قطعات خودرو

بازار در حالت رکود است

به گزارش قطعات خودرو، ابراهیم غفوری پیشکسوت و عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه صنفی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: بازار به شدت در حال رکود است. دخالت دولت با وضع قوانینی بدون زیر ساخت لازم باعث خروج پیشکسوتان می‌شود و از بین رفتن فضای استاد و شاگرد، تخصص بازار را کاهش داده و مسیر تقلب را هموار می‌کند‌.

غفوری در خصوص پیشینه خود این چنین شرح داد: در دوران قبل از انقلاب، در  سال‌های ۴۹-۴۷ برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کردم. بعد از برگشت به ایران در نیروی هوایی مشغول به کار شده و همزمان دانشجو بودم. از آنجایی که به زبان مسلط بودم  یکی از دروس دشوار را در دوران دانشجویی در مرکز آموزش، تدریس می‌کردم. در آن دوره روزی ۱۲ ساعت به تدریس مشغول بودم.

وی ادامه داد: سال ۵۳ به تهران آمده و با گروهی کانادایی برای پروژه  سیستم ساخت هواپیمای مصنوعی همراه شدم. من مسئول فنی بودم و  از آنجایی که از سیستم کامپیوتری و رادارهای هواپیمایی اطلاعات کافی داشتم در طی بازدید یکی از تیمساران عالی رتبه به زبان انگلیسی وضعیت دستگاه را تشریح کردم. تیمسار که از تسلط من بر زبان انگلیسی شگفت زده شده بود مرا برای آموزش بخش سخت‌افزار کامپیوتر در سال ۵۴ الی ۵۶ به آمریکا فرستادند. در آن زمان امکانات بسیار خوبی برای من فراهم بود و در آنجا توانستم با برخی از عالی رتبگان منطقه ارتباط برقرار کنم.

این پیشکسوت گفت: بعد از بازگشت از آمریکا در سال ۶۳ به قصد دریافت اقامت آمریکا با خانواده با اقامت یک ساله به آلمان مهاجرت کردم. در آنجا در طی اتفاقاتی با یک افسر آمریکایی آشنا شدم. او برای من بلیط فرانکفورت را تهیه کرده و مرا با یک سرگرد آشنا کرد. سرگرد انتظار جاسوسی داشت و در صورت جاسوسی در ایران اقامت آمریکا را دریافت می‌کردم اما من پیشنهاد آنها را رد کرده و گفتم تنها در زمینه تخصص خود همکاری می‌کنم. آنها نیز برای من بلیط بازگشت گرفته و مرا برگرداندن.

غفوری در ادامه از روند شکل‌گیری مجله یدکی رسانه صحبت کرد و گفت: مجله یدکی رسانه که تا به امروز ۹۰ شماره چاپ شده است از گذشته بدون مجوز چاپ می‌شد اما از زمان مدیریت بخشی برای دریافت مجوز اقدام کردیم. یکی از شروط دریافت مجوز مدرک کارشناسی بود که در آن برهه زمانی تنها فردی بودم که مدرک مذکور را داشت، بنابراین به عنوان مدیر مسئول انتخاب شدم.

وی ادامه داد: هر اتحادیه به روابط عمومی قوی، مجله و رسانه نیاز دارد. درست است که امروزه فضای مجازی بخش وسیعی از اطلاع رسانی را پوشش می‌دهد اما کماکان استفاده از مجله به عنوان ابزاری برای معرفی اعضای صنف، قطعات و برندها لازم است. روند چاپ مجله نیز مانند گذشته پیگیری شده و ۱۶ صفحه با مضامینی چون مصاحبه‌ها، آموزش‌ها، کمیسیون‌ها و موارد این چنینی چاپ می‌گردد.

این عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی افزود: درآمد اتحادیه‌ها محدود بوده و و در شرایط تورم و افزایش حقوق کارمندان با کسری بودجه نیز مواجه هستند. در ابتدای تدوین برنامه نشر یدکی رسانه مقرر شد که ۲۰ جلد اول با حمایت اتحادیه آماده شود و بعد از آن به صورت خودگردان چاپ گردد. مبنای اولیه بر پایه پنج هزار عدد چاپ بود اما متاسفانه امروز زیر هزار عدد چاپ می‌شود. فضای مجازی مفید است و باید با حفظ روند چاپ مجله به طور فیزیکی، در فضای مجازی نیز یدکی رسانه گسترش یابد.

ابراهیم غفوری بیان داشت: برخی از  موضوعات با استقبال خوبی مواجه شدند. اطلاعات مربوط به نمایشگاه، مصاحبه با مقامات دولتی و بازدید از کارخانه‌هایی چون رادیاتورسازی، سوپاپ و تولید تسمه از موضوعاتی بودند که بازدید خوبی کسب کردند.

این فعال صنف لوازم یدکی خودرو درباره برگزاری نمایشگاه اختصاصی صنف که بعد از چند دوره متوقف شد توضیح داد: در زمان آقای بخشی ایده برگزاری نمایشگاه اختصاصی مطرح شد و هیئت مدیره از آن استقبال کرد. بعد از پیگیری‌های لازم نمایشگاه برگزار شد. دوره‌های اولیه آن نیز که با  استقبال بی‌نظیری مواجه گشت در واقع به نام اتحادیه اما با هزینه اعضای اتحادیه برگزار شد. در ادامه به دلیل اختلافات درونی و بیرونی نتوانستیم روند برگزاری را حفظ کنیم. خوشبختانه هیئت مدیره جدید برای احیای این امر برنامه‌هایی دارد.

وی از دوران بخشی و بخشی‌زاده صحبت کرد و افزود: هر دو این پیشکسوتان با دو روش کاملاً متفاوت نیت خیر داشتند. بخشی‌زاده پیشکسوت بوده و به روش سنتی معتقد بود و سعی داشت با جمعی محدود مسائل را مدیریت کند.  بخشی نگاه به روز‌تری داشته و در فعالیت‌های جدید وارد می‌شد. بازسازی نمای ساختمان، احیا مجله و تشکیل نمایشگاه از مواردی است که در زمان بخشی اتفاق افتاد.

غفوری ادامه داد: در ابتدای شروع کار هیئت مدیره نامه ثبت شده نوشتم و مواردی چون مجله، بیمه تکمیلی و برنامه‌های رفاهی را مطرح کردم. بخشی از آنها انجام شد. از سال ۱۳۷۵ از پاساژ موثقی با ۵۰ نفر بیمه تکمیلی را آغاز کردیم و با ظرفیت ۳۰۰۰ نفر تحویل دادیم. نکته‌ای که باید گوشزد کنم این است که باید از انحصارگری دوری کنیم خوشبختانه هیئت مدیره جدید به جوانگرایی روی آورده و برخلاف دوره‌های قبلی تمام کمیسیون‌ها فعال است.

عضو سابق  هیئت مدیره اتحادیه صنفی لوازم یدکی خودرو در باره روند شکل‌گیری تعاونی اعتبار صنف تشریح کرد: آغاز تشکیل این تعاونی از پاساژ موثقی آغاز شد. صندوقی داشتیم که کسبه برای رفع مشکلات کمبود حساب و چک به آن مراجعه می‌کردند. به مرور زمان ملک پاساژ را خریداری کرده و شورای پاساژ به نام شرکت موثقی تشکیل شد و بنده نیز به عنوان مدیرعامل انتخاب شدم.

وی ادامه داد: بعد از این مسئله ثبت تعاونی اعتبار آغاز شد. از آنجایی که اتحادیه لوازم یدکی با مسائلی چون واردات، تولید ناخالص و موارد این چنینی مواجه هست بعد از پیگیری‌های لازم مجوز استان تهران را دریافت کردیم. متاسفانه به دلیل اختلافات پیش آمده و بیانیه‌ای که از سوی هیئت مدیره وقت اتحادیه مبنی بر اینکه صندوق مذکور زیر نظر اتحادیه نیست، روند پیشرفت تعاونی با مشکل همراه شد.

ابراهیم غفوری افزود: از سال ۹۲ نیز بانک مرکزی به دلیل تخلفات برخی از تعاونی‌ها مسیر فعالیت تعاونی‌ها را مسدود کرد اما اتحادیه تعاونی اعتبارات در حال حاضر برای از سرگیری فعالیت تعاونی‌ها تلاش می‌کند. در واقع تعاونی از بین نرفته بلکه قانون راه عضوگیری را مسدود کرده است. بنا به دلایل و شرایط موجود انحلال آن نیز به صلاح نیست.

این فعال اقتصادی یادآور شد: در کشور باید بخش خصوصی، دولتی و تعاونی به طور همزمان فعال باشد. بخش تعاونی می‌تواند ۲۵ درصد کار را مدیریت کند اما متاسفانه در حال حاضر بخش تعاونی فعال نیست. تعاونی در واقع پلی است که فضای سنتی را به فضای مدرن امروزی متصل می‌کند. بخش تعاونی پتانسیل واردات، تولید و تامین کالاهای با کیفیت را دارا است.

وی افزود: اتحادیه‌ها موسسات غیرانتفاعی هستند که نمی‌توانند فعالیت مالی داشته باشند.صنف لوازم یدکی با سابقه و پتانسیل فضای تعاونی و بازرگانی می‌تواند با برنامه‌ریزی درآمدزایی مضاعف داشته باشد.

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی در خصوص فضای بازار اذعان داشت: بازار به شدت در حال رکود است. قوانینی چون شناسه کالا و کد رهگیری که بدون وجود زیرساخت‌های لازم و فرهنگ سازی مورد نیاز اجرا می‌شود‌ زمینه خروج پیشکسوتان را فراهم می‌کند. از بین رفتن فضای استاد و شاگرد نیز از دیگر عوامل موثر بر رکود بازار است. جوانان عموماً به دنبال آن هستند که راه صد ساله را در یک شب طی کنند و این باعث می‌شود که دست به تقلب بزنند‌ از سوی دیگر آنها تجربه قابل توجهی در زمینه تشخیص  اصالت و تقلب و همچنین تامین کالا از منبع مطمئن برخوردار نیستند.

ابراهیم غفوری فعال صنفی و عضو سابق اتحادیه صنفی  تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌‎آلات تهران در پایان اظهار کرد: در گذشته اعتبار از شاخصه‌های بازار بوده و اصالت کالا حرف اول را می‌زند. امروزه تنوع اجناس بالا رفته اما از سوی دیگر تقلب نیز افزایش یافته است .مواردی چون وجود دخالت دولت و در پی آن خروج پیشکسوتان و از بین رفتن فضای آموزشی بین استاد و شاگرد باعث شده است که تقلب روز به روز افزایش یابد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *