قطعات خودرو

علایم گرفتگی فیلتر بنزین خودرو چیست؟

فیلتر بنزین

سوخت هر خودرو باید به صورت کاملا تمیز و تصفیه شده به داخل موتور برسد؛ چراکه هر نوع آلودگی و ناخالصی باعث خرابی و بد کارکردن پیشرانه خواهد شد و طول عمر موتور را هم کاهش می‌دهد.

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، همچنین در درازمدت هزینه نگهداری بسیار بیشتری بر مالک تحمیل می‌کند و خرج صاحب ماشین به شدت بالا می‌رود. پس بهتر است علایم گرفتگی فیلتر بنزین را بشناسید تا در صورت مواجهه با این مشکل، هر چه سریع‌تر صافی بنزین را عوض کنید و از ایرادات جدی‌تر پیشگیری به عمل آورید.

 

فیلتر بنزین چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

 

فیلتر بنزین یک نوع صافی با منافذ ریز است که سر راه عبور بنزین از باک به موتور قرار می‌گیرد تا آلودگی و ناخالصی‌های موجود در بنزین وارد موتور نشوند. چراکه ورود هر نوع کثیفی و آلودگی به موتور، باعث افت راندمان و کاهش عمر موتور می‌شود.

 

فیلتر بنزین معمولا به شکل یک استوانه از جنس فلز یا پلاستیک است که داخل آن صافی‌های سلولزی یا فلزی قرار داده می‌شود. فیلتر بنزین یک ورودی و یک خروجی دارد که بر سر راه شلنگ بنزین وصل می‌شوند.

 

علایم گرفتگی فیلتر بنزین

 

 

علایم گرفتگی فیلتر بنزین

 

مسدود بودن یا کثیف شدن فیلتر بنزین می‌تواند نشانه‌های زیر را به دنبال داشته باشد.

 

•مشکل در راه‌اندازی موتور

 

اگر فیلتر بنزین مسدود شده باشد، اجازه نمی‌دهد بنزین کافی با فشار مناسب راهی موتور شود؛ درنتیجه انژکتورها و سیلندرها بنزین کافی برای روشن کردن موتور دریافت نمی‌کنند و پیشرانه روشن نمی‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است به این خاطر خودرو با بد روشنی مواجه شود. یعنی شما اول صبح که می‌خواهید ماشین را استارت بزنید، ماشین با چند استارت به‌زحمت روشن می‌شود و احتمال دارد بعد از روشن شدن دوباره خاموش شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، احتمال بدهید که فیلتر بنزین ماشینتان کثیف یا کاملا مسدود شده باشد.

 

•مشکل در شتاب گیری

 

گاهی اوقات پیش می‌آید که می‌خواهید ماشین را تخته گاز برانید و برای این منظور پدال را تا آخر فشار می‌دهید، اما احساس می‌کنید که ماشین شتاب کافی ندارد و آن‌طور که بایدوشاید سرحال عمل نمی‌کند. یکی از دلایل این مشکل خرابی و گرفتگی فیلتر بنزین است که اجازه نمی‌دهد بنزین کافی به موتور برسد و قدرت لازم را برای شتاب گیری مناسب ایجاد کند. درنتیجه ماشین به هیچ وجه سرحال نیست و شتاب کافی ارائه نمی‌دهد.

 

•خاموش شدن موتور بعد از توقف

 

گاهی از موارد ممکن است موتور به طور معمول شروع به کار کند، اما زمانی که متوقف می‌شوید، ماشین ناگهان خاموش می‌شود. این بدان معناست که هنگام رانندگی، بنزین کافی از فیلتر عبور می‌کند، اما زمانی که خودرو می‌ایستد، فشار پمپ کمتر می‌شود و بنزین از فیلتر عبور نمی‌کند.

 

بوی تند و غیرعادی از اگزوز

 

 

•بوی تند و غیرعادی از اگزوز

 

اگر اگزوز وسیله نقلیه شما بوی تندی منتشر می‌کند، می‌تواند نشانه کثیف بودن فیلتر بنزین باشد. اگر فیلتر بنزین کثیف شده باشد، عملیات سوخت‌رسانی به موتور به طور دقیق انجام نمی‌شود؛ درنتیجه احتراق پیشرانه چندان طبق روال عادی پیش نمی‌رود. در چنین شرایطی احتمال احتراق ناقص بسیار بالا می‌رود و ممکن است از اگزوز بوی تند و غیرعادی منتشر شود. بنابراین اگر بوهای غیرعادی از اگزوز خودرو به مشام شما رسید، می‌توانید روی مسدود بودن یا کثیف بودن فیلتر بنزین هم حساب باز کنید.

 

•خاموش شدن موتور و ضعیف کار کردن آن در همه حال

 

یکی دیگر از نشانه‌های کثیفی یا مسدود بودن فیلتر بنزین، خاموش شدن موتور و یا ضعیف کار کردن آن در همه حالات است. بیش از این اشاره کردیم که شاید موتور فقط بعد از توقف خودرو خاموش شود، اما در بعضی مواقع ممکن است موتور در همان ابتدای روشن شدن یا حرکت نتواند به کار خود ادامه دهد و در همان جا خاموش می‌شود. حتی ممکن است در حین حرکت این اتفاق بیفتد.

البته مشکل خاموش شدن موتور می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد اما به هر حال یکی از دلایل آن به مسدود بودن یا کثیفی فیلتر بنزین برمی‌گردد.

 

•تغییر صدای پمپ بنزین

 

اگر فیلتر بنزین بیش از حد کثیف شود و یا دچار گرفتگی نسبی باشد، احتمال دارد صدای اولیه پمپ بنزین که پیش از استارت به گوش می‌رسد، با همیشه فرق کند؛ چراکه پمپ بنزین باید تحت فشار بیشتری بنزین را به سمت موتور ارسال کند. بر اثر این فشار بیشتر، صدای آن تغییر می‌کند و شما یک صدای متفاوت از پمپ بنزین خواهید شنید. بنابراین اگر احساس کردید که صدای پمپ بنزین تغییر کرده و مثل همیشه نیست، آن را جزو علائم خرابی پمپ بنزین ندانید؛ ابتدا فیلتر بنزین را بررسی و در صورت کثیفی یا گرفتگی، آن را تعویض کنید.

 

علایم گرفتگی فیلتر بنزین خودرو چیست؟

 

 

•گرفتگی انژکتورها

 

فیلتر بنزین آلوده نمی‌تواند بنزین تمیز و پاکیزه به سمت موتور ارسال کند؛ درنتیجه ذرات آلودگی و ناخالصی به سمت سوراخ‌های بسیار ریز انژکتور روانه می‌شوند. احتمال دارد این ذرات آلودگی پشت سوراخ‌های ریز انژکتور گیر کنند و موجب گرفتگی سوزن انژکتورها شوند. بنابراین یک یا چند انژکتور نمی‌توانند سوخت را به درستی داخل موتور بپاشند که در اثر آن ایراداتی مثل ریپ زدن موتور، بد کار کردن و یا کاهش توان خودرو کاملاً قابل لمس خواهد بود.

 

زمان تعویض فیلتر سوخت

 

 

زمان تعویض فیلتر سوخت

 

شاید دفترچه راهنمای خودرو جزئیات دقیقی را در این مورد در اختیار شما قرار ندهد، اما اکثر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند فیلتر بنزین را هر پنج سال یا نهایتا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. البته بسیاری از مکانیک‌ها این تخمین را بیش از حد افراطی می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند هر ۱۵ تا ۲۰هزار کیلومتر آن را تمیز یا تعویض کنید. از آنجایی که این قطعه کوچک مسئولیت بزرگی دارد، تعویض مرتب آن باید در اولویت قرار گیرد. پس بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید.

 

مزایای تعویض به موقع فیلتر بنزین

 

 

مزایای تعویض به موقع فیلتر بنزین

 

صافی بنزین وظیفه خالص‌سازی سوخت و یا همان غذای موتور اتومبیل شما را بر عهده دارد. بنابراین هر چقدر تمیزتر بماند، مراقبت از موتور ماشین شما بهتر انجام می‌شود. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین مزایای تعویض به موقع فیلتر بنزین اشاره شده است

 

•جلوگیری از افت توان موتور

 

همان‌طور که اشاره شد فیلتر بنزین کثیف یا مسدود اجازه نمی‌دهد بنزین کافی به موتور برسد. درنتیجه موتور ماشین شما توان و کشش کافی ارائه نمی‌دهد و احتمال خاموش شدن آن نیز می‌رود. اما زمانی که فیلتر بنزین تمیز باشد و اجازه دهد بنزین خالص به سمت موتور به نحو مطلوب جریان پیدا کند، آن وقت موتور به این دلیل دچار افت شتاب نخواهد شد و در صورت سالم بودن سایر قسمت‌ها، همیشه بهترین شتاب را به شما ارائه می‌دهد.

 

•جلوگیری از ایجاد فشار اضافی روی پمپ بنزین

 

صافی بنزین آلوده یا مسدود، سوخت را به سختی از خود عبور می‌دهد و پمپ بنزین مجبور است تحت فشار بالاتر کار کند تا حداقل سوخت مورد نیاز موتور را تامین کند. در این فرایند فشار بیشتری روی مغزی پمپ بنزین وارد می‌شود و عمر آن را به شدت کاهش می‌دهد. پس احتمال می‌رود شما در کنار جاده یا گوشه خیابان بعد از آنکه ماشین را استارت می‌زنید، هیچ واکنشی از موتور دریافت نکنید؛ چراکه پمپ بنزین آن سوخته است. اما اگر صافی بنزین به موقع تعویض شود، طول عمر پمپ بنزین نیز بسیار بیشتر خواهد شد و به این زودی‌ها با چنین مشکلی روبرو نمی‌شوید.

 

جلوگیری از خرابی و بد کار کردن انژکتورها

 

 

•جلوگیری از خرابی و بد کار کردن انژکتورها

 

در متن نشانه اشاره کردیم که وجود ناخالصی می‌تواند به کارکرد انژکتورها و طول عمر آنها خدشه وارد کند. بنابراین زمانی که فیلتر بنزین کار خود را به درستی انجام می‌دهد، احتمال آسیب رسیدن به انژکتورها پایین می‌آید و این قطعات مهم با طول عمر بیشتر و کیفیت بالاتر به کار خود ادامه می‌دهند.

 

سخن پایانی

 

در پایان توصیه می‌کنیم که نهایتا هر ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر حتما فیلتر بنزین ماشین را با یک نمونه استاندارد تعویض کنید تا همیشه سوخت پاک و عاری از آلودگی به سمت موتور برود. درنتیجه پیشرانه با ایرادات ناشی از آلودگی سوخت و وجود ناخالصی‌ها کمتر دست‌وپنجه نرم می‌کند و طول عمر آن بالاتر می‌رود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *