قطعات خودرو

صلح، نیروی حرکت واردات خودرو از چین

به گزارش قطعات خودرو محمدرضا آل هاشم پیشکسوت بازار لوازم یدکی خودروهای سنگین و عضو کمیسیون شکایات اتحادیه صنفی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: ورود خودرو از چین چندان مطلوب نیست اما در موقعیت استراتژیک ایران نمی‌توانیم واردات از اروپا را انتظار داشته باشیم. از آنجایی که با چین روابط به صلح است در تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی نیز مشکلی نداریم چرا که واردات قطعات در حال انجام است. توقع داریم علاوه بر توجه به تجارت خارجی تولید داخل را نیز دریابیم چرا که از پتانسیل تولید داخل به طور صد درصد استفاده نشده و به حکم تولید کندگان اندک، رقابت از بازار حذف شده است.

محمدرضا آل هاشم اظهار کرد: بنده در تاریخ ۴/۳۰/ ۱۳۶۴ وارد بازار لوازم یدکی شدم. از ابتدا رسته خودروهای سنگین مخصوصاً کامیون را برگزیده و تا امروز به فعالیت پرداخته‌ام. ۳۸ سال سابقه داشته و در این مدت زمان توانسته‌ام تجربه لازم را کسب کنم. در حال حاضر در این رسته صاحب نام هستم.

وی در خصوص ورود به بازار لوازم یدکی ادامه داد: بنده دیپلم اقتصاد را دریافت کرده‌ام اما به علت انقلاب فرهنگی و تعطیل دانشگاه‌ها، به دانشگاه نرفته و به خدمت سربازی اعزام شدم .بعد اتمام خدمت نیز در تهران را برای زندگی برگزیدم.

این فعال صنفی افزود: حوزه لوازم یدکی پیشه پدری من بود. در آن زمان پدر در اهواز مغازه داشتند. با کمک پدر و البته تلاش و همت خودم در نزد یکی از دوستان پدر به خرید و فروش قطعات پرداخته و به اصطلاح برای پدر جنس جمع می‌کردم. من توانستم از ابتدای فعالیت به بخش خرید و فروش وارد شوم.

آل هاشم در خصوص تامین لوازم یدکی ناوگان خودروهای سنگین کشور تذکر داد: در اوایل انقلاب در برخی قطعات کمبود وجود داشت اما بعد از گذشت چند سال به حکم استراتژیک بودن این ناوگان به همت دولت و بخش خصوصی کمبودات رفع شد. شایان ذکر است که در گذشته شرکت‌هایی در حوزه واردات فعال بودند که باعث شد در این مسیر علاوه بر بهبود، پیشرفت نیز حاصل گردد.

وی واردات خودرو از چین را مطلوب ندانسته و افزود: اگر می‌توانستیم از کشورهای اروپایی خودروی سنگین وارد کنیم قطعاً با استقبال بیشتری مواجه می‌شدیم اما با توجه به موقعیت سیاسی ایران باید به همکاری با چین بسنده کنیم. از نظر تامین قطعات مشکلی نداشته چرا که علاوه بر شرکت‌هایی که به واردات خودرو اقدام کرده‌اند، تجار دیگری نیز به تامین قطعات پرداخته و در این حوزه نگرانی نداریم.

این فعال بازار لوازم یدکی خودروهای سنگین گفت: متاسفانه تولید در ایران مسیر مطلوبی را طی نمی‌کند. تولید فعال بوده اما از آنجایی که تولید کنندگان اندک هستند رقابت در این بازار حذف شده است. تامین مواد اولیه از داخل کشور و واردات میسر است و باید تولید را در مسیر ارتقاء حرکت دهیم تا از ظرفیت صد درصدی کشور بهرمند شویم.

محمدرضا آل هاشم روند هیئت مدیره جدید را مثبت تعریف کرده و شرح داد: هیئت مدیره جدید بسیار پرتلاش و قدرتمند ظاهر شده است. تشکیل ۱۰ کمیسیون و روابط عمومی در این روند رو به رشد بسیار اثرگذار بوده و حرکت به سمت مدرنیته و فاصله از روش‌های سنتی بهبود اوضاع را در پی داشته است.

وی ادامه داد: قطعاً کمبود و نقطه ضعف همیشه وجود دارد و وضعیت به طور قطع مثبت نیست اما حرکت در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد. برای افزایش سرعت پیشرفت علاوه بر اعضای هیئت مدیره و کمیسیون‌ها، کساب صنفی نیز باید خود را مسئول دانسته و از اتحادیه فاصله نگیرند. تنها انتقاد کافی نبوده و آنها نیز باید کمک کنند.

این عضو کمیسیون شکایت خاطر نشان شد: در اولین جلسه که با ریاست اتحادیه داشتیم، دکتر حسینی تاکید کردند که کمیسیون شکایات ویترین اتحادیه است. ما نیز سعی کردیم در  مدت زمانی که مشغول هستیم این ویترین را حفظ کرده و اعتماد را در صنف ایجاد کنیم.

آل هاشم افزود: اواخر برج ۴ سال ۱۴۰۱ کمیسیون شکایات به ما تحویل داده شد. در آن زمان ۳۸۰ پرونده از دوره قبل راکد مانده بود که رسیدگی کردیم. در این ۱۴ ماهی که سر کار هستیم نیز بیش از ۹۰۰ پرونده بررسی شده است.

وی ادامه داد: سعی ما بر آن بوده که حق هیچ یک از طرفین ضایع نگردد‌. طبق قانون نظام صنفی ۱۰ روز زمان برای رسیدگی و پاسخ به شکایات تعریف شده است که ما پرونده‌ها را در مدت زمان ۵ الی ۱۰ روز و حتی در مواردی زیر ۵ روز به سرانجام رسانده‌ایم. اکنون هیچ پرونده رسیدگی نشده از برج چهار و پنج وجود ندارد.

این فعال صنفی یادآور شد: رسیدگی به شکایات مسئولیتی خطیر است چرا که برخی پرونده‌ها خسارات بسیار سنگینی را داشته و طرفین از آرامش لازم برخوردار نیستند. در این شرایط ایجاد صلح و رضایت بسیار دشوار است. بنده و اعضای کمیسیون هیچگاه جانب گرایانه به پرونده‌ها نگاه نکرده و مسائل را با نظر چندین کارشناس خبره بررسی می‌کنیم. تمام تلاشمان این است که ارباب رجوع و فعال صنفی به حق خود رسیده و با رضایت پرونده مختومه شود.

محمدرضا آل هاشم عدم آگاهی را مشکلی جدی خوانده و گفت: انتظار داریم مصرف کننده به طور قطع به مکانیک اعتماد نکرده و خود از کیفیت و قیمت قطعه مطمئن گردد. متاسفانه مصرف کنندگان از کاربرد قطعات، اطلاعاتشان و برندها آگاهی کافی ندارند و عموماً با اعتماد به تعمیرکار قطعه را تهیه می‌کنند. باید در این زمینه آگاهی بخشی شده و از طریق روابط عمومی آموزش لازم داده شود.

وی افزود: در برخی موارد فرد قطعه را  نخریده و تعمیرکار تهیه کرده است آنگاه فرد بعد از خسارت شکایت می‌کند. حتی در مواردی نیز قطعه خراب نبوده و تعمیرکار تبحر لازم را نداشته و خسارت ایجاد شده است. باید به این نکات نیز توجه کنیم. به همین منظور به آموزش و آگاهی بخشی تاکید بسیار داریم. برای شروع شکایت نیز حتماً باید فاکتور رسمی با مهر و آدرس وجود داشته باشد. دریافت فاکتور در هنگام خرید از حقوق مشتری است.

عضو کمیسیون شکایات ادامه داد: قطعاً ایجاد یک سامانه شکایت و عمومی شدن پرونده‌ها اقدام مثبتی تلقی می‌شود. هدف ما خدمت‌رسانی به مصرف کننده و فعال صنفی است.  هر تعداد پرونده نیز ارجاع شود به حل آن می‌پردازیم.

محمدرضا آل هاشم بر آموزش تاکید کرده و اذعان داشت: در همه ابعاد کمبود آموزش حس می‌شود. جمع کثیری از فروشندگان همچنان از قانون نظام صنفی اطلاع ندارند و به حق مشتری بر دریافت فاکتور قائل نیستند. آموزش‌های کمیسیون آموزش کافی نبوده و باید مسائلی مطرح گردد که فعال صنفی به طور روزمره با آن درگیر است. یکی از مسائل مهم بحث اخلاق مداری است که باید آموزش داده شود.

محمدرضا آل هاشم پیشکسوت بازار لوازم یدکی خودروهای سنگین و عضو کمیسیون شکایات اتحادیه صنفی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: در کمیسیون شکایات پذیرای هرگونه انتقادات و پیشنهادات هستیم. قطعاً تنها نقاط قوت دیده نشده و نقاط ضعفی نیز وجود دارد. هدف ما بهبود صنف و اتحادیه است که باید توسط جمع پیگیری شود. تلاش کنیم با همراهی یکدیگر، قبول و بهبود نقاط ضعف، ارتقاء نقاط قوت، استفاده از فضای مجازی و اطلاعات روز دنیا این هدف را به بهترین شکل ممکن دنبال کنیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *