قطعات خودرو

اکسپو ۲۰۲۰| در نخستین نمایشگاه جهانی خاورمیانه چه می‌گذرد

اکسپو ۲۰۲۰

اماراتی‌ها ستارگان آواز و موسیقی جهان را جمع‌ کردند، از آندره بوچلی خواننده تنور ایتالیایی، گرفته تا الی گولدینگ خواننده انگلیسی، لانگ لانگ پیانیست چینی و محمد عبده خواننده سعودی و…

 ۱۹۲ کشور در این رویداد که از هشت سال پیش در اکسپو میلان برگزاری‌اش قطعی شد، شرکت کرده‌اند؛ برپایی اکسپو ۲۰۲۰ در دوبی، حدود ۶.۸ میلیارد دلار هزینه برای برگزارکنندگان درپی داشته است.

دوبی، به‌عنوان قطب گردشگری، تجاری و تجاری منطقه، امیدوار است با جذب ۲۵ میلیون بازدیدکننده تجاری و گردشگری از نمایشگاه جهانی که از ابتدا در ۴.۳ کیلومتر مربع بیابان ساخته شده است، اقتصاد خود را تقویت کند. بسیاری از کشورها و شرکت‌های جهان هم در این فرصت در پی افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری هستند.

امارات میلیاردها دلار صرف آماده‌سازی زیرساخت‌هایی کرد که اکنون شبیه یک شهر کوچک است که به‌اندازه‌ی صدها استادیوم فوتبال را دربر می‌گیرد.

غرفه خالی افعانستان در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

جای خالی افعانستان

حالا پرچم کشورهای شرکت‌کننده در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی بالا رفته است. ۱۹۱ کشور به علاوه میزبان؛ در این میان پاویون افغانستان پس از سقوط دولت و بر سرکار امدن طالبان تعطیل شده اما همچنان نشست‌ها و برنامه‌هایی پیش‌بینی شده این کشور در تقویم نمایشگاه تغییری نکرده است. در مراسم افتتاحیه اکسپو هم، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی افغانستان در میان پرچم‌های سایر کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمد.

دوبی می‌گوید که می‌خواهد نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰، فرهنگ، فناوری و معماری، زیر پرچم «اتصال ذهن‌ها و خلق آینده»، به‌عنوان نمایشی از نبوغ و خلاقیت‌هایی تازه برای رویایی با چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، درگیری و رشد اقتصادی باشد.

لغو محدودیت‌های کرونایی

هرچند این رویداد احتمالاً با عدم تمایل جهانی به سفر روبرو خواهد شد و بسیاری از برنامه‌ها به‌صورت آنلاین با پخش زنده پخش همراه می‌شوند. اما اکسپو ۲۰۲۰ دوبی هنوز رسما انتظار دارد که تعداد بازدیدکنندگان بیشتری از میلان و بیش از دو برابر جمعیت امارات متحده عربی را به خود جلب کند.

امارات متحده عربی، بیشتر محدودیت‌های مربوط به کرونا را لغو کرده است و برای ورود به نمایشگاه جهانی (اکسپو ۲۰۲۰) پوشیدن ماسک‌های صورت ضروری‌ست اما بازدیدکنندگان نمایشگاه جهانی دوبی ملزم به ارائه گواهی واکسیناسیون کووید یا آزمایش برای ورود به یکی از بزرگترین رویدادهای حضوری جهان از زمان شروع همه‌گیری نیستند.

رویکرد دوبی با کشورهایی مانند انگلستان که اعلام کرد در حال بررسی گذرنامه واکسن برای دسترسی به اماکن بزرگ است، یا فرانسه که در آن دادگاه قانون اساسی از تصمیم امانوئل مکرون مبنی بر نیاز به اثبات واکسیناسیون یا آزمایش منفی حتا برای غذا خوردن در رستوران حمایت کرد، متضاد است.

آغاز نخستین اکسپو در خاورمیانه

اکسپو راهی برای سفیدنمایی!

ساعتی پس از برگزاری افتتاحیه پرسروصدای اکسپو ۲۰۲۰ یک گروه برجسته حقوق بشری امارات متحده عربی (امارات) نمایشگاه دوبی ۲۰۲۰ را به عنوان تلاشی برای نقض حقوق بشر از سوی این کشور، محکوم کرد و آن را تلاشی برای «سفید کردن تصویر و کتمان سوء استفاده‌های خود» و سرکوب مبهم مخالفان، آزادی بیان دانست.

بررسی چالش‌های مهم جهان در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

اچ آر دبلیو به طور خاص ادعاهایی را مبنی بر اینکه امارات متحده عربی «به آزادی بیان و هرگونه تجمع حمله کرده، صدها وکیل مستقل، قضات، معلمان، دانش‌آموزان و فعالان را دستگیر و تحت تعقیب قرار داده و انجمن‌های مدنی اصلی و دفاتر خارجی را تعطیل کرده است».

آنها از کشورهای شرکت کننده در این رویداد چند ماهه که هشت سال در حال توسعه بوده، خواست که شریک جرم نباشند. این پیام چند روز پس از آن مطرح شد که پارلمان اروپا با استناد به نگرانی‌های حقوق از کشورهای عضو خواست نمایشگاه را تحریم کنند.

این نمایشگاه که ابتدا برای اکتبر ۲۰۲۰ تدارک دیده شد، قرار بود میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب کند و باعث رونق اقتصاد محلی شود. اما با پاندمی کووید۱۹، اقتصاد جهانی متوقف شد، دولت این رویداد را به تعویق انداخت و در اهداف خود را تجدید نظر کرد.

صدها مکان برای نمایش

مراسم افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در بیش از ۴۳۰ مکان در سراسر امارات پخش شد. نمایشگرهایی در مکان‌های مختلف از فرودگاه‌ها و مراکز خرید گرفته تا هتل‌ها و دیگر مکان‌های دیدنی نصب شد و موسیقی و اجرای فرهنگی همزمان پخش کردند.

بیش از ۲۴۰ هتل، ده‌ها مرکز خرید، حدود یک‌صد کلینیک درمانی، باشگاه‌های ورزشی و… در سراسر کشور مکان‌های پخش همزمان مراسم افتتاحیه اکسپو بوده‌اند.

شگفت‌انگیزان اکسپو ۲۰۲۰

دولسکو، ترمینوس، اورئال، نیسان هواپیمایی امارات، شرکت هواپیمایی امارات، شرکا و حامیان مالی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی هستند.

در میان کشورهای شرکت‌کننده بیشترین حامیان مالی و پشتیبانی را چین با حدود ۷۰ شرکت تجاری، صنعتی و… دارد.

اکسپو ۲۰۲۰| روبات پاندا در غرفه چین میزبانی می‌کند

اکسپو ۲۰۲۰| چین منتظر دو میلیون بازدید‌کننده است

در حال حاضر، با چشم اندازی آینده‌نگرانه، روبات‌هایی سر و صداکنان به صورت خودکار به بازدیدکنندگان بدون ماسک دستور می‌دهند ماسک بزنند.

ایستگاه جدید مترو، غرفه‌های چند میلیون دلاری و مناطق به اصطلاح با نام‌هایی مانند «پایداری» و «فرصت» -همه مانند بسیاری از مناطق خلیج فارس، توسط کارگران مهاجر با حقوق کم ساخته شده‌اند.

نخستین نمایشگاه جهانی در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار و در کاخ کریستال اجرا شد؛ برج ایفل به عنوان یک جاذبه موقت در اکسپو پاریس در سال ۱۸۸۹ نمایش داده شد.

میراث اکسپو ۲۰۲۰ کجا می‌رود؟

حالا اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، که از اول اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شده است، تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲، اولین نمایشگاه بین‌المللی است که در منطقه خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی برپاست. این رویداد بیش از هر چیز به‌عنوان یک تبلیغ برای امارات متحده عربی عمل می‌کند و انتظار می‌رود ۲۵ میلیون نفر از این رویداد دیدن کنند.

اگر دوست‌ داشتید درباره‌ی اکسپو ۲۰۲۰ بیشتر بخوانید این مطالب را پی‌گیری کنید:

نمایش قدیمی‌ترین الفبای جهان؛ سوریه در اکسپو ۲۰۲۰

مخابره‌ی پیام جمعی به آینده؛ برنامه انگلستان در اکسپو ۲۰۲۰

جایزه‌ی جهانی کیهان فراخوان داد؛ ۲۰ هزار یورو برای خلاقیت‌های کاربردی در اکسپو ۲۰۲۰

غوغای آشپزی در اکسپوی ۲۰۲۰

نیسان با ۶۰۰ خودرو ناوگان اکسپو ۲۰۲۰ را تامین می‌کند

اکسپو فرصتی برای معرفی کالاهای ایران به جهان

۶۰ میلیون واکسن در انتظار بازدیدکنندگان اکسپو دوبی

هند بزرگترین غرفه را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی دارد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *