قطعات خودرو

ملاقات با اتوبوس رنگارنگ مرسدس بنز ۰۳۰۲ در مسابقات جام جهانی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ تا چند روز دیگر در کشور قطر برگزار می‌شود و مرسدس بنز نیز از این فرصت بزرگ برای ملاقات دوباره با یکی از خاص‌ترین اتوبوس  های رنگارنگ خود در مسابقات جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی استفاده کرده است.

در آن زمان تنها ۱۶ تیم در تورنمنت شرکت داشتند درحالی‌که مسابقات جام جهانی امسال قطر ۲۰۲۲ با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود. ژرمن‌ها مسئول تأمین اتوبوس های حمل‌ونقل اعضای تیم‌ها بودند و از رنگ‌های زرد و مشکی و… که نشان دهنده رنگ‌های پرچم کشور آلمان هستند برای رنگ‌آمیزی بدنه اتوبوس‌ها استفاده کرده بودند. روی شیشه عقب این اتوبوس‌ها نیز نشان‌های جالبی به چشم می‌خورد.

در داخل کابین اتوبوس های مرسدس بنز برای جام جهانی ۱۹۷۴ شاهد تجهیزات زیادی بودیم تا بازیکنان تیم‌ها در طول سفر برای برگزاری مسابقه خود راحت باشند. البته برخی از این تجهیزات در روزگار مدرن کنونی به درد نمی‌خورد! برای مثال هر صندلی دارای زیرسیگاری شخصی بود و در بخش پشتی نیز میزی برای نوشیدنی‌ها وجود داشت. سیستم صوتی کاست Blaupunkt و کولر را نیز می‌توان جزو دیگر تجهیزات این اتوبوس‌ها دانست.

 

طرح رنگی روی صندلی‌ها کاملاً متناسب با حال و هوای دهه ۷۰ میلادی در نظر گرفته شده و ترکیبی از پارچه‌های قرمز و نارنجی بود. مرسدس بنز می‌گوید تمامی بازیکنان و اعضای تیم آلمان غربی این صندلی‌ها را امضا کرده‌اند. تیم آلمان غربی با شکست دادن ۲ بر ۱ هلند در فینال توانست قهرمان مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ شود. شاید این اتوبوس‌های راحت به ریلکس شدن بازیکنان تیم آلمان غربی پیش از مسابقه فینال کمک کرده باشند!

اتوبوس موردبحث که در موزه مرسدس بنز قرار دارد دست‌نخورده نیست چراکه پس از پایان مسابقات راهی سرویس‌های عادی خود شد هرچند خبری از بدنه رنگارنگ آن نبود. همچنین مرسدس نتوانست نسخه اصلی و اورجینال را پیدا کند و به همین خاطر یک نسخه کپی از آن را برای نمایش در موزه خود ساخت. اتوبوس مرسدس بنز O 302 در اوایل سال ۱۹۶۵ معرفی شد و بیش از ۳۲ هزار دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند. مشتریان می توانند پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر دیزلی را با قدرت ۱۲۵ تا ۲۳۶ اسب بخار سفارش دهند. در سال ۱۹۷۱ نیز این اتوبوس به‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *