قطعات خودرو

شورای رقابت: مجوز افزایش قیمت در ازای تولید بیشتر به خودروساز داده نمی‌شود

شورای رقابت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، سپهر دادجوی توکلی گفت: اعضای شورای رقابت تصمیم گرفتند تا تغییرات کوچکی در نحوه قیمت گذاری خودرو ایجاد کنند به طوری که تنظیم کننده فنی یعنی وزارت صمت نقش بیشتری در تعیین قیمت داشته باشد.

 

 

وی ادامه داد: مسئولیت بازار خودرو هنوز هم به عهده شورای رقابت است چون این بازار از انحصار خارج نشده، اما بر اساس فرمول یا دستورالعملی که شورای رقابت به وزارت صمت داده، این وزارتخانه قیمت را محاسبه می‌کند. در مصوبه جدید عنوان شده که ابلاغ قیمت  را نیز  وزارت صمت انجام می دهد. به تازگی خودروسازان داخل مسائلی در موضوع عرضه خودرو مازاد بر سقف تولید با قیمتی 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد مطرح می‌کنند در حالی که عرضه خودرو باید در سامانه یکپارچه و با نرخ مصوب باشد.

سخنگوی شورای رقابت افزود: تنظیم‌گری به 3 طریق قیمت، عرضه و شرایط دسترسی انجام می‌شود که در وهله نخست و در شرایط بحرانی که در بهمن 1401 وجود داشت تنظیم بازار خودرو  براساس قیمت‌گذاری صورت گرفت زیرا در آن زمان  میزان عرضه کافی نبود.

توکلی گفت: در شیوه قیمت گذاری خودرو تغییر دیگری رخ داده که بعد از این، میزان تولید نیز در قیمت گذاری دخیل است یعنی اگر خودروساز بتواند در هر یک از محصولات بیش از برنامه تعیین شده توسط وزارت صمت، محصول تولید کند می‌تواند خودرو‌های مازاد از برنامه تولید را با قیمت جدید عرضه کند تا مشوقی برای افزایش تولید باشد.

سخنگوی شورای رقابت افزود: وزارت صمت برنامه تولید خودروسازان را به شورای‌رقابت ارائه می‌کند و هر خودروساز که بیش از برنامه تولید کند، شورا رای به افزایش قیمت می‌دهد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *