قطعات خودرو

تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس؛ مشخصات، مزایا و معایب

موتور TU5

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، مقایسه صنعت خودروی کشورمان با صنعت خودروی کشورهای دیگر نتایج مهمی را به نمایش می‌گذارد. درحالی‌که اکثر برندهای مطرح و صاحب‌نام به دنبال تولید محصولات برقی با حداقل استهلاک و حداکثر راندمان هستند، خودروسازان داخلی متأسفانه به ارتقای اندک همان پیشرانه‌های قدیمی و سالخورده ادامه می‌دهند و نتیجه این کار نیز افزایش قابل‌توجه مصرف سوخت، آلودگی هوا و… است.

 

بررسی موتورهای مورد استفاده توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد به غیر از چند موتور اصلی همچون XU7، TU5، EF7 و M15 موتور دیگری در محصولات این شرکت‌ها بکار نمی‌رود و همین موتورها با اندکی به‌روزرسانی و با نام‌های جدید و البته افزایش قیمت در خودروها نصب می‌شوند. پیش از این به بررسی تفاوت موتور XU7 با XU7P پرداخته‌ایم و مقایسه موتور M15 با TU5 را انجام داده‌ایم.

 

تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس

موتورهای سری TU پژو سیتروئن در سال ۱۹۸۶ رونمایی شدند. این موتورها که جایگزین سری X به شمار می‌روند اولین بار در سیتروئن AX نصب شدند و در کشور ما نیز کاملاً شناخته شده هستند. موتور TU5 جزو محبوب‌ترین موتورهای تولیدی ایران خودروست که در محصولات متنوعی همچون ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، پارس و… بکار می‌رود و هم‌اکنون نیز در حال تولید است.

 

 

 

ایران‌خودرو اخیراً نسخه ارتقا یافته این پیشرانه یعنی TU5 پلاس را در برخی محصولات جدیدتر خود همچون تارا و رانا پلاس پانوراما نصب ‌کرده است. در واقع موتور TU5 پلاس همان نسخه ایرانیزه شده از موتور EC5 پژو برای بازارهای در حال توسعه است. شرکت سازنده ادعا می‌کند با برخی تغییرات رخ داده و نصب تکنولوژی‌های جدید همچون زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها CVVT قدرت و گشتاور تولیدی موتور تا ۷ درصد بیشتر از موتور TU5 شده است. باید دانست سیستم CVVT باعث می‌شود سوپاپ‌ها به‌صورت مستقل باز و بسته شوند که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد پیشرانه خواهد بود.

 

 

درحالی‌که قدرت و گشتاور موتور TU5 مورد استفاده ایران‌خودرو به ترتیب به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتون متر می‌رسد، مهندسان این شرکت از موتور TU5 پلاس ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور استخراج کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت از نظر قدرت و گشتاور تولیدی، موتور TU5 پلاس نسبت به موتور TU5 اندکی بهتر است. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شده‌اند:

 

 

موتور TU5 موتور TU5 پلاس
تعداد سیلندر ۴ ۴
حجم موتور ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
قدرت (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۱۳
گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۲ ۱۴۴
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

 

تفاوت چشمگیری در قدرت و گشتاور تولیدی دو موتور وجود ندارد و به احتمال زیاد نقاط قوت و ضعف موتور TU5 پلاس نیز در درازمدت مشابه موتور TU5 خواهد بود. از جمله نقاط قوت موتور TU5 می‌توان به سروصدای تولیدی کم، عملکرد نرم، قطعات و خدمات پس از فروش در دسترس، استهلاک کمتر و… اشاره کرد. در مقابل مشکلاتی همچون دمای کارکرد بالا و حساسیت به نوع روغن نیز وجود دارد که همین موارد در موتور TU5 پلاس نیز دیده می‌شوند. البته مصرف سوخت موتور TU5 پلاس با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته اندکی کاهش یافته است.

 

 

یکی از اقدامات مثبت ایران‌خودرو در تولید موتور TU5 پلاس استفاده از کاور یا پوشش پلاستیکی در محفظه موتور است که این کار هم به زیبایی بیشتر موتور و هم جلوگیری از ورود گردوغبار و آلودگی به بخش‌های زیرین کمک می‌کند؛ بنابراین از نظر ظاهری می‌توان این پیشرانه را برتر دانست. از نظر استهلاک قطعات نمی‌توان تفاوت چشمگیری را بین دو موتور قائل شد و در صورت استفاده از روغن‌موتور باکیفیت و انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

 

 

 

باید گفت موتور TU5 پلاس در خودروهایی همچون تارا، رانا پلاس پانوراما و ۲۰۷ اتوماتیک بکار رفته و با توجه به بازه قیمتی این خودروها می‌توان گفت انتخاب چنین موتوری هزینه بیشتری را به خریداران تحمیل خواهد کرد. در واقع اگر نوع خودرو برای شما اهمیت زیادی ندارد انتخاب خودرویی با موتور TU5 که قیمت پایین‌تری دارد گزینه منطقی‌تری خواهد بود مخصوصاً اینکه تفاوت چشمگیری از نظر قدرت و گشتاور تولیدی بین دو موتور یاد شده وجود ندارد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *