Motorsports) در سال ۱۳۷۰ ش ( 1991 م) نام شلبی  را در تالار مشاهیر خود قرار دادند.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *