قطعات خودرو

هشداری که جدی گرفته نشد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور، آخرین آمار وزارت دفاع از کاهش تولید خودرو خبر داد.  این در حالی است که خودروسازان بارها پیامدهای منفی بی پولی و تخصیص محصولات را تبیین و نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.

 

 

با این حال، وزارت صنعت معدن و تجارت توجه چندانی به این موضوع ندارد. یعنی وزارت صمت به جای حل مشکل تولید، وقت و انرژی خود را صرف مشکلات دیگر کرد.
این در حالی است که فضای منفی ایجاد شده علیه تولید کنندگان اجازه نمی دهد صدای اعتراض به گوش برسد و هشدارهای مبتنی بر واقعیت صنعت جدی گرفته شود. این در حالی است که به طور کلی واردات باید خلاءها و کمبودها را پر کند. وزیر اسبق صمت معتقد است تولید یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو و اضافه شدن 200 هزار دستگاه واردات خودرو می تواند زمینه ساز کاهش قیمت ها شود.
با شروع سال جدید و افزایش فشار بر بازار خودرو و فاطمی امین، موضوع با سرعت و جدیت بیشتری دنبال می شود. در همین حال تولیدکنندگان دولتی و خصوصی از نبود ارز مناسب و کافی گلایه کرده و نسبت به تاثیر آن بر تولید هشدار داده اند. به گفته آنها، تولید بدون مشکل و طبق برنامه پیش می رود. اما با این رویه انبار خالی می شود.
با توجه به تقاضای انباشته، واردات خودروهای فرسوده نیز در دستور کار قرار گرفته است. پیش از این در اسفندماه سال گذشته که این جزء وارداتی از قانون بودجه 1402 حذف شد، دولت اعلام کرد که واردات خودروهای فرسوده را دنبال خواهد کرد.
ثبت سفارش با توجه به شرایط ممنوعیت و مشکلات ناشی از آن نیز یک فرآیند است. در بهترین حالت پس از سفارش حداقل 3 ماه طول می کشد تا قطعات به ایران برسد. اما بازی قیمت خودروهای مونتاژی اجازه نداد این موضوع را مانعی بزرگ برای نهایی شدن پروژه واردات خودروهای دست دوم بدانیم.
در حال حاضر واردات خودروهای فرسوده متوقف نشده و واردات نیز طبق ادعای وزارت صمت پیش نمی رود. آمارها نیز از کاهش تولید در نیمه دوم امسال حکایت دارد.
اما نهادهای امنیتی وزارت امنیت و سازمان های ذیربط هیچ کار موثری برای جلوگیری از این پدیده انجام نداده اند. با این حساب اگر اقدامی برای توزیع ارز بین تولیدکنندگان صورت نگیرد. علاوه بر خطراتی مانند اختلال در تولید و مذاکرات کارگری، احتمالاً قیمت ها در بازار خودرو از کنترل خارج می شود.
موضوعی که می تواند منجر به مخالفت بیشتر مردم شود. این حوادث تنها به دلیل سهل انگاری در ساخت رخ خواهد داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *