قطعات خودرو

نگاهی به قانون نظام صنفی: فرد صنفی چه کسی‌ است و چه کارهایی باید انجام دهد

پایگاه خبری قطعات خودرو در راستای اطلاع رسانی دقیق آشنا شدن اعضای صنوف مرتبط با زنجیره تامین، تولید، توزیع و خدمات خودرویی قصد دارد تا در سلسله مطالبی به بررسی قانون نظام صنفی بپردازد. در این مطلب به فصل دوم این قانون در خصوص «فرد صنفی» پرداخته خواهد شد.

فرد صنفی در قانون نظام صنفی به هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه‌گذاری کند و به عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه دارد، گفته می‌شود.

طبق قانون نظام صنفی تکالیفی برای فرد صنفی در نظر گرفته شده است، که بر این اساس فرد صنفی موظف است قبل از تاسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و کار نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند.  صدور پروانه کسب برای مشاغل تخصصی و فنی مستلزم  اخذ پروانه‌تخصصی و فنی از مراجع ذی‌ربط به وسیله متقاضی است. اگر متقاضی واجد شروط لازم‌برای اخذ پروانه

تخصصی و فنی نباشد، حضور یک نفر شاغل دارنده پروانه تخصصی و‌فنی در واحد صنفی برای صدور پروانه کسب مشروط، به نام متقاضی کافی است. اخذ پروانه‌تخصصی و فنی از مراجع ذی‌ربط به وسیله متقاضی است. اگر متقاضی واجد شروط لازم‌برای اخذ پروانهت خصصی و فنی نباشد، حضور یک نفر شاغل دارنده پروانه تخصصی و‌فنی در واحد صنفی برای صدور پروانه کسب مشروط، به نام متقاضی کافی است. همچنین باید بدانید  افراد صنفی مکلفند قوانین و مقررات جاری کشور، از جمله قوانین و‌مقررات صنفی، انتظامی، بهداشتی، ایمنی، حفاظت فنی و زیباسازی محیط کار و‌دستورالعمل‌های مربوط به نرخ‌گذاری کالاها و خدمات را که از سوی مراجع قانونی‌ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد، رعایت و اجرا کنند.

درصورت فوت صاحب پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد‌صنفی متعلق به ورثه است. چنانچه ورثه یا نماینده قانونی آنها مایل باشند، درصورت دارا‌بودن شروط فردی، می‌توانند ظرف مدت دو سال نسبت به اخذ پروانه کسب با رعایت‌مقررات اقدام کنند. پس از انقضای مهلت مقرر پروانه متوفی از درجه اعتبار ساقط است.

این مواردی است که فرد برای شروع کسب و کار خود باید نسبت به آن اقدام کرده تا بتواند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهد. صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات نیز یکی از صنف‌های بزرگ در کشور است.

در ادامه بررسی قانون نظام صنفی به نقش اتحادیه‌ها و خدماتی که باید برای اعضا ارائه کنند، خواهیم پرداخت.

قانون نظام صنفی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *