قطعات خودرو

حمل و نقل را دریابیم

به گزارش قطعات خودرو، علی چنگی فعال صنعت قطعه ‌سازی و مدیرعامل شرکت پژوهش مدرن درباره وضعیت خودروسازی گفت: شبکه قطعه ‌سازی زیر مجموعه صنعت خودروسازی است، صنعت خودروسازی نیز جز شبکه حمل و نقل کشور است. اگر بخواهیم وضعیت خودروساز را بهبود ببخشیم باید شبکه حمل و نقل را دریابیم چرا که باید مشکل را از ریشه حل کنیم.

علی چنگی اظهار داشت: شرکت پژوهش مدرن در سال ۱۳۶۹ ثبت رسمی شد و به فعالیت تولیدی در حوزه تولید چراغ و قطعات خودرو پرداخت. به مرور زمان با پیشرفت صنعت خودروسازی، صنعت قطعه سازی نیز پیشرفت کرد و شرکت ما نیز از این قافله عقب نماند. در حال حاضر با ۱۵۰۰ کارمند مستقیم شرایط بازار را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که در شرایط رقابتی ارزان‌ترین‌های دنیا توان رقابت با ما را ندارند همچنین در بازار به معنای عام علاوه بر بحث قیمت گذاری در بحث کیفیت و خدمات نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌ایم. وی ادامه داد: من از ۱۲ سالگی شروع به کار کردم. پنج سال در کارخانه تولید قطعات خودرو مشغول بودم و چندین سال در وزارت بازرگانی به عنوان کارشناس خدمت کردم. سه سال نیز به تجارت در بازار پرداختم. شخصیت کاری  من در دوران وزارت بازرگانی شکل گرفت و با این شخصیت به تجارت در بازار پرداختم که باعث شد سرمایه لازم برای ورود به بخش تولید مهیا شود.

این فعال حوزه قطعه ساز افزود: ملتی که تاریخ نخوانند محکوم به تجربه مجدد آن هستند. در دوران بعد انقلاب و زمان جنگ ال سی ایران از اعتبار ویژه‌ای برخوردار بود به گونه‌ای که یک هفته قبل از سر رسید پول ذی نفع پرداخت می‌شد اما ۶ سال بعد از جنگ اعتبار ال سی ایران سقوط کرد.

وی توضیح داد: اگر شرایط اقتصاد ایران را به دهه‌های متفاوت تقسیم کنیم دوران قبل انقلاب از قوانین خاص خود پیروی می‌کرد اما در دوران بعد از انقلاب شرایط متفاوت شد. دهه اول به هیجانات پیروزی انقلاب و فراز و نشیب جنگ گذشت که قاعدتاً نمی‌توانیم انتظار بازار قدرتمندی را از آن زمان داشته باشیم اما ریشه مشکلات ما در دوران پس از جنگ است.

چنگی یادآوری کرد: سیاست‌های اشتباه در واردات بی‌رویه باعث نابودی صنعت ایران و سقوط وضعیت اقتصادی شد. متاسفانه بازار ایران هیچگاه در مرز تعادل حرکت نکرده و همیشه در پی تصمیمات بدون فکر و با نگاه احساسی در مرز صفر و یا خط صد بوده است.

این فعال شبکه تامین صنعت خودرو خاطرنشان شد: چندین سال است که صنعت، نفت، گاز، شبکه حمل و نقل و نظام ایران تحریم است. هنگامی که با تصمیمات احساسی و بدون در نظرگیری منافع ملی واردات خودروهای دست دوم را آزاد می‌کنیم باید در انتظار آشفتگی بازار نیز باشیم. این خودروها منبع تامین قطعاتشان مشخص نیست. محدودیت برند نداشته و از وضعیت سلامت آنها اطلاعاتی وجود ندارد و از همه مهمتر از خدمات پس از فروش برخوردار نیستند.

وی افزود: این تصمیم نابخردانه که بر مبنای احساس و بدون دید منطقی اتخاذ شده است، ظرفیت تولید دو میلیون خودرو در سال، ۵۰۰ کارخانه قطعه سازی و قابلیت تامین ۹ میلیون قطعه برای زیرساخت تولید و خودروسازی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

علی چنگی در خصوص ارتباط قطعه سازی و خودروسازی توضیح داد: خودروسازی تحت نظر بخش خصوصی و مردم نبوده بلکه با سرمایه‌گذاری به شدت اشتباه تحت نظارت دولت و شبه دولت است. شبکه قطعه سازی به تبع صنعت خودروسازی تشکیل می‌شود که در پی آن اتحادیه‌ها شکل می‌گیرند.

این فعال صنف خودروسازی بیان داشت: قطعه ‌سازها و خودروسازها دارای رابطه تعاملی هستند. شبکه قطعه سازی کمتر از ۳۰ سال است که پدید آمده و هنوز جوان است. دعوای بین صنعت خودروسازی و قطعه سازی بیشتر از آنکه به مسائل بیرونی مربوط شود به مسائل درونی ربط دارد. اگر مسائل درون سازمانی حل شود مسائل بیرونی نیز تا حدود زیادی مرتفع می‌گردد. مشکل اصلی اینجاست که مسائل درون سازمانی را شناسایی نکرده و به حل آن اقدام نمی‌کنیم و مدام به بیرون از سازمان ارجاع می‌دهیم.

فعال بخش قطعه سازی تذکر داد: متاسفانه هیچ چیز سر جای خود نیست. انجمن قطعه سازان به جای بررسی وضعیت خود از خودروسازان دفاع می‌کنند. انرژی انجمن قطعه سازان باید برای نیروهای خود صرف شود. وظیفه آن ها بررسی امور خودروسازان نیست. ادبیات صنعت خودروسازی و صنعت قطعه سازی کاملاً تفاوت دارد. اگر هر کس در بخش خود  فعالیت نکند، نتیجه امروز حاصل می‌شود که قطعه ساز سخنگوی خودروساز است.

وی اهمیت نقش حمل و نقل را یادآور شده و ادامه داد: صنعت قطعه‌سازی زیر مجموعه صنعت خودروسازی بوده و صنعت خودروسازی نیز زیر مجموعه حمل و نقل است. در واقع رکن اصلی ما حمل و نقل کشور است. دولتمردان ما این مسئله را فراموش کرده‌اند. آنچه باید احیا گردد صنعت خودروسازی نیست بلکه حمل و نقل عمومی، ریلی، هوایی و دریایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این فعال قطعه ساز تاکید کرد: حمل و نقل بر ارکان مهم کشور چون صنعت، کشاورزی، صادرات و واردات تاثیر دارد. حمل و نقل بر موارد تاثیرگذار بر بهبود شرایط جامعه اثرگذار است؛ بنابراین بهبود آن، پیشرفت جامعه را به همراه دارد.

چنگی با یادآوری سیاست‌های خودروسازان جهان ادامه داد: برندهای خودروسازی موفق در جهان از سبد کالایی متفاوت برخوردار هستند. آنها با در نظرگیری تمام اقشار و نیازهای جامعه و نیاز جهانی، سبد کالای خود را آماده می‌کنند و همیشه سعی دارند در هر کلاس یک خودرو را حفظ کنند. برای مثال برندی مانند تویوتا که سالیانه ۸ الی ۹ میلیون خودرو تولید می‌کند بازار جهانی را مورد هدف قرار داده و انواع خودروها برای تمام نیاز‌ها را به جهان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در ایران ما از سبد کالایی متفاوتی برخوردار نیستیم و خودروهای ما عموماً در یک کلاس تولید می‌شوند. ایران از نظر اقلیم‌های جغرافیایی بسیار متفاوت است و می‌تواند از چندین وانت برخوردار باشد اما تنها نیسان آبی تولید می‌گردد. این مسئله حاصل عدم تفکر و نبود خرد جمعی است.

وی ادامه داد: برای آنکه تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و نرخ بیکاری را به صفر برسانیم، باید صنعت حمل و نقل را احیا کنیم. در بخش تولید قیمت تمام شده خیلی بالاست که یکی از دلایل مهم آن قیمت بالای حمل و نقل است. ما باید توجهمان را به صنعت حمل و نقل معطوف کنیم.

این فعال صنعت قطعه سازی خودرو توضیح داد: در سی سال گذشته، حجم وسیعی از قطعات در بازار لوازم یدکی، محصولات خارجی پوشش می‌دادند اما امروزه ۸۵ قطعه داخلی است که قطعاً حاصل تلاش خودروساز و قطعه ساز است. اگر این پیشرفت حاصل نشده بود، امروز باید با هزینه بسیار بالا قطعات را تامین می‌کردیم. ایران کشوری فقیر نیست بلکه منابع خود را هوشمندانه خرج نمی‌کند.

حوزه‌های اجرایی باید آگاهانه عمل کنند. بخشی از مشکلات تنها به دست مقامات دولتی قابل حل است.  مدیران ما به دلیل آنکه به صورت چند ماهه تغییر می‌کنند فرصت برنامه‌ریزی بلند مدت را ندارند؛ در صورتی که باید رفتارهای سنتی و فوق سنتی در بازار تعدیل یافته و با بهره‌وری بالاتر و هزینه کمتری کار را دنبال کنیم. متاسفانه در ایران ۲۰ درصد سود حساب نمی‌شود چرا که ما با تورم ۴۰ درصدی مواجه هستیم. این‌ها این مسائلی هستند که مردم در آن نقشی نداشته و تنها دولتمردان توانایی حل آن را دارند.

وی در خصوص وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: متاسفانه مدیران ما هنگامی که بر سر کار می‌آیند، به بررسی برنامه‌های مدیران قبلی نپرداخته و بدون گزینش تمامی برنامه‌ها را لغو می‌کنند. در صورتی که باید با نگاه گزینشی، برنامه‌های خوب را ادامه داده و برنامه‌هایی که نیاز به بهبود دارد را ارتقا دهند. این رفتار ناشی از آن است که ما در کار گروهی ضعف داریم و تا کنون شاهد تغییرات اندک توسط وزیر جدید بوده و امید داریم برنامه‌های مفید را ادامه دهد.

کار مفید تولید ناخالص داخلی است که از کارخانجات، صادرات، واردات و تولید انبوه حاصل می‌شود. خدمات به معنای واقعی یعنی خدمتی که به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کند اما از آنجایی که ما با  رفتارهای اشتباه و قوانین نابخردانه مواجه هستیم، متاسفانه علی رغم وجود نرخ بیکاری با کمبود نیروی انسانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی ادامه داد: افراد ترجیح می‌دهند به کارها و مشاغلی چون پیک موتوری، اسنپ و امثالهم روی بیاورند چرا که درآمد بهتری را کسب می‌کنند و البته  نبود سیستم حمل و نقل درست نیز بی‌تاثیر نیست.

علی چنگی اذعان داشت: درگذشته خودرو تا ۲۰ سال کار می‌کرد اما امروزه عمر خودرو را دو الی سه سال است و اگر خودروسازی بخواهد در بازار بماند باید خودروی خود را ارتقا دهد. در این فرآیند طرح و بدنه اولیه حفظ می‌شود و تنها جلو و عقب خودرو که ارکانی چون سپر، چراغ و … است،  تغییر می‌کنند و نکته اینجاست که طراحی همین بخش کوچک حداقل دو سال طول می‌کشد.

این قطعه‌ ساز ادامه داد: ایران از پتانسیل‌های بسیار خوبی برخوردار است که متاسفانه خودروساز، رسانه و در پی آن مردم از آن باخبر نیستند. ما در شرایطی که تحریم بوده و کرونا وضعیت اقتصادی را آشفته کرده بود، توانستیم خودروی جدیدی به نام تارا را ظرف ۹ ماه بدون کمک و هیچ سفر خارجی طراحی کنیم.

این فعال صنعت خودروسازی توضیح داد: قوانین ترافیکی استاندارد جهانی دارد و این قوانین بین المللی است. ایران در حوزه چراغ توانسته این قوانین بین‌المللی را اخذ و این استاندارد را رعایت کند و این مسئله‌ای است که کمتر کسی از آن آگاه است. ما توانستیم در حوزه روشنایی خودرو استانداردهای جهانی را کسب کنیم. در عامه  مردم یک چراغ به عنوان یک قطعه شناخته می‌شود اما همین چراغ از چهل قطعه مجزا ساخته شده است که در نهایت یک محصول می‌شود.

وی ادامه داد: قطعه ساز در واقع جعبه خالی از خودروساز دریافت کرده و بعد قطعات را روی آن سوار می‌کند که نصب آن ها خود با دقت بسیار فراوانی همراه است. برای مثال نصب چراغ با دقت میلیمتری انجام می‌شود چرا که نباید بین چراغ و سایر ارکان خودرو فاصله‌ای وجود داشته باشد. در پایان دستگاه‌های بررسی خودرو وجود داشته و خودروها بررسی می‌شوند. یکی از ارکان مهم این بازرسی، بررسی چراغ‌ها است و در صورتی که روشنایی از استاندارد جهانی پیروی نکند، خودرو از سیستم خارج می‌شود.

علی چنگی رئیس شرکت پژوهش مدرن و  فعال قطعه ساز در خصوص حضور هیئت پاکستانی در اتحادیه لوازم صنفی یدکی خودرو گفت:  ما از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستیم اما متاسفانه همیشه در روابط خارجی به جای آنکه روابط دو طرفه باشد به نفع طرف خارجی بوده است.  دنیای امروز از ارتباطات و اطلاعات پیروی می‌کند. ما در جامعه جهانی هستیم که باید از پتانسیل آن استفاده کرده و دنیا نیز از پتانسیل ما استفاده کند. قطعه‌ای در خودرو وجود دارد که تماماً از مواد بازیافتی تولید می‌شود و ایران به این فناوری دست یافته و حتی کشورهایی چون ترکیه و چینخواهان صادرات این قطعه هستند. ما می‌توانیم از پتانسیل‌های این چنینی که داریم که البته مردم و رسانه‌ها از آن باخبر نیستند برای برقراری روابط دو طرفه استفاده کنیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *